• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3219 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ فروردين

حجت شرعي

مرتضي نجفي قدسي

« بلِ الّذِين كفرُوا فِي عِزّهٍ وشِقاقٍ» (سوره ص، آيه 2)
يعني كافران هميشه مغرورانه در پي سركشي و دشمني با حق هستند.
هنگامي كه حضرت ابراهيم(ع) به امر الهي خانه خدا را در همين مكاني كه از ابتداي خلقت، معين و به عنوان كعبه يا «بيت عتيق» معروف بوده است، بنا مي‌كند، دعايي مي‌نمايد كه «فاجْعلْ افْئِدهً مِّن النّاسِ تهْوِي اِليهِمْ» (سوره ابراهيم، آيه 37) يعني خدايا، قلوب مردم را به سمت اين خانه(كعبه) متوجه كن يا بهتر بگوييم از خداي متعال درخواست كرد تا دل‌هاي مردم به سوي اين خانه هوايي شود. علت آنكه تمام ملت‌هاي اسلامي همواره شيفته زيارت خانه خدا هستند، در حقيقت اثر دعاي حضرت ابراهيم(ع) است و خداي متعال دعاي ايشان را اجابت فرموده است. اين نكته را به عنوان مقدمه عرض كردم تا ابتدا عشق و علاقه خود را به اين سرزمين مقدس و مسجدالحرام و حرم شريف نبوي(ص) ابراز داشته و پس از آن به بررسي وضع موجود و تكليف فعلي‌مان برسيم.
 بنده سفرهاي متعددي به خانه خدا مشرف شده و از نزديك بارها سوء رفتار خائنين حرمين شريفين را شاهد بوده و مكرر براي مسوولان ايراني اين بد رفتاري سعودي‌ها مبرهن و آشكار شده است وليكن نمي‌دانم چرا آنان هميشه در پي انجام اين سفرها به هر قيمتي هستند! و هيچگاه بر رفتار‌هاي خلاف عرف، شرع و اصول ديپلماسي سعودي‌ها نقدي ندارند و همواره سعي مي‌كنند با آنها از در مصالحه و دوستي درآيند. دولت سعودي حرمت حرم امن الهي را بارها شكسته و همگان شاهد بودند درسال 1366 چگونه صدها نفر از زايران را مظلومانه به خاك و خون كشيد و از آن زمان تاكنون اين سفرهاي حج و عمره با اذيت‌ها و آزارهاي ماموران سعودي در همه مواقف، به خصوص قبرستان بقيع همراه بوده است. از اينكه بگذريم، هم‌اكنون سعودي‌ها در منطقه خاورميانه و در سطح كشورهاي اسلامي نقشي بسيار مخرب و حتي سفاكانه‌تر از امريكايي‌ها و اسراييلي‌ها دارند، مخصوصا در اين سال‌هاي اخير آنچه خونريزي و جنايت در كشورهاي عراق، سوريه، لبنان، يمن، افغانستان و ديگر كشورها مي‌شود تماما با برنامه‌ريزي سعودي‌ها و با تشكيل گروه‌هاي تروريستي نظير القاعده، طالبان، النصره، داعش و امثالهم است.


  قضيه‌اي كه اخيرا براي دو نوجوان ايراني در فرودگاه جده اتفاق افتاد، نمونه‌اي از اذيت و آزارهاي سعودي‌ها‌ست كه اين‌بار عيان شده است، گرچه مسوولان حج و زيارت بعد از گذشت 10 روز از اين ماجرا آن هم بسيار كم رنگ به آن مي‌پردازند و رسانه‌ها را متهم مي‌كنند كه چرا سبب تشويش افكار عمومي مي‌شوند! عجبا! شما هم اينك هم از اين ماجرا آگاهانه سخن نمي‌گوييد تا حقيقت روشن شود! حال آنكه اگر تلاش روحاني شجاع كاروان نبود و زايران را به تحصن چند ساعته جلوي هواپيما دعوت نمي‌كرد و بر رسيدگي موضوع و حضور مسوولان ايراني و سعودي سماجت نمي‌كرد، اين موضوع با يك عذرخواهي ساده تمام مي‌شد و همه‌چيز به فراموشي مي‌رفت.  اما بسيار مناسب مي‌دانم نكته‌اي را در اينجا خطاب به همه ملت و مخصوصا علما و روحانيوني كه پيوسته مشتاق سفرهاي مكرر حج و عمره هستند، عرض كنم تا بدانند اين سفرها با توجه به جنايات سعودي‌ها در كشورهاي مختلف و مخصوصا شيعه‌كشي آنها در عراق و يمن، شبهه شرعي دارد! حضرت آيت‌الله سيد هاشم رسولي محلاتي يكي از شخصيت‌هاي عالم و فرهيخته روحاني هستند كه بيش از يكصد جلد كتاب، تاليف، تحقيق و تصحيح و ترجمه دارند. ايشان در اين سال‌هاي اخير فرزندشان به مدت چهار سال سفير جمهوري اسلامي ايران در كشور عربستان بودند. تصور مي‌شد چون فرزندشان سفير عربستان است، مكرر به مكه مشرف مي‌شوند يك روز از ايشان سوال كردم آيا شما مرتب مشرف مي‌شويد؟! ايشان پاسخ دادند خير، يك سفر هم نرفتم! با وجود اينكه مي‌توانستم به دعوت پسرم هر ماه بروم و ليكن شبهه شرعي كردم و نرفتم! بنده عرض كردم چرا نرفتيد؟ پاسخ دادند يك روز يكي از مقامات سعودي به فرزندم گفته است، دولت سعودي با پول همين زايران، هزينه تجهيز و تسليح سلفي‌ها و تكفيري‌ها را تامين مي‌كند و آنها را براي جهاد يا بهتر بگوييم فعاليت‌هاي تروريستي و بمب‌گذاري به عراق مي‌فرستد!
 آيت‌الله رسولي محلاتي اضافه كردند من با شنيدن اين مطلب شبهه كردم كه اگر ما مسافرتي به عربستان داشته باشيم و حتي اگر يك تومان ما هم بخواهد در ريختن خون مردم مظلوم عراق و شيعيان سهيم باشد، اين سفر مستحبّي عمره جايز نيست و حتي اضافه كردند بنده صاحب فتوي نيستم ولي اگر صاحب فتوي بودم سفر عمره را حرام اعلام مي‌كردم! شايد مسوولان حج و زيارت حاضر به توقف اين سفرها نباشند و همواره سعي كنند بر مسائل و تخلفات سعودي‌ها چشم‌پوشي كنند وليكن اين وظيفه علماي بزرگ و صاحبان فتوي است كه تكليف مردم را روشن كنند، ‌گر چه در مجلس شوراي اسلامي هم تحرك خوبي به وجود آمده است و اميدواريم به نتيجه قاطع و مطلوبي برسد.  ضمنا به مردم متدين و علاقه‌مند زيارات و سفرهاي مذهبي توصيه مي‌شود بحمدالله با باز بودن راه كربلا و نجف و كاظمين و عتبات عراق، شش امام بزرگوار در حرم‌هاي عراق مدفون هستند و سفر به عراق، كمك به شيعيان مظلوم آنجا نيز محسوب مي‌شود، يعني به نظر مي‌رسد همان اندازه كه سفر به عتبات عاليات در عراق ثواب دارد و صواب است، در شرايط فعلي كه حكومت عربستان با كفار همدست شده و روي صهيونيسم و امريكا را سفيد كرده است، سفر به عربستان و كمك به آن ظالمان و ستمكاران گناه است. از خداي متعال مسألت داريم بصيرت كامل به همه ملت ما و دولت ما عنايت بفرمايد.  «وسيعلم الذين ظلموا‌اي منقلب ينقلبون»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون