• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4158 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۱ مرداد

صداي مخالف

روحاني يلتسين نيست

روزنامه جوان در سرمقاله روز شنبه خود با توجه به محتواي نشريه خط حزب‌الله كه از سوي دفتر رهبري هر پنجشنبه منتشر مي‌شود، سرمقاله‌اي را به رشته تحرير در آورده و در آن تلاش مي‌كند تا به غرب اعلام كند «روحاني يلتسين نيست». اين سرمقاله با اشاره به سخنان رهبري در سال 79 كه در مقابل تلاش‌هاي غرب گفته بودند: «آقاي خاتمي گورباچف نيست» اين تيتر را انتخاب كرده است. اما در طرف ديگر زمزمه‌هايي از تشبيه روحاني به يلتسين در ميان اصولگرايان شاهد بوديم. از جمله مهم‌ترين اين شبيه‌سازي‌ها آخرين بيانيه جبهه پايداري بود كه در تاريخ 20 تير 97 منتشر شد و در آن آمده بود: «امريكايي‌ها پس از گورباچف، مردم را بر سر انتخاب اصلاحات تندتر يا بازگشت به عقب قرار دادند و در نهايت با آوردن يلتسين به عنوان اصلاح‌طلبي تندرو، مردم را به ورطه فقر و فساد كشاندند.» پايداري‌ها با همين مقدمه هشدار داده بودند كه «امروز نبايد بگذاريم پروژه يلتسين‌سازي در كشور ما تكرار شود.»

نشريه خط حزب‌الله در مطلبي با عنوان «به همه بگوييد...» نوشته بود: «رهبر معظم انقلاب در ديدار جمعي از فعالان فرهنگي خارج از كشور درباره دغدغه و نگراني علاقه‌مندان به انقلاب در آن سوي مرز‌ها كه از سوي يكي از حضار مطرح شد، فرمودند: «نسبت به اوضاع ما اصلا نگران نباشند، هيچ‌كس هيچ غلطي نمي‌تواند بكند، مطمئن باشند، هيچ ترديدي در اين جهت وجود ندارد؛ اين را به همه بگوييد.»»

سرمقاله جوان با اشاره به همين بخش از سخنان رهبري مي‌نويسد: «سخنان رهبر انقلاب اسلامي آبي بود كه آتش التهاب و نااميدي را در اردوگاه انقلاب خاموش كرد و نشاط و خودباوري را به اين اردوگاه بازگرداند و از اين رو است كه خطاب به دون‌كيشوت‌هاي غربي و شيطان بزرگ مي‌گوييم: خواب‌هاي آشفته‌تان تعبير نخواهد شد، رييس‌جمهور ايران يلتسين نيست و بي‌شك در موج سوم براندازي نيز همچون دفعات پيشين با شكست تحقيركننده‌اي مواجه خواهيد شد... اين را به همه بگوييد.»

راديكاليسم دنده ‌عقب ندارد

سرمقاله روزنامه فرهيختگان دليل اظهارات اخير احمدي‌نژاد براي كناره‌گيري روحاني را سه‌برابر شدن نرخ ارز دانسته، مي‌نويسد:« اين اتفاقي است كه دقيقا در دو سال پاياني دولت دهم هم روي داده بود اما آن زمان خبري از احساس كناره‌گيري نبود بلكه به‌زعم احمدي‌نژاد، كار آنقدر خوب پيش رفته بود كه بايد مسير آن دولت به‌وسيله مشايي از سال 92 به بعد هم ادامه پيدا مي‌كرد.» ارزيابي اين روزنامه اين بود كه احمدي‌نژاد اين كار را بعد از سخنراني سيدمحمد خاتمي انجام داده تا عقب نماند.از نگاه اين روزنامه موضع احمدي‌نژاد به دو دليل نوعي عقبگرد به حساب مي‌آيد. اول اينكه احمدي‌نژاد در ويدئويي كه پيش‌تر در دي‌ماه منتشر كرد اوضاع را بسيار وخيم خوانده و خواهان كناره‌گيري روساي هر سه قوه شده بود! حالا به‌نظر مي‌رسد غير از حسن روحاني روساي دو قوه ديگر در دادگاه عدل محمودي تا حدودي مورد عفو قرار گرفته‌اند و اجازه دارند فعلا به‌طور مشروط به كارشان ادامه دهند و بيش از اين به آمار بيكاران اضافه نكنند.نكته دوم اينكه با وجود ميل احمدي‌نژاد، عمل سياسي جديدش ذيل كنش سياسي محمد خاتمي قرار مي‌گيرد. براي مخاطب عادي موضع احمدي‌نژاد عليه دولت روحاني تازگي ندارد اما متن منتشرشده توسط خاتمي نوعي فرمان عبور از روحاني از سوي اصلاح‌طلبان قلمداد مي‌شود كه حداقل رسمي‌شدنش مانند طلاق عاطفي كه محضري مي‌شود، تازه است و برد بيشتري دارد. از همين رو است كه موضع خاتمي در عبور از دولت روحاني جلوتر از احمدي‌نژاد تحليل مي‌شود.

سپاه نمي‌تواند فقط نقش پادگاني داشته باشد

روزنامه رسالت در صفحه دو خود مصاحبه‌اي از سردار يدالله جواني معاون سياسي سپاه پاسداران منتشر كرد كه در آن گفته بود: ‌سپاه با وجود تهديدات تركيبي و هوشمند نمي‌تواند فقط نقش پادگاني داشته باشد.

سردار سرتيپ يدالله جواني كه ظاهرا قصد داشته پاسخ نامه اخير علي مطهري را بدهد، مي‌گويد: اين‌طور نيست كه ما بگوييم سپاه همانند ارتش يك تشكيلات و مجموعه به‌طور كامل نظامي و پادگاني است و بايد مبتني بر تشكيلات نظامي باشد و فقط با تجاوزهاي دشمن مقابله كند يا اينكه يك تشكيلات امنيتي صرف است.

سردار جواني در پايان به منتقدان ورود سپاه به مسائل سياسي پاسخ گفته و اساسا ورود سپاه را به سياست رد نكرده و اتفاقا در مقام تبيين آن مي‌گويد: «آن دسته از افرادي كه انتظار دارند سپاه فقط يك نقش پادگاني داشته باشد، نشان‌دهنده آن است كه به ماموريت‌ها و رسالت سپاه توجه ندارند. انقلاب اسلامي همواره درمقاطع مختلف با تهديداتي روبه‌رو بوده است و برخي عوامل داخلي و خارجي قصد داشتند كه نظام اسلامي را ازمسير اصلي خودش خارج كنند و بديهي است كه سپاه پاسداران بايد اين توطئه‌ها را شناسايي و از نظام اسلامي در برابر اين تهديدات حفاظت كند و هرگز اجازه نخواهيم داد كه عده‌اي اين رسالت سپاه را تضعيف كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون