• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3230 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۷ ارديبهشت

عارف در دانشگاه اميركبير:

حذف رقيب را به صندوق راي بسپاريد

  محمد حسين مهرزاد/  دانشجويان اميركبير جبران مافات مي‌كنند. هر چقدر كه اسلاف آنان در هشت سال رياست احمدي‌نژاد راه ورود اصلاح‌طلبان را بسته مي‌ديدند آنها جاده را هموار كرده‌اند. دانشجوياني كه در كوران اصلاحات پا به دنيا گذاشته‌اند و حالا در عصر اعتدال سياسي مي‌شوند. بسياري از دانشجوهايي كه ديروز سالن دانشگاه را پر كرده بودند از شور و شعار كوي دانشگاه را از همان كليپي كه در سالن پخش شد مي‌شناختند. روزنامه‌هاي بهار اصلاحات را از تصوير لوگوي آنها مي‌شناسند و خاطره‌شان از عصر اصلاحات، مردي است كه دوران رياستش، آنها در دهه اول زندگي‌شان بودند. با اين حال خواسته آنها مثل تمام دوران فعاليت‌هاي دانشجويي يكي است. مي‌خواهند در دانشگاه حرف‌شان را بزنند و آزادانه همه‌چيز را نقد كنند. آنها جز اينكه خاطره‌شان از اصلاحات محدود به تصاويري كمرنگ است هيچ تفاوت ديگري با دانشجويان 76 و 84 ندارند و اين تفاوت باعث نشده حرف و مطالبه‌شان تغيير كند. پس طي كمتر از 10 روز سومين چهره برجسته جريان اصلاحات را هم به سالن آمفي تئاتر مركزي پلي‌تكنيك مي‌آورند. محمد رضا عارف در ميان تشويق ممتد همان‌ها كه از ساعتي پيش از اجراي مراسم سالن را پر كرده بودند به آمفي‌تئاتر مركزي رسيد؛ همانجايي كه ديروز تشكل دانشجويي فرهنگ و سياست تولدش را جشن گرفت. دانشگاهي‌ترين مرد هم آمده بود تا در اين جشن حضور داشته باشد و براي دانشجويان از دغدغه‌هايش بگويد. آنها هم برايش سنگ تمام گذاشتند و علاوه بر حدود 100 نفري كه دو ساعت ايستاده شاهد روزهاي جشن تولد دوباره پلي‌تكنيك بودند عده‌اي هم روي زمين و در راهروها نشسته بودند. عارف هم اگر چه چند محور را انتخاب كرده بود اما بيشترين تاكيدش را بر همدلي و همزباني گذاشت. از رفع محدوديت‌هاي سياسيون گفت، از سياست غلط ممنوع‌الورود كردن دانشجوها به دانشگاه انتقاد كرد و گفت كه كاش امسال كدورت‌ها رفع شود. او در ميان اصلاح‌طلبان در سخت‌ترين شرايط هم نااميد نشده بود و حالا كه در عصر اعتدال دولت روحاني سخن مي‌گويد بيش از قبل اين اميد را نمايش مي‌دهد:
  ضرورت دارد همه فعاليت‌ها و تلاش‌ها در چارچوب اسناد بالادستي مورد توجه قرار بگيرد و در اين راستا جايگاه تشكل‌ها نيز مشخص شود.
  اگرچه گفته مي‌شود عضويت در تشكل‌هاي دانشجويي كه پويايي خاص خود را دارد به چند سال محدود مي‌شود، اما بايد دانست داشتن يك برنامه راهبردي خاصه به دانشجويان جديدالورود كمك مي‌كند و در اين راستا پيشنهاد من به تشكل‌هاي دانشجويي دانشگاه اميركبير اين است كه در تدوين يك سند راهبردي براي فعاليت‌هاي‌شان پيشتاز باشند.
  اولين نشست صميمي خود با دانشجويان در دانشگاه اميركبير را يك افتخار براي خودم مي‌دانم. رمز موفقيت و پيروزي انقلاب اسلامي ايران و بعد از آن هشت سال دفاع مقدس رهبري امام و كلمه وحدت و وحدت كلمه بوده است.
   بايد بپذيريم كه همدلي و همزباني فقط شعار سال 1394 نيست بلكه نقشه راه و راهبرد اصلي ملي براي حركت و پيشرفت قلمداد مي‌شود. شعار امسال مي‌تواند كليدي قدرتمند براي گشايش همه مشكلات و تحقق آرمان‌هاي انقلاب و پايان بخشيدن به همه چالش‌هايي باشد كه كشور ما امروز با آن روبه‌رو است.
  اعتماد يكي از مولفه‌هاي همدلي و همزباني است. اعتماد پايه و محور اصلي سرمايه اجتماعي و به معني كاهش هزينه‌ها و افزايش بهره‌وري و سود است. در اين باره بايد گفت بخشي از مشكلاتي كه ما در هشت سال گذشته به خصوص در محافل دانشگاهي داشتيم وجود فضاي امنيتي بود كه بر دانشگاه‌ها به علت بي‌اعتمادي به جوانان حاكم شد.
  به خاطر يك انتقاد و موضع‌گيري حتي يك كارمند جزء و همچنين يك دانشجو را از خوابگاه محروم يا ممنوع‌الورود مي‌كردند. همچنين موضوع ستاره‌دار كردن دانشجويان نيز در همين راستا بود. ‌
  شاهد هستيم كه تيم مذاكره‌كننده با چه تلاش و دغدغه‌هايي در جهت احقاق حقوق حقه ما در مقابل قدرت‌هاي بزرگ ايستاده است و تا به حال كوچك‌ترين گافي نداده با اين وجود بايد به اين گروه اعتماد كرد و همه مردم پشتوانه اين گروه باشند. همچنين بايد به دولت نيز اعتماد كرد و از سوي ديگر دولت نيز به مردم اعتماد كند.
  در موضوع خصوصي‌سازي و نقش مردم اعتماد لازم در دستگاه اجرايي وجود ندارد و برخي خود را قيم مردم مي‌دانند و در اين مسير افزايش تصدي‌گري دولت در بخش‌هاي غيرضروري حايز اهميت است.
  اميد و نشاط از ديگر مولفه‌هاي شعار امسال است. ‌اين مقوله باعث تحرك و تقويت ارتباط و تفاهم و همدلي بين مردم مي‌شود. همچنين وجود عقلانيت و خردمندي نيز باعث مي‌شود كه ما گرفتاري‌هايي را كه بعضا در گذشته داشتيم، نداشته باشيم و كارها بر محور يك سليقه و يك عمل دنبال نشود.

 گذشت و فداكاري نيز در اين راستا موضوع مهمي به شمار مي‌رود. همدلي و همزباني اين نيست كه تنها حول محور يك نفر و گروه جمع شد، بايد فداكاري كرد. در هشت سال گذشته ظلم‌هايي روا شد مثل اينكه برخي اساتيد را بازنشسته كردند. حال با اين وجود ما نياز به فضاي همدلي در دانشگاه‌ها داريم و بايد وجود اختلاف‌سليقه‌ها را بپذيريم و اختلاف‌سليقه چماقي براي سركوب نشود.
  بايد كدورت‌ها را رفع و تلاش كنيم تا با درايت مسوولان مسائلي همچون حصر و زنداني شدن برخي دانشجويان رفع شود چرا كه حل اين مسائل در ايجاد تفاهم موثر است.
  ما امسال را با شرايطي دنبال مي‌كنيم كه ان‌شاءالله مذاكرات به نتيجه مي‌رسد و توافقنامه امضا خواهد شد. پس از اين دوره نياز به يك فضاي جديد داريم و همدلي و همزباني بايد مدنظر قرار بگيرد.
  اگرچه نبايد يك رييس دانشگاه، دانشجويي را ممنوع‌الورود كند و اگر اين كار را انجام دهد كار خيلي اشتباهي را مرتكب شده اما ما بايد بپذيريم كه او استاد ما است و از اين وضعيت عبور كنيم.
  اخلاق‌مداري و پرهيز از تخريب و حذف رقيب لازمه همدلي است. نبايد اين طور باشد كه با هركس كه مي‌خواهند برخورد كنند بر سر او چماق فتنه بكوبند. زماني چماق ضد ولايت بودن را بر سر ولايتمدارترين افراد مي‌زدند و حالا اين چماق به چماق فتنه تبديل شده است.
  توجه به نقد و نقدپذيري نيز حايز اهميت است و ‌بايد آستانه تحمل‌مان را بالا ببريم و در جهت عملياتي شدن شعار امسال و استفاده از همه ظرفيت‌ها و پتانسيل‌ها در اين مسير قدم‌ برداريم.
  قواي سه‌گانه و همه نهادهاي حاكميتي نيز بايد به شعار امسال توجه كنند. در دولت گذشته شاهد بوديم كه اختلاف غيراصولي مجلس با دولت چه هزينه‌هايي را متوجه كشور و چه طور مردم را بدبين كرد.
  توجه به شعار امسال بايد در عمل و نه در حد شعار باشد. فقط نبايد بگوييم به به، چه شعار خوبي. بايد رفتارمان نيز درراستاي مورد توجه قراردادن اين شعار باشد.
  تربيت نيروي انساني متخصص و متعهد، توسعه علم و فناوري، رشد فرهنگي و سياسي، مشاركت در برنامه‌هاي مربوط به پيشرفت كشور، اجراي سياست‌هاي كلي علم و فناوري و رسيدن به جايگاه اول در افق 1404 از ماموريت‌هاي اصلي دانشگاه و جنبش دانشجويي است. ما بايد يك دانشگاه امن و بانشاط داشته باشيم كه نگاه حاكم برآن، نگاه فرهنگي و  امنيتي باشد و بدانيم وجود نگاه امنيتي نتيجه‌اش دورنگي و تفرقه است.
  ما تكثر را مي‌پذيريم ولي انشعاب را نه. ‌نبايد اين طور باشد كه تشكلي تشكيل شود و بعد به خاطر وجود اختلاف سليقه انشعابي در آن تشكل به وجود بيايد. لازم است تا تنها يك صدا از تشكل دانشجويي بيرون بيايد. البته بحث و تكثر پيش از جمع‌بندي لازم است اما وقتي جمع‌بندي شد ديگر بايد همان يك صدا از تشكل‌ها بيرون بيايد.
  اگر مديريت دانشگاه خطوط قرمزي بر مبناي قوانين دارد بايد به آن احترام بگذاريم اما اگر قوانين او خواسته شخصي اوست بايد به او بگوييم كه دست از خطوط قرمز جعلي‌اش بردارد. من توصيه مي‌كنم كه چماق كميته انضباطي را كنار بگذاريم و بدانيم كه اين چماق كارايي ندارد.
  كنار گذاشتن برچسب زدن‌ها هم يك ضرورت است. بدانيم كه دانشجويان عزيز ما خود شرايط را مي‌دانند و خطوط قرمز را بهتر از ما بزرگ‌تر‌ها رعايت مي‌كنند و حتي ادعا ندارند كه اشتباه نمي‌كنند.
  ما امسال انتخابات مجلس شوراي اسلامي را پيش رو داريم. در انتخابات، حاكميت شعار همدلي و همزباني بايد دنبال و يك اصل دانسته شود.
  مشاركت حداكثري مردم و برگزاري انتخابات پرشور نتيجه تحقق شعار امسال است. ديديم كه سرمايه اجتماعي در سال 92 پشتوانه بزرگي براي دولت تدبير و اميد در صحنه‌هاي مختلف داخلي و بين‌المللي بود و ما بايد تلاش كنيم كه اين سرمايه خلق شده حفظ شود.
  ‌در نتيجه پيگيري اين شعار به تقويت همبستگي و انسجام ملي نياز داريم. ما نياز به يك مجلس توانا و پرسشگر داريم كه از اختيارات قانوني خود براي نظارت و نه بده‌‌بستان استفاده كند. ‌همه برگزاركنندگان انتخابات بايد در چارچوب مقررات عمل كنند و هيچ اقدام فراقانوني پذيرفته نيست؛ چرا كه چنين اقدامي باعث ايجاد تفرقه خواهد شد.
 بايد از سياست‌هاي حذف و برخوردهاي چماقي كه بعضا در انتخابات شاهد بوديم كناره‌گيري كرده و همچنين تخريب ديگران و حذف رقيب را كنار گذاشت و موضوع حذف رقيب را فقط به عهده صندوق راي بگذاريم.

 

پاسخ عارف به پنج پرسش خبرنگار «اعتماد»:

اكثريت مجلس را به دست مي‌آوريم

 در فرآيند اجماع اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس چه اقداماتي انجام خواهيد داد؟

مساله مهم ما اجماع كامل است و در اين راه هر اقدامي كه لازم باشد انجام مي‌دهم.

  نقش دولت در برگزاري يك انتخابات سالم و آزاد چيست؟
حتما نقش كليدي دارد.

  شما اخيرا ديداري با آقاي دكتر روحاني داشتيد؟

روزنامه شما آن را منتشر كرد
 جزيياتش را بگوييد.
ديدار نوروزي بود كه قاعدتا در آن موضوعات مهم كشور از‌جمله انتخابات مورد بحث قرار مي‌گيرد.

  شما از تهران كانديداي انتخابات مجلس مي‌شويد؟

الان صحبت در مورد فرد خيلي زود است. مهم جريان اصلاحات است كه حضور جدي خواهد داشت. اينكه چه كسي كانديدا شود به موقع اعلام مي‌كنيم.

  فكر مي‌كنيد اصلاح‌طلبان بتوانند اكثريت مجلس را به دست آورند؟

شرايط خوبي داريم. اصلاح‌طلبان اگر در چارچوب سياست‌هاي كلي كه دارند فعاليت كنند اكثريت را به دست مي‌آورند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون