• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3309 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۴ مرداد

پسر مهاجراني از وزير نفت احمدي‌نژاد شكايت كرد

پازل دكل كامل مي‌شود

گروه اقتصادي| به نظر مي‌رسد هزينه دكل براي دولت دهم بيش از 88 ميليون دلار تمام مي‌شود.

داستان اين‌بار به فصلي جذاب رسيد. يكي از كساني كه از سوي برخي مسوولان دولت دهم به دلالي در جريان خريد دكل متهم شده بود، قفل سكوت را شكست و اعلام كرد قصد شكايت از وزير دولت دهم را دارد.

مسعود ميركاظمي وزير نفت دولت دهم در حالي كه مدعي است در جريان خريد دكل موسوم به دكل گمشده در سال 1390، وزير وقت مسووليتي ندارد، اعلام كرده است در جريان خريد دكل بلااستفاده در دولت اصلاحات، پسر وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي وقت دلالي را عهده‌دار بوده است.

وي تاكيد كرده اين دكل بلااستفاده در امارات باقي مانده و به آهن پاره تبديل شده و حتي كشور هزينه‌اي براي نگهداري آن به امارات پرداخت كرده است. هر چند وي تلاش كرده است پاي دكلي ديگر را براي پوشش دادن ماجراي دكل فعلي به ميان بياورد اما با اين حال برخي رسانه‌هاي همسو با وي اقدام به خلط مبحث كرده و مهاجراني را از قول ميركاظمي دلال دكل گمشده معرفي كرده‌اند.

حالا با اظهارات محمد محسن مهاجراني در خصوص اينكه از اتهام زنندگان شكايت خواهد كرد، ماجراي دكل ابعاد تازه‌اي پيدا كرده است.

وي تاكيد كرده است: «بعضي چهره‌هاي مرموز سياسي- اقتصادي و برخي رسانه‌هاي وابسته به نهادهاي خاص كه مدعي اصولگرايي‌اند، با مطرح كردن نام اينجانب و عنوان آقازادگي و تسري اتهام به بستگانم و ارتباط دادن موضوع دكل گم شده با فعاليت‌هاي قانوني اينجانب در كشور، درصدد فرار به جلواند و مي‌خواهند براي كارهاي خلاف قانون همفكران و حاميان خود در بيت المال مفري پيدا كنند.» وي در اين نامه سرگشاده ضمن تاييد فعاليت اقتصادي خود و تاكيد بر قانوني بودن اين فعاليت‌ها، اعلام كرده است: «اينجانب از ارسال پرونده دكل گم شده به دادگاه استقبال مي‌كنم و آمادگي تمام دارم تا در دادگاه مسوول پرونده به هر پرسش و استفساري پاسخ دهم، البته حق تعقيب قضايي افترا زنندگان را هم براي خود محفوظ مي‌دارم. وكلاي اينجانب به زودي شكايتي عليه مفتريان، به طور خاص وزير نفت دولت پاكدست سابق، تقديم دستگاه قضايي خواهند نمود.»

 

آغاز داستان

پاي پسر مهاجراني از همان ابتدا به داستان باز بود، وقتي رسانه‌هايي اعلام كردند هم او و هم فردي به نام سيد رضا مصطفوي طباطبايي و هم فردي با نام عمر كامل السواد به عنوان بازيگران اصلي دكل معرفي شدند. مي‌گويند دو نفر اول رايزني را با يكي از مديران وزارت نفت آغاز كرده‌اند و دستور صادر شده است تاسيسات دريايي دكل را بخرند.

اين دكل با توجيه دور زدن تحريم‌ها و عقب نماندن از برنامه توسعه پارس جنوبي خريداري مي‌شود. مقرر بود حفاري فاز 14 با استفاده از اين دكل صورت گيرد.

 

گلايه‌هاي وزير كنوني

زنگنه كه نخستين بار با اظهارنظري كوتاه چراغ دكل را در ايران روشن كرد، چند شب پيش با حضور در برنامه‌اي تلويزيوني براي نخستين بار درباره جزييات اين پرونده سخن گفت. وي در اين خصوص گفت: «يك دكلي به مبلغ 88 ميليون دلار توسط يك شركت خريداري مي‌شود به نام تاسيسات دريايي كه اين شركت نيمي متعلق به صندوق بازنشستگي نفت است و نيمي ديگر متعلق به تعاوني بازنشستگي ناجا و پرسنل عادي در آن سهيم هستند، اما جالب است كه بگويم شركت خريدار اين دكل كلا 20 روز از عمرش مي‌گذشت كه اقدام به اين خريد كرد و چند روز قبل از خريد اين دكل، از شركت آرژانتيني دكلي مي‌خرد به مبلغ 66 ميليون دلار و بعد اقدام به فروش همان دكل مي‌كند به مبلغ 88 ميليون دلار و جالب‌تر اينكه در روز معامله قرارداد تحويل دكل امضا مي‌شود اما دكلي تحويل داده نمي‌شود. بعد از آن 20 درصد از پول پيش پرداخت مي‌شود، بعد از مدتي هم شركت اوليه صاحب دكل (فروشنده) قرارداد را فسخ مي‌كند به دليل اينكه پولي به او از طرف تاسيسات دريايي پرداخت نمي‌شود اما از طرفي تمام 88 ميليون دلار را به حساب شركت واسطه واريز مي‌كنند به اين ترتيب شركت آرژانتيني فرروتونا دكل را برمي‌دارد و مي‌رود. اين بود تمام ماجرا.

وي با تاكيد بر اينكه پول دكل از محل اعتبارات پارس جنوبي پرداخت شده است، افزود: بدون شك مقصر اصلي داخلي‌ها هستند كه بايد به پرونده‌شان رسيدگي شود.

حالا ديگر تنها وزيران نيستند كه درباره دكل گمشده حرف زده‌اند. شمار آنها كه به عنوان بازيگر پرونده دكل شناخته شده‌اند و درباره‌اش اظهارنظر كرده‌اند از مديران طراز اول فراتر رفته است؛ هم مديرعامل سابق تاسيسات دريايي اظهاراتي كلي و مبهم در اين خصوص داشته است، هم يكي از كساني كه به عنوان متهم در اين پرونده معرفي شده است. سراج، رييس سازمان بازرسي مي‌گويد تاكنون 9 گزارش درباره دكل گمشده تدوين شده و پرونده دكل به زودي به دادگاه مي‌رود، آيا داستان دكل پاياني خواهد داشت؟ هزينه فساد 88 ميليون دلاري براي مرتكبين اين فساد به نظر مي‌رسد از بزرگي دكل نيز بيشتر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون