• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3122 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ آذر

حزب نداي ايرانيان مجوز گرفت


روز گذشته حزب ندا كه تشكلي اصلاح‌طلب نام گرفته موفق شد از وزارت كشور و كميسيون ماده 10 احزاب مجوز رسمي فعاليت خود را دريافت كند. اين را حسينعلي اميري، سخنگو و قائم مقام وزير كشور در گفت‌وگو با پايگاه اطلاع‌رساني ندا گفت تا خط پاياني باشد بر شايعات و گفته‌هايي كه بيشتر از سوي اصولگرايان هدايت مي‌شد.
حزب ندا اگرچه در ابتداي اعلام وجودش با نقدها، كنايه‌ها و تخريب‌هايي همراه بود اما رفته رفته توانست نظر مثبت قاطبه اصلاح‌طلبان را جلب كند. اعضاي موثر اين تشكل كه احتمالا اعضاي شوراي مركزي نيز خواهند بود بارها اعلام كردند هرگز حركتي بر خلاف مصالح كلي جريان اصلاحات به رهبري سيد محمد خاتمي انجام نخواهند داد.
صادق خرازي كه از او به عنوان مهم‌ترين چهره اين تشكل نام برده مي‌شد در گفت‌وگو‌هاي متعدد از جمله مصاحبه مفصلي كه با «اعتماد» داشت تاكيد كرد به نوعي مريد شخص خاتمي است و قرار نيست ندا از او و ساير اصلاح‌طلبان عبور كند.
اين نقطه آغاز بازيابي اعتبار ندا بود كه در هفته‌هاي ابتدايي با نام «نسل دوم اصلاح‌طلبان» شناخته شد و شايد همين اشتباه از سوي اعضاي اين جريان بود كه هجمه‌هاي فراواني را شكل داد. آنها البته خيلي زود و در مشورت با بزرگان اصلاحات از جمله خاتمي از اين عنوان صرف نظر و تاكيد كردند قرار نيست تقابلي ميان نسل اول و دوم اصلاح‌طلبان شكل دهند بلكه با حفظ احترام نسل اول به نقد درون گفتماني پايبند خواهند بود، آسيب‌شناسي‌هاي لازم را انجام مي‌دهند و در نهايت در قالب جريان كلي اصلاحات به سياست ورزي مشغول مي‌شوند.
اعضاي موثر اين حزب حالا بايد به فكر ساخت تشكيلاتي باشند كه بتواند با جذب نيروهاي عمدتا جوان اصلاح‌طلبي كه بدون حزب مانده و علاقه‌مند به كار تشكيلاتي اصلاح‌طلبانه هستند حضوري موثر در فضاي سياسي كشور داشته باشد.
امروز ندا توانسته با حمايت كلي جريان اصلاحات نخستين حزب اصلاح‌طلبي باشد كه در دولت روحاني مجوز فعاليت دريافت كرده است و حالا يكي از برگ‌هاي دولت براي نشان دادن توجه به تشكل‌هاي سياسي اصلاح‌طلب است. از طرفي آنها در همان هفته‌هاي اوليه كه برخي از اصلاح‌طلبان منتقد فعاليت‌شان بودند به يك‌باره با حمايتي شگفت‌انگيز از سوي اصولگرايان مواجه شدند كه البته رفته رفته آن حمايت‌هاي اوليه كه با اميد اختلاف‌انگيزي ميان اصلاح‌طلبان طرح مي‌شد رو به سكوت گذاشت و حمايت اصلاح‌طلبان پر‌رنگ‌تر شد. ندا اگرچه پيش از دريافت مجوز حاشيه‌هاي متعددي داشت و اعضاي موثرش فشارهاي سنگيني را تحمل كردند اما حالا به عنوان يك تشكل اصلاح‌طلب مسووليت‌هاي بزرگي دارد كه درصدد اجراي آن است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون