• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3317 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۵ مرداد

علي جنتي و توضيح دردسرهاي ارشاد

9 كنسرت‌ در شش‌ماه لغوشد

زينب كاظم‌خواه/ فيلم «قصه‌ها»ي رخشان بني‌اعتماد در دولت دهم توقيف شد و اين در محاق ماندن چهار سال طول كشيد تا اينكه در دولت يازدهم بالاخره اجازه اكران يافت. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي 19 مرداد به مجلس فراخوانده شد تا به سوال يكي از نمايندگان درباره اكران اين فيلم پاسخ بگويد. او در حاشيه نشست سيزدهمين جشنواره بين‌المللي امام رضا (ع) كه 24 مرداد برگزار شد درباره اين موضوع توضيح داد و گفت كه قرار است دوباره براي پاسخ به سوال آن نماينده به صحن علني مجلس برود و درباره اكران اين فيلم به سوالات آن نماينده پاسخ دهد.

وقتي نماينده‌اي درباره مساله خاصي سوال داشته باشد آن سوال در كميسيون مربوطه مطرح مي‌شود ازاين رو وزير ارشاد هم براي پاسخگويي درباره فيلم «قصه‌ها» در كميسيون فرهنگي مجلس حضور يافت اما از آنجا كه آن نماينده از پاسخ او قانع نشد‌، همان سوال را در صحن علني مجلس مطرح خواهد كرد و وزير در آنجا بايد پاسخگو باشد.

در مورد رستاخيز ملاك فتواي رهبري است

يكي از مسائلي كه در چند ماه اخير مناقشاتي را در پي داشته است اكران فيلم «رستاخيز» احمدرضا درويش بود كه اين فيلم به خاطر اعتراضات عده‌اي اكران نشد. به گفته وزير از ابتداي نگارش، فيلمنامه مورد تاييد مراجع بوده است اما با اين حال نمي‌توان نسبت به حساسيت برخي مراجع در مورد اين موضوع بي‌اعتنا بود.

وزير ارشاد مي‌گويد: «ما براي حل اين مشكل راه ميانه‌اي را برگزيده‌ايم و به خود كارگردان اعلام كرده‌ايم هاله‌اي از نور روي چهره حضرت ابوالفضل بيندازد كه اگر چنين شود ما هيچ مشكلي در اين زمينه نداريم. همچنان كه صدا و سيما كه كاملا زيرنظر مستقيم مقام معظم رهبري اداره مي‌شود نيز در سريال مختار بخش‌هاي مربوط به حضرت ابوالفضل را به‌طور كامل حذف كرد.»

به گفته او در مورد فيلم‌هايي مانند «رستاخيز» يا تك خواني خانم‌ها ملاك ما فتواي مقام معظم رهبري است اما در عين حال خود را ملزم مي‌دانند تا به فتواي ساير مراجع كه با اين موضوع مخالف هستند‌، احترام بگذارند.

يكي از مسائلي كه در دوره وزارت جنتي سر و صدا ايجاد و دوباره پاي وزير را به مجلس باز كرد، تك‌خواني خانم‌ها بود كه او دوباره به اين موضوع اشاره كرد و گفت كه متاسفانه در مورد تك خواني خانم‌ها با وجود جوسازي و غوغاسالاري هرگز خود ما حتي به يك مورد تك‌خواني مجوز نداده بوديم، هرچند در اين زمينه مشكلي نداريم. يكي از سوالات ديگر از وزير درباره فعاليت بي‌بي‌سي در ايران بود كه او پاسخ داد: «دو دهه است كه به مناسبت‌هاي مختلف مانند 22 بهمن، يا 14 خرداد و... خبرنگاراني از رسانه‌هاي معروف جهاني را دعوت مي‌كنيم و بار اول نيست كه خبرنگاراني از بي‌بي‌سي وسي‌ان‌ان به ايران دعوت شده‌اند اما از بي‌بي‌سي فارسي كسي دعوت نشده است و حتي مسوولان هم از مصاحبه با شبكه‌هاي فارسي خارج از كشور منع شده‌اند.»

شجريان خارج از ايران مشكلي ندارد

وزير ارشاد اما در پاسخ به «اعتماد» درباره ممنوع‌الكاري محمدرضا شجريان در ايران و اينكه ارشاد بارها اعلام كرده كه او ممنوع‌الكار نيست اما همچنان اين هنرمند در ايران اجازه برگزاري كنسرت ندارد در حالي كه در كشورهاي ديگر كنسرت برگزار مي‌كند و شهريور ماه در استانبول اجرا خواهد داشت، گفت: «ما بارها به اين پرسش پاسخ داده‌ايم، آقاي شجريان در خارج از سرزمين ما هيچ مشكلي براي برگزاري برنامه ندارد. ضمن اينكه آقاي نوش‌آبادي بارها به اين سوال پاسخ داده‌اند. ديگر لازم نيست كه ما هم به آن جواب دهيم.»

جشنواره فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان به دو جشنواره «كودكان» و «نوجوانان» تفكيك شده است. همچنين جشنواره فيلم فجر امسال در دو بخش ملي و بين‌المللي برگزار شد كه داراي دو دبير جدا بود. وزير ارشاد در اين نشست در پاسخ به جداسازي جشنواره بين‌المللي فيلم كودكان و نوجوانان به دو بخش گفت: «اين جشنواره اتاق فكر دارد كه اعضاي آن به اين جمع‌بندي رسيدند كه جشنواره به دو بخش تقسيم شود. » او البته مي‌گويد كه با اين جداسازي مخالف بود اما درخواست كرد كه دلايل اين جداسازي از سوي رييس سازمان سينمايي برايش ارسال شود كه او با ديدن دلايل به تصميم جمع براي جداسازي احترام گذاشت. بحث ميزباني جشنواره همواره بين همدان و اصفهان وجود داشته اما در اين دوره از جشنواره شهر همدان اعلام آمادگي كرد تا جشنواره مختص به نوجوانان را در اين شهر برگزار كند و در ادامه اصفهان هم به اين توافق رسيد كه جشنواره فيلم كودكان در اين شهر باشد و پيشنهاد وزير هم اين بود كه هر دو جشنواره به شكل دوسالانه برگزار شود تا فرصت فيلمسازي و توليد در هر دو عرصه را داشته باشيم.

او درباره دو دبير داشتن جشنواره فيلم فجر هم گفت كه بهتر است خبرنگاران سوالات‌شان در اين باره را از رييس سازمان سينمايي بپرسند. وزير ارشاد البته درباره اين جدا‌سازي نيز توضيحاتي ارايه داد و گفت: «در جشنواره سي و سوم فيلم فجر برخلاف سال‌هاي گذشته شاهد جداسازي بخش ملي از بخش بين‌الملل بوديم و دليل اين جداسازي سايه‌اندازي بخش ملي بر بخش بين‌الملل در سال‌هاي قبل بوده است. در جشنواره سي و سوم فيلم‌هاي ايراني در بازار فيلم فجر در معرض ديد مهمانان خارجي قرار گرفتند و سينماي ايران به‌طور مستقل به دنيا معرفي شد و امسال نيز اين جداسازي انجام خواهد شد.»

لغو كنسرت‌ها و جريان‌هاي غيرمرتبط

يكي از سوالاتي كه هر زماني وزير در جمع خبرنگاران حاضر مي‌شود درباره لغو كنسرت‌ها با وجود داشتن مجوز از وزارت ارشاد است. در اين نشست هم به روال هميشه اين سوال از وزير پرسيده شد و او دوباره همان توضيحات قبلي را ارايه داد و گفت: «آن كنسرت‌هايي كه در شهرستان‌ها لغو مي‌شود مربوط به جريان‌هاي غيرمرتبط با اين وزارتخانه است. ضمن اينكه لغو كنسرت‌ها به‌طور تمام و كمال بر عهده نيروي انتظامي نيست چراكه در برخي موارد ائمه جمعه با برگزاري كنسرت مخالفت مي‌كنند و اين مخالفت‌ها باعث مي‌شود كساني كه داراي احساسات مذهبي هستند، جلوي برگزاري كنسرت‌ها در شهرستان‌ها را بگيرند. البته در برخي موارد هم قوه قضاييه وارد عمل مي‌شود و اجازه برگزاري كنسرت نمي‌دهد، اما تلاش بر اين است تا با قوه قضاييه و نيروي انتظامي هماهنگ شويم تا ديگر شاهد لغو كنسرت‌هاي موسيقي نباشيم.»

در ماه‌هاي اخير شاهد لغو كنسرت‌هايي در شهرهاي مذهبي چون مشهد بوده‌ايم، يكي از پرسش‌ها هم درباره محروميت شهرهاي مذهبي از اجراي كنسرت بود كه جنتي در اين باره توضيح داد: «همان‌طور كه از اسمش پيداست شهرهاي مذهبي داراي تقدس هستند و به خاطر همين تقدس برگزاري كنسرت با ممانعت‌هايي مواجه مي‌شود، البته در شهري مثل مشهد اين‌گونه نيست كه به‌طور كامل كنسرت برگزار نشود بلكه به شكل موردي شاهد برگزاري كنسرت‌هايي بوده‌ايم. واقعيت اين است كه ما هم موافق چنين وضعيتي نيستيم و معتقدم كه بايد اين مساله به نوعي حل و فصل شود.»

نهادها به مجوز ندادن ارشاد احترام بگذارند

او همچنين درباره نهادهايي كه مجوزهاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را ملاك قرار نمي‌دهند يا به افرادي اجازه كار مي‌دهند كه از نظر وزارت ارشاد مجاز نيستند، گفت: «متاسفانه مواردي از اين دست زياد بوده و تذكرات هم داده شده است كه به‌طور مشخص مي‌توان به اجراي يك خواننده زيرزميني بر يكي از ناوهاي جنگي اشاره كرد.»وي ادامه داد: «وقتي مجوز اجراي برنامه‌ هنري از سوي وزارت ارشاد به برخي‌ها داده نمي‌شود، ساير نهادها بايد به اين امر احترام بگذارند. افرادي از اين دست وقتي مجوز اجراي برنامه ندارند در هيچ كجا نمي‌توانند برنامه هنري اجرا كنند و حتما مي‌دانيم ناوهاي موجود در خليج فارس نيز جزيي از قلمرو جغرافيايي ايران به حساب مي‌آيد.»

وزير ارشاد همچنين درباره آخرين وضعيت تدوين لايحه جامع رسانه‌هاي همگاني و اينكه آيا صدا و سيما هم مشمول اين قانون خواهد شد يا خير؟ گفت: «لايحه‌اي كه بايد ما تهيه مي‌كرديم، چند ماهي توسط معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد و كارگروهي كه در همين رابطه تشكيل شده بود، تدوين و تهيه شده است و من خودم در چندين جلسه اين كارگروه حضور داشته‌ام و نهايت تلاش صورت گرفته تا لايحه‌اي كه تدوين مي‌شود، يك لايحه پخته باشد و از طرف ديگر فاقد مشكلاتي كه قانون فعلي مطبوعات دارد، باشد.»

تغييرات قانون مطبوعات

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: «از نظر ما اين لايحه تكميل شده است اما قرار ما بر اين است كه از خود اصحاب رسانه در مورد آن نظرخواهي شود و تعدادي از كارشناسان و نخبگان اين حوزه دعوت شوند و اين متن در اختيار آنها قرار گيرد تا اگر اشكالاتي دارد، برطرف شود.»

جنتي در پاسخ به اين سوال كه آيا صحت دارد مجازات حبس براي روزنامه‌نگاران در قانون جديد حذف شده است؟ گفت: «ما در گذشته قانون مطبوعات را داشتيم كه در مواردي از جمله بحث نحوه رسيدگي به تخلفات مطبوعاتي، اشكالاتي داشت كه يكي از آنها هم اين موضوع مجازات حبس براي روزنامه‌نگاران متخلف بود؛ در قانون جديد اين مساله به جزاهاي نقدي تبديل شده و متناسب با جرم صورت‌گرفته، اين مجازات‌ها به صورت پلكاني تغيير مي‌يابند. همچنين در لايحه جديد، توقيف يك نشريه، آخرين مرحله برخورد با تخلفات آن نشريه تعيين شده و بنا بر اين گذاشته شده است كه هيچ نشريه‌اي قبل از آنكه مجازات‌هاي قبلي به جز توقيف در مورد آن اعمال نشده است، توقيف نشود. در اين زمينه مراحل مختلفي پيش‌بيني شده است و همان‌طور كه گفتم، بعد از طي همه اين مراحل، اگر در پايان راهي جز توقيف نشريه نبود، اين مجازات در مورد آن نشريه اعمال مي‌شود.»در نشست خبري سيزدهمين جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) حسين جعفري، دبير جشنواره درباره فيلم‌هايي با موضوع امام رضا و فرهنگ رضوي گفت: «در حال حاضر در سه استان كشور مجموعه فيلم‌هاي رضوي نمايش داده مي‌شود. در استان يزد در دو سال متوالي جشنوار فيلم كوتاه و مستند برگزار شد و خوشبختانه موفق عمل كرد. ضمن اينكه آثار به لحاظ كيفي رشد چشمگيري داشته‌اند تا جايي كه رقابت براي انتخاب آثار سخت بود.»در استان گلستان هم جشنواره پويانمايي با موضوع امام رضا (ع) همراه با جشنواره بازي‌هاي رايانه‌اي رضوي برگزار مي‌شود. همچنين جشنواره نماهنگ رضوي از امسال در استان لرستان برگزار مي‌شود كه آينده روشني را در اين رابطه مي‌بينيم. حجت‌الله ايوبي رييس سازمان سينمايي درباره حضور فيلم‌هاي بلند با موضوع امام رضا (ع) جلسات مختلفي را در استانداري خراسان برگزار كرده و قرار شده براي دوره‌هاي بعد جشنواره فيلم‌هاي بلند رضوي نيز در اين جشنواره حضور يابند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها