• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4119 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۵ تير

مردم تركيه بار ديگر به اردوغان اعتماد كردند

سلطان پابرجا

ميثم سليماني

 

 

رجب طيب اردوغان دوباره انتخاب شد. اين تيتري بود كه صبح دوشنبه و پس از اعلام نتيجه قطعي انتخابات رياست‌جمهوري و پارلماني روز يكشنبه تركيه در اكثر رسانه‌هاي جهان منتشر شد. طبق آمار بيش از 56 ميليون نفر از مردم تركيه در انتخابات رياست‌جمهوري و پارلماني شركت كردند كه براي اولين‌بار بود هردو به صورت همزمان برگزار مي‌شد. اين انتخابات زودهنگام در حالي برگزار شد كه يك سال پيش طبق تغييراتي كه در قانون اساسي تركيه صورت گرفت اختيارات اجرايي به شكل رسمي از نخست وزير به رييس‌جمهور منتقل شد و انتخابات زودهنگام روز يكشنبه نيز مهر تاييدي بر همين موضوع بود. نتايج نهايي انتخابات رياست‌جمهوري نشان مي‌دهد كه اردوغان توانسته به عنوان فرد پيروز 52.6 درصد آرا را كسب كند و بار ديگر بر رياست‌جمهوري تركيه تكيه بزند. رقيب اصلي او يعني محرم اينجه نيز توانست در مجموع 30درصد از كل آراي رياست‌جمهوري را به خود اختصاص دهد. در جايگاه سوم نيز صلاح‌الدين دميرتاش، رهبر در بند حزب كردي دموكراتيك خلق با كسب 8.4 درصد آرا در جايگاه سوم قرار گرفت و مارال آكسنر نيز با 7.3 آرا در اين انتخابات ظاهر شد. با اين حال رقباي اردوغان با وجود اعتراضاتي كه داشتند نتايج آن را پذيرفتند. محرم اينجه اصلي‌ترين رقيب اردوغان اعلام كرد: من نتايج اين انتخابات را مي‌پذيرم. وي از اردوغان خواست كه رهبر همه ترك‌ها باشد و افزود: بايد نمايندگي از 80 ميليون نفر را به نمايش بگذارد و تاكيد كرد كه شما رييس‌جمهور همه ما هستيد. با اين حال اينجه كه در طول رقابت‌هاي انتخاباتي كمترين زمان را براي تبليغات تلويزيوني در اختيار داشت نيز اعلام كرد كه شرايط پيش از انتخابات ناعادلانه بود. وي در يك كنفرانس خبري در دفتر مركزي حزب جمهوريخواه خلق گفت: اين انتخابات تا زماني كه نتايج اعلام شد نا عادلانه بود.

نتايج انتخابات پارلماني

نكته جالب توجه تغيير شرايط پارلمان تركيه است. حزب مطلوب اردوغان يعني عدالت و توسعه در نتايج رسمي خود با ريزش 7 درصدي آرا مواجه شده است. اين حزب توانسته با 42.6 درصد آرا 295 كرسي از مجموع 600 كرسي را به دست آورد كه 22 كرسي ريزش را نشان مي‌دهد و اكنون حزب عدالت و توسعه به لطف ائتلافش به حزب حركت ملي به رهبري دولت باغچلي توانسته نصف به علاوه يك را در پارلمان به دست آورد. حزب حركت ملي و شخص دولت باغچلي كه شخصا ائتلاف خود را با رجب طيب اردوغان پيش از برگزاري انتخابات اعلام كرده بود توانست 1/11 درصد آرا را كسب كند و 49 كرسي را كسب كند و اكنون در مجموع ائتلاف حركت ملي و عدالت و توسعه توانسته‌اند 344 كرسي مجلس تركيه را به دست آورند. در جايگاه دوم نيز حزب جمهوري‌خواه خلق قرار گرفته كه با 22.6 درصد آرا و 146 كرسي در جايگاه دوم قرار گرفته است. آراي اين حزب نيز حدود 3 درصد كاهش داشته اما توانسته كرسي‌هاي بيشتري را نسبت به قبل كسب كند. در جايگاه سوم نيز حزب دموكراتيك خلق قرار گرفته است كه با 7/11 درصد آرا و 67 كرسي توانست خود را در پارلمان حفظ كند و اين حزب نيز 13 كرسي خود را از دست داد اما توانست با حداقل راي خود را در پارلمان كشور حفظ كند. اما اتفاق جديد انتخابات ورود حزب خانم آكشنر است كه توانسته در اولين حضور رسمي خود در انتخابات با ده درصد آرا و 43 كرسي حداقل ميزان آرا براي ورود به مجلس را كسب كند. گفتني است براي ورود به پارلمان تركيه تمامي احزاب نيازمند آن هستند كه حداقل 10 درصد آرا را در اختيار داشته باشند و احزابي كه نتوانند حداقل آرا را كسب كنند از ورود به پارلمان منع خواهند شد.

تبريك روسيه به اردوغان

ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه از جمله اولين افراد و مقام خارجي بود كه به اردوغان براي پيروزي در انتخابات تبريك گفت. كرملين در بيانيه عنوان كرد كه رييس‌جمهورپوتين تاكيد كرده است كه نتايج آرا نشان از حمايت گسترده سياسي از رجب طيب اردوغان است. كرملين در بيانيه تاكيد كرد كه پوتين آمادگي خود را براي ادامه كار و همكاري نزديك با تركيه و شخص اردوغان اعلام كرده است. كرملين همچنين تاكيد كرد كه روابط دوستانه ميان دو كشور قطعا به نفع مردم روسيه و تركيه خواهد بود.

نمايش قدرت اردوغان

پس از مشخص شدن نتايج اوليه انتخابات رياست‌جمهوري تركيه مشخص شد كه رجب طيب اردوغان توانسته درصد بيشتري از آراي مردم تركيه را در آلمان به دست آورد. از همين رو در اوايل روز دوشنبه طرفداران اردوغان به خيابان‌هاي برلين آمدند و با پرچم‌هاي تركيه و حزب عدالت و توسعه جشن گرفتند و فرياد مي‌زدند رجب طيب اردوغان رهبر ما است.

اردوغان نيز در ساعت اوليه روز دوشنبه در جمع هواداران خود در آنكارا حاضر شد و گفت: اين پيروزي انتخاب دموكراسي است و پيروزي در اين انتخابات ملي خواهد بود. وي در ادامه افزود: كشور از امروز صبح با اعتماد بيشتري به آينده نگاه خواهد كرد. اردوغان همچنين با اشاره به سياست خارجي خود تاكيد كرد كه تركيه همچنان به آزاد‌سازي سرزمين‌هاي سوريه ادامه خواهد داد تا پناهندگان بتوانند به راحتي به كشور خود باز گردند.

ترس مخالفان از اردوغان

اكنون فرد قدرتمند تركيه قوي‌تر از گذشته شده است و مخالفانش به هردليلي كه از او مي‌ترسيدند بيشتر مي‌ترسند. مت برون، خبرنگار بخش خاورميانه ABC نيز در خصوص انتخابات تركيه نوشت، رجب طيب اردوغان بيش از 15 سال است كه در تركيه قدرت را در اختيار دارد. اكنون پست نخست‌وزيري لغو شده است و آقاي اردوغان در حال حاضر قدرت و نفوذ بيشتري از لحاظ قانوني در تمامي قواي حكومتي تركيه دارد.

با اين حال پارلمان مي‌تواند برخي از اقدامات اردوغان را به چالش بكشد و اين در حالي است كه اردوغان علاقه‌مند بود حزب او اكثريت مطلق را در دست داشته باشد ولي نتايج نشان داد كه او هنوز هم بايد به شريك ائتلافي خود يعني حزب حركت ملي متكي باشد. از همين رو به‌طور بالقوه فضا براي تنش وجود دارد، اما در كوتاه‌مدت بعيد است. مخالفان اردوغان اين انتخابات را آخرين شانس خود براي بيرون راندن اردوغان از قدرت مي‌ديدند، اما حالا بايد اين را در نظر بگيرند كه چگونه مي‌توانند در مقابل يك حاكم دايمي خودكامه كه تمام مكانيسم‌هاي دموكراسي و قدرت دولتي را در اختيار دارد، مقابله كنند.

 


پيام تبريك رييس‌جمهور ايران به اردوغان

حجت‌الاسلام حسن روحاني، رييس‌جمهور در پيامي با تبريك پيروزي مجدد «رجب طيب اردوغان» در انتخابات رياست‌جمهوري تركيه، اظهار اميدواري كرد در دوره جديد، روابط دوستانه و برادرانه جمهوري اسلامي ايران و جمهوري تركيه بيش از پيش تقويت شده و همكاري‌هاي نزديك و مسوولانه دو كشور در قبال تحولات منطقه و جهان اسلام، زمينه‌هاي بهتري براي حل مشكلات و تقويت صلح و ثبات و افزايش رفاه در منطقه را فراهم آورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون