• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3240 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ ارديبهشت

روحاني دولت خود را بر مبناي كارآمدي‌ها احتمالا پالايش مي‌كند

زمزمه‌هاي تغيير در پاستور

گروه سياسي| «پاستور» انتظار چهره‌هاي جديدي را مي‌كشد. دو سالگي دولت در روزهايي از بهار به پايان مي‌رسد كه اهالي پاستور به فكر يك «پاييز» هستند. ديروز اين خبر «آشنا» بود كه احتمال تغيير در دولت مي‌داد. حسن روحاني پيش از اين از تغييراتي احتمالي در دولت خبر داده بود. زمزمه‌ها براي تغييرات در دولت زياد است. استانداران اما نخستين مجموعه براي تغييرات هستند و بعيد است كه حسن روحاني تغييرات در وزرا را با مجلس فعلي كليد بزند. حالا زمزمه «تغيير» در دولت بلاتكليف است. برخي در دولت مي‌گويند هنوز تصميمي گرفته نشده و برخي مي‌گويند كه براي آن بايد بررسي‌هاي جدي‌تر انجام داد. دولت اما دنبال تغييراتي در حوزه اختيارات خود است: «معاونان، استانداران و فرمانداران». تغييراتي كه بعيد نيست در همين ماه‌هاي آينده حسن روحاني امضايش را پاي حكم‌هاي افراد جديد بزند. زمزمه‌اش جديد است  و گويا قرار است كه هوا در هيات دولت كمي پاييزي شود. احتمالات از تغييرات دولتي‌ها خبر مي‌دهند. خبر را ابتدا خود رييس‌جمهور داد. او در سفر به شيراز در مقابل پرسش خبرنگاران كه از او در مورد احتمال تغييرات در كابينه پرسيده بودند اعلام كرد كه اگر نياز باشد كابينه را تغيير مي‌دهد. خبر يك هفته بعد از سوي مشاور فرهنگي رييس‌جمهور وارد فاز جديدتري شد. حسام‌الدين آشنا در گفت‌وگو با يك نشريه اعلام كرد كه «گزارش‌ها و بررسي‌هاي ما نشان مي‌دهد كه پس از انتخاب وزير اطلاعات آرامش خوبي به فضاي داخلي نشسته است. در حوزه وزارت كشور رييس‌جمهور با انتخاب وزير كشوري كه براي شخص رييس‌جمهور مورد اعتماد بود و او را فراجناحي مي‌دانست سعي كرد اين پيام را به جامعه بدهد كه با يك دوره توام با آرامشي مواجه خواهيم بود.» آشنا افزوده است: «انتخاب استانداران هم عملا با موافقت هيات دولت انجام مي‌شود. فقط وزير كشور و رييس‌جمهور در اين باره تصميم نمي‌گيرند. استانداراني كه انتخاب شده‌‌اند مورد تاييد هيات دولت هستند و البته هيچ‌كس هم نمي‌تواند ادعا كند كه بهترين انتخاب‌ها انجام شده است. مشاور رييس‌جمهور تاكيد كرده است: برخي از سفرهاي استاني براي تيم رييس‌جمهور روشن كرد كه برخلاف تصور اوليه برخي استانداران توانايي كافي براي اداره استان ندارند. لذا تغييرات در دولت اتفاق خواهد افتاد، هم در سطح وزرا و هم در سطح استاندارها.» خبر اما با تماس‌هاي «اعتماد» با حسام‌الدين آشنا بازهم شكل متفاوت‌تري به خود مي‌گيرد. آشنا به «اعتماد» گفت: «تصميمات دولت توسط سخنگوي دولت اعلام مي‌شود و اظهارات من در گفت‌وگوي اخيرم يك تحليل شخصي است و من به عنوان يك تحليلگر سياسي اين موضوع را عنوان كرده‌ام و هيچ تصميمي در دولت در اين مورد گرفته نشده است». ساير دولتي‌ها هم خبر از چنين تصميمي ندارند و حالا يك زمزمه بدون متولي در ميان دولتي‌ها افتاده و آن هم ترميم كابينه است.
استانداران در اولويت تغيير
حسن روحاني هرچند به ترميم كابينه چراغ سبز كمرنگي نشان داده است اما هنوز خبري جدي در اين مورد نمي‌آيد. در طول 22 ماهي كه بر سر كار آمده است جز يك خبر غير رسمي براي بركناري فرماندار بروجرد در پي ممانعت از سخنراني سيد حسن خميني خبري ديگر در مورد دخالت روحاني نيامده بود. تنها جابه‌جايي‌هاي دولت نيز در نتيجه استعفاها بوده و خبري از بركناري نبوده است. وزير كشور نيز در گفت‌وگوي چندي پيش خود با روزنامه اعتماد اعلام كرده بود كه رييس‌جمهور تنها خواهان تغيير و انتخاب فرمانداران و همسويي آنان با دولت بوده است. استانداران اما با توجه به اظهارات حسام‌الدين آشنا بيش از هر مسوول ديگري گويا در معرض تغيير قرار دارند. در شهرهاي مختلف خبر از احتمال تغيير استانداران مي‌آيد و در مورد برخي از آنان جانشين‌هاي‌شان هم مشخص شده است. استاندار‌هايي كه در ماه‌هاي اخير در مواجهه با خودسرها كارنامه قابل قبولي نداشته‌اند در اولويت هستند. در ميان وزرا هم هستند وزرايي كه به نظر مي‌رسد دولت در مورد جابه‌جايي يا تغيير آنان بي‌ميل نباشد. در ميان دولتي‌ها از معاون پارلماني گرفته تا معاونان وزير كشور همگي از احتمال تغيير استانداران يا وزرا ابراز بي‌اطلاعي مي‌كنند. در لابه‌لاي خبرها اما زمزمه‌ها براي تغييرات زياد است و عملياتي شدن آنها هنوز مبهم.
سختي‌هاي كار دولت در راه است
سياست خارجي كه كمي به حالت تكليف روشن درآمد همه حواس‌ها رفت به سمت سياست داخلي. اين همان جايي بود كه دولت اولويت سوم قرارش داده بود. حالا اما زمزمه تغيير در كابينه آن هم بيشتر در سطح سياسي به نظر آغازي براي كار كردن در عرصه سياست داخلي بود. تغييرات دولتي‌ها اما هميشه منتقدان خاص خود را داشته است. تغيير همان چيزي بوده كه همواره در مقابل آن مقاومت مي‌شده است. در اين ميان تغيير استانداران اما ناراضيان بيشتري خواهد داشت. براي تغيير يك استاندار نظر خيلي‌ها در استان بايد تامين شود و همين تامين نظر كمي كار دولت را سخت‌تر مي‌كند. بايد ديد كه دولت سومين سال از فعاليت خود را با افراد جديدي به سال چهارم مي‌رساند تا نيمه دوم عمر خود را متفاوت‌تر فعاليت كند يا خير؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون