• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3198 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۱۶ اسفند

خريد ويلا با طلاهاي سرقتي

ميله‌هاي زندان سهم سارقان طلافروشي

اعتماد| مجرمي كه پنج سال پيش، پس از گرفتن مرخصي از زندان متواري شده بود با تشكيل باند مخوف زورگيري از طلافروش‌ها، ميلياردها تومان به جيب زده بود.
بهمن ماه امسال ماموران اداره هجدهم پليس آگاهي تهران بزرگ در جريان رسيدگي به پرونده‌هاي مجرمان سابقه‌دار تحت تعقيب از تشكيل باند مخوف زورگيري توسط مجرمي متواري از زندان اطلاع پيدا كرده و براي انهدام آن به تكاپو افتادند. سرنخ‌هاي به دست آمده نشان مي‌داد كه سركرده باند مجرمي به نام مجيد است كه بيش از 9 بار طعم تلخ زندان را چشيده و آخرين بار در سال 88 به جرم كيف‌قاپي و زورگيري به 8 سال زندان محكوم شده بود اما در سال 89 با گذاشتن وثيقه به مرخصي رفت و ديگر به زندان برنگشت.
هرچند ماموران موفق شده بودند رد متهم را در تهران شناسايي كنند اما اطلاعات جديدتر ثابت كرد كه متهم به همراه چند سارق حرفه‌اي ديگر باند زورگيري از طلافروش‌هاي تهران و كرج را تشكيل داده و نياز است عمليات دستگيري او با وقفه روبه‌رو شود تا ساير متهمان نيز شناسايي و امكان انهدام كامل باند فراهم شود.
از سوي ديگر بررسي سابقه سركرده باند نشان مي‌داد كه او در سرقت از طلافروش‌ها هنگام جابه‌جايي طلا تبحر دارد. اظهارات مالباختگاني هم كه توسط اين باند مورد زورگيري قرار گرفته بودند اين موضوع را ثابت مي‌كرد. يكي از مالباختگان كه 5 كيلوگرم طلا از او سرقت شده بود پس از شناسايي تصوير مجيد به كارآگاهان گفت: من 40 سال است طلافروش هستم. روز سرقت، طرف‌هاي ساعت يك و نيم بعد از ظهر بود كه با ماشينم به بازار طلا مي‌رفتم. در راه بودم كه يكي از چرخ‌هاي ماشين پنچر شد. پياده كه شدم شرايط عادي نبود. كمي دورتر از من سه نفر با چهره‌هاي مشكوك روي يك دستگاه موتوسيكلت نشسته بودند و اطراف را مي‌پاييدند. متوجه شدم كه خبرهايي است. به يكي از دوستانم زنگ زدم و از او خواستم كه پيش من بيايد. بعد يك تاكسي دربستي گرفتم اما درست لحظه‌اي كه مي‌خواستم برگردم و طلاها را از ماشين بردارم ناگهان دو نفر با شكستن شيشه ماشين كيف طلا را برداشتند. من با آنها درگير شدم و به سمت‌شان افشانه زدم اما فايده‌اي نداشت و آنها كيف حاوي 5 كيلوگرم طلا را بردند و متواري شدند.
 طلافروش ديگري نيز در اظهاراتي مشابه به ماموران گفت: روز سرقت 5/2 كيلوگرم طلاي 18 عيار را در كيفم گذاشته بودم و مي‌خواستم وارد پاساژ برج ميلاد در عظيميه كرج شوم كه سه نفر موتورسوار به سمت خودروي من حمله و طلاها را از صندوق عقب ماشين سرقت كردند و بعد از تهديد با سلاح سرد از محل دور شدند.
با ثبت اظهارات مالباختگان شناسايي مخفيگاه سركرده باند آغاز شد و در حالي كه متهم مدام محل اختفاي خود را در شهرهاي تهران و كرج تغيير مي‌داد سرانجام با ردزني‌هاي گسترده پليس در 23 بهمن ماه در منطقه تهرانپارس تهران دستگير و به پليس آگاهي منتقل شد.
با دستگيري سركرده باند روند بازجويي از او براي شناسايي دو عامل ديگر زورگيري‌ها آغاز شد. مجيد به ماموران گفت: پنج سال پيش بود كه به خاطر كيف‌قاپي و زورگيري از طلافروش‌هاي كشور به هشت سال زندان محكوم شدم. پس از يك سال با گذاشتن وثيقه به مرخصي آمدم اما ديگر به زندان برنگشتم و فرار كردم. پليس دنبال من بود و من هم دوباره به سرقت روي آورده بودم. چون پليس دنبال من بود نمي‌توانستم سرقت‌هايم را در تهران انجام دهم براي همين با دو نفر از دوستانم كه آنها هم قبلا سابقه سرقت داشتند باندي را تشكيل دادم. اوايل نقشه سرقت را از طلافروشي‌هاي كرج عملي مي‌كرديم اما بعدها براي اينكه سرقت‌هاي سنگين‌تري انجام دهيم به تهران آمديم.  پس از اعتراف مجيد طولي نكشيد كه مخفيگاه دو متهم ديگر پرونده در كرج شناسايي و آنها نيز بازداشت شدند.
سرهنگ كارآگاه داودفرد، معاون مبارزه با سرقت‌هاي خاص پليس آگاهي تهران بزرگ با اشاره به اعتراف دو عضو ديگر باند به سرقت و زورگيري، ارزش طلاهاي سرقتي را ميلياردها تومان برآورد كرد و گفت: متهمان پس از آب كردن طلاها، چندين ميليارد تومان پول نقد به دست آورده بودند كه در تحقيقات مشخص شد با اين پول‌ها، چندين باب خانه در تهران و چند ويلا در شمال كشور خريده بودند. در بازرسي از مخفيگاه آنها هم مقداري از طلاها و پول‌هاي سرقتي به همراه چند قبضه سلاح سرد كشف شد.
به گفته سرهنگ داودفرد، تاكنون ده‌ها مالباخته شناسايي شده‌اند اما وسعت زورگيري‌ها نشان از سرقت متهمان از مالباختگان بيشتري دارد به همين دليل تصوير آنها با دستور قضايي بدون پوشش در رسانه‌ها منتشر شده تا شهرونداني كه قادر به شناسايي آنها مي‌شوند بتوانند براي پيگيري شكايت خود به اداره هجدهم پليس آگاهي تهران بزرگ در خيابان وحدت اسلامي مراجعه كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون