• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3326 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۴ شهريور

رونمایی از پرونده‌ های جدید فساد نفتی

زنگنه : نفت حق ماست، سهم ماست

گروه اقتصادي - آنچه بر ما رفت، از شرايط جنگ سخت‌تر بود؛ جنگي بدون دود و آتش اما سخت‌تر از آن جنگ‌هاي با دود و آتش. به گزارش «اعتماد»، دومين نشست مطبوعاتي وزير نفت ديروز در حالي برگزار شد كه زنگنه صريح‌تر از هميشه به سوالات نمايندگان رسانه‌هاي گروهي پاسخ مي‌داد. وي در اين نشست دو ساعته از برنامه ايران براي بازگشت به بازار جهاني نفت بدون توجه به روند كاهشي قيمت‌ها دفاع كرد و گفت: اگر امروز بخواهيم به قيمت اهميت بدهيم فردا بايد براي فروش بيست هزار بشكه التماس كنيم. او براي نشان دادن اهميت كاري كه كابينه يازدهم به انجام رسانده است، به اقداماتي كه از سوي همكارش صورت گرفته اشاره كرد و گفت: اينكه وزير خارجه ايران در كنار وزراي شش كشور مي‌نشيند مهم نيست؟ او سپس وقتي خواست درباره موضع ايران در برخورد با بازار جهاني نفت براي بازپس‌گيري حقش صحبت كند، جملاتي را بر زبان آورد كه يادآور ديالوگ معروف فيلم هامون، ساخته داريوش مهرجويي بود. او گفت: نفت حق ماست، سهم ماست و بازار را پس مي‌گيريم. پاسخ‌هاي وزير نه چندان خنده‌روي كابينه به خبرنگاران ديروز چنان كامل بود كه برخي حاضران آن را به روي وزير آوردند. او تاكيد كرد به دو دليل جواب‌هايش را مفصل مي‌دهد، اول اينكه هفته دولت است و نكته بعدي نيز به اين بر مي‌گردد كه مصاحبه شب تولد امام رضا(ع) برگزار شده است.

 

نگران كاهش قيمت نفت نيستيم

وي توضيحات مهمي درباره پرونده فساد داد اما اشاراتش به تحريم‌ها و بازار نفت جابه‌جا در سخنانش تكرار مي‌شد. او با تاكيد بر اينكه تحريم ،سهم ايران از بازارهاي جهاني نفت را به‌شدت كاهش داد، اضافه كرد: سهم از دست رفته يك ميليون بشكه‌اي نفت ايران را بازمي‌گردانيم. اگر براي مناسب شدن قيمت صبر كنيم تا توليد را به سطح قبل بازگردانيم، براي هر 20 هزار بشكه نفت بايد التماس كنيم. او سپس عملكرد وزارتخانه متبوعش در دوران تحريم‌ها را مناسب ارزيابي كرد و با تاكيد بر اينكه هنوز تحريمي لغو نشده است، گفت: با وجود تحريم‌هايي كه از سال‌هاي گذشته وجود داشته و البته همچنان نيز تداوم دارد، صادرات نفت ايران افزايش يافته است. صادرات نفت ايران در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ١٥ درصد افزايش پيدا كرده كه اين افزايش صادرات كار بسيار دشواري بوده است. زنگنه افزود: در شرايط تحريم خريد بنزين و فرآورده‌هاي نفتي و همچنين فروش نفت ايران به سختي انجام شده است و با اين حال كاركنان صنعت نفت براي تحقق اين اهداف تلاش‌هاي زيادي انجام داده‌اند. وزير نفت سپس با تاكيد دوباره بر سياست ايران براي بازپس‌گيري بازارهاي جهاني نفت گفت: نفت حق ماست، سهم ماست. قيمت نفت نصف هم شود، نگران نيستيم. ما ضرر نمي‌كنيم. او قول داد سهم از دست رفته يك ميليون بشكه‌اي نفت ايران را بازمي‌گردانيم. اگر براي مناسب شدن قيمت صبر كنيم تا توليد را به سطح قبل بازگردانيم، براي هر 20 هزار بشكه نفت بايد التماس كنيم. زنگنه با تاكيد بر اينكه قراردادهاي نفتي احتمالا در تهران رونمايي مي‌شود و در لندن مجددا معرفي خواهند شد، گفت: اولويت اصلي در قراردادهاي جديد بالابردن ظرفيت فناوري ملي براي حضور در بازارها‌ست. بلافاصله با لغو تحريم‌ها، ايران سهم از دست رفته نفت خود را كه بيش از يك ميليون بشكه در روز است به دست خواهد آورد و به اين منظور در نخستين روزهاي لغو تحريم 500 هزار بشكه و پس از آن ظرف مدت كوتاهي 500‌هزار بشكه ديگر به توليد نفت ايران اضافه خواهد شد. او افزود: وقتي افزايش توليد نفت ايران و بازگشت به بازار به دفعات تكرار مي‌شود اين بدان معناست كه بازار بايد فضاي لازم براي بشكه‌هاي نفت ايران را باز كند و اين كار به نوعي آمادگي براي بازار ايجاد مي‌كند. به گفته وي افزايش توليد نفت ايران تنها سياست وزارت نفت نيست و اين موضوع سياست دولت است. ميزان قدرت هر عضو در اوپك بر مبناي ظرفيت توليد آن كشور است كه ما بايد بلافاصله بعد از لغو تحريم‌ها آن را افزايش دهيم، زيرا در صورت تاخير در بازگشت به بازار نفت بايد براي فروش هر ١٠ هزار بشكه نفت هم خواهش و تمنا كنيم.

من از رييس‌جمهور امريكا مهم‌ترم؟

او در بخش ديگري از سخنانش به انتقاداتي اشاره كرد كه نسبت به كاهش قيمت نفت مطرح مي‌شود و گفت: قيمت نفت را بازار تعيين مي‌كند. وانگهي برخي مي‌گويند هر گاه زنگنه مي‌آيد قيمت نفت كاهش پيدا مي‌كند. واقعا من از رييس‌جمهور امريكا مهم‌تر هستم كه به اقتصاد چين ضربه بزنم؟ او سپس در خصوص كاهش درآمدهاي نفتي گفت: در اين زمينه چندان نگران درآمدهاي نفتي نيستم چرا كه فكر مي‌كنم بيش از 50 درصد از درآمدها محقق شود.

 

جنگ فقط بر سر نفت نيست

وي با تاكيد بر اينكه جنگ نفت ما فقط جنگ نفت نيست، افزود: چه كسي عليه ما در امريكا كار مي‌كند و بالاترين پول را خرج مي‌كند غير از صهيونيست‌ها؟ خب وزراي نفت دنيا نمي‌فهمند كه پايين آمدن قيمت به ضرر خودشان است و من بايد به آنها اين مساله را توضيح بدهم؟وزير نفت تصريح كرد: جنگ گسترده‌اي را شروع كردند كه نفت تنها يكي از مولفه‌هاي آن است و اين جنگ از يمن تا داعش و سوريه و عراق گسترده شده است. وي ادامه داد: آنهايي كه انتقاد مي‌كنند، توضيح نمي‌دهند كه چرا خودشان با حذف سهميه كشورها موافقت كرده‌اند، چنان كه 30 سال زحمت كشيدند و سهميه گذاشتند و در يك جلسه اين سهميه حذف شده است. هيچ‌كس انتقاد نمي‌كند كه سه ميليارد دلار بدون مناقصه دكل خريده‌اند و به تمهيد اجاره دكل خارجي اعتراض مي‌كنند. زنگنه گفت: آيا من مي‌خواهم نفت را مفت بفروشم؟مگر كشور بي‌صاحب است؟ آيا كسي نمي‌فهمد؟وي تاكيد كرد: اين افتخار بزرگي براي ما است كه شش قدرت اول جهان يك طرف ميز بنشينند و بچه ما يعني جواد ما (جواد ظريف) يك طرف بنشيند؛ يعني با وجود خواست آنها خدا ما را عزيز كرد. وزير نفت گفت: كجاي دنيا سابقه داشته است به خصوص درباره يك كشور جهان سومي كه وقتي مي‌خواهند در شوراي امنيت قطعنامه بدهند با خود ما توافق مي‌كنند.

 

تا مي‌گوييم بابك زنجاني فحش مي‌خوريم

او سپس به سوالات خبرنگاران در خصوص مبارزه با فساد در وزارت نفت پاسخ داد. اعلام نام بابك زنجاني از سوي يكي از خبرنگاران خنده را از لب‌هاي وزير برد و چهره وي را برافروخته كرد و گفت: والله من هر بار اسم بابك زنجاني را مي‌آورم تا چند هفته از برخي رسانه‌ها فحش مي‌خورم و هي از بابك زنجاني دوم و سوم صحبت مي‌كنند، نمي‌دانم بابك زنجاني پسرخاله كيه كه آنقدر ازش حمايت مي‌كنند. او اقدام بابك زنجاني را نوعي ركوردشكني در جهان عنوان ‌كرد و ادامه داد: برخي مي‌خواهند با طرح بابك زنجاني دو و سه ما را تحت فشار قرار دهند اما موضع ما در مورد مبارزه با فساد روشن است و در اين راه با هيچ كس عقد اخوت نبسته‌ايم. وي در حالي كه موضعش را از دريافت بدهي بابك زنجاني به اطلاع از محل پول‌ها تغيير داده بود، گفت: نمي‌خواهيم بابك زنجاني پول ما را پس بدهد. كافي است بگويد پول‌ها كجاست. زنگنه در واكنش به پرداخت بدهي بابك زنجاني توسط يك فرد اماراتي گفت: هيچ مشكلي نيست، هر كسي مي‌خواهد بدهي‌اش را بدهد براي ما مساله نيست فقط بانك‌هاي ما چه دولتي و چه خصوصي تاييد كنند كه دو ميليارد و 700 ميليون دلار در حساب هست، حتي اگر بلوكه شود براي ما مهم نيست. او تاكيد كرد: ما از قوه قضاييه وكالت گرفتيم براي فروش اموال بابك زنجاني كه اين اموال از بدهي وي كمتر است و معلوم نيست اين پول كجاست.

برخي فكر مي‌كنند ما عاشق چهار تا دونه هواپيماي كهنه و كافه كانديد بابك زنجاني هستيم، نه اصلا اين آهن‌قراضه‌ها براي ما مهم نيست. من فقط بدانم پولم در جايي است حتي مي‌دانم بعد از اعلام اين حساب به خاطر تحريم قفل مي‌شود هيچ ايرادي ندارد فقط مشخص شود اين پول براي وزارت نفت قفل شده است. مگر همين الان كلي از حساب ما در ژاپن و... قفل نيست، اين هم روش. هر زماني كه پول بابك زنجاني پرداخت شود من شكايت وزارت نفت را پس مي‌گيرم، از آن به بعد قوه قضاييه هر كاري مي‌خواهد انجام دهد و پرونده را مورد رسيدگي قرار دهد. او سپس از پرونده‌هاي تازه‌اي كه در آنها فساد رخ داده رونمايي كرد و گفت: جز پرونده دكل و بابك زنجاني در اختلاس از وزارت نفت موارد ديگري مثل نفت‌جي و نفت سپاهان و... وجود دارد و در حال برخورد هستيم. هيچ عقد اخوتي با كسي نبستم كه بخواهم با كسي كه فساد كرده برخورد نكنم. هر كس مدركي از وقوع هر خلافي ارايه كرده، موضوع را مورد بررسي قرار داده‌ايم. حالا هم هر كس ادعايي دارد بگويد برخورد مي‌كنيم.

 

باز هم دكل

وزير نفت در ادامه گفت: چند ماه پيش نامه‌اي به وزير صنايع زدم و درخواست كردم واردات دكل خشكي و دريايي ممنوع شود، در زمان من اقدامي براي واردات دكل نكرديم و تنها تعهد قبلي شركت حفاري بود كه بايد اجرايي شود. وي با بيان اينكه قبلا برنامه مفصلي براي واردات دكل بوده اما بعيد مي‌دانم 50 دكل وارد شده باشد، گفت: هر چيزي كه ظرفيت حفاري را بالا ببرد خوشحال‌كننده است چون مهم اين است كه كار پارس جنوبي و ميادين مشترك زودتر انجام شود. زنگنه اضافه كرد: من از همه آنهايي كه دكل آورده‌اند، چه اجاره كرده‌اند، چه خريده‌اند و در پارس جنوبي كار كرده‌اند متشكرم، چرا كه اين كوه طلا را بايد به هر ترتيب با سرعت بيشتري به سمت كشور خودمان بكشيم و اگر هم خلافي كرده‌اند، در آينده به آن رسيدگي شود. وي گفت: من هيچ‌وقت نگفته‌ام چرا دكل خريده‌اند بلكه گفته‌ام چرا يك نفري و بيرون از ضوابط قانوني دكل خريده‌اند تا دچار مشكل و ادعاي خسارت خارجي شويم.

به عالم و آدم بدهكار هستيم

وزير نفت درباره حجم يارانه‌اي كه دولت پرداخت مي‌كند، گفت: امسال از درآمدهاي وزارت نفت 33 هزار ميليارد تومان براي يارانه نقدي پول داديم.او گفت پارسال هر يك روز ما 100 ميليارد تومان يارانه نقدي پرداخت كرديم حالا حجم مشكلات ما را ببينيد. وزير نفت در مورد بدهي وزارت نفت به دولت گفت: ما به عالم و آدم بدهكار هستيم شركت نفت فقط به سيستم بانكي 40 ميليارد بدهكار است. واقعا دوران سختي را مي‌گذرانيم حتي براي پرداخت حقوق مشكل داريم. پيش از اين نيز وزير نفت از استقراض وزارتخانه متبوعش براي پرداخت حقوق و عيدي كاركنان خبر داده بود.

 

سرمايه‌گذاري در صنعت نفت صفر شد

او همچنين به تاثير كاهش قيمت جهاني نفت بر كاهش روند سرمايه‌گذاري‌ها اشاره كرد و گفت: سال 90 و 91 در مجموع 40 ميليارد دلار در صنعت نفت سرمايه‌گذاري شد اما امروز واقعا حجم سرمايه‌گذاري به صفر رسيد. او گفت: حجم سرمايه‌گذاري‌ها در صنعت نفت در سال گذشته به سختي به شش ميليارد دلار رسيد. وزير نفت با اشاره به اينكه پس از تصدي وزارت نفت، اولويت نخست كاري افتتاح فازهاي ١٢، ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ بود، گفت: براساس برنامه‌ريزي انجام شده قرار بود تا پايان سال 1393، ١٠٠ ميليون مترمكعب به ظرفيت توليد گاز كشور اضافه كنيم كه با افتتاح كامل فاز ١٢ و وارد شدن بخشي از گاز فازهاي ١٥، ١٦ و ١٧ به شبكه سراسري ظرفيت توليد گاز كشور در سال 1393 به 125 ميليون مترمكعب افزايش يافت.

 

پايان توسعه پارس جنوبي در دولت يازدهم

نامدارزنگنه با تاكيد بر اينكه دولت دنبال افتتاح نمايشي نيست و به فكر افتتاح واقعي است، ادامه داد: امسال هم بنا داريم فعاليت‌هاي تثبيت توليد فازهاي ١٥ و ١٦ پارس جنوبي را تا افتتاح رسمي آن دنبال كرده و همچنين توليد گاز را از فازهاي ١٧ و ١٨ و بخشي از فاز ١٩ پارس جنوبي نيز در برنامه داريم. به گفته وي، پرونده پارس جنوبي به جز فاز ١٤ تا پايان دولت يازدهم بسته مي‌شود و توليد گاز در فاز ١٤ نيز بعد از سال 1396 انجام خواهد شد. وزير نفت افتتاح فاز ١٢ پارس جنوبي را يكي از اقدام‌هاي مهم وزارت نفت در دولت يازدهم در شرايط كمبود منابع و تحريم‌ها اعلام و تصريح كرد: با افتتاح اين فاز توانستيم با وجود تحريم‌ها كار را جلو ببريم و خوشحال هستيم كه مقام معظم رهبري در سخنان نوروزي خود به موفقيت صنعت نفت در افتتاح فاز ١٢ آن هم در شرايط تحريم اشاره كردند.

 

مسن بودن مديران نفت را قبول دارم

زنگنه با يادآوري تجربه كار اجرايي خود در جواني گفت: وقتي براي نخستين بار به عنوان معاون وزير انتخاب شدم، سنم كمتر از ٢٨ سال بود و بر اساس همين تجربه طرح ضربتي تربيت مديران در صنعت نفت را پياده كرده‌ام. وي افزود: اين طرح با ١٠٠٠ نفر از داوطلبان آغاز شده كه هم‌اكنون از اين ميزان ١٠٠ نفر به بخش علمي و مصاحبه حضوري رسيده‌اند كه از ميان آنها ظرف چهار سال آينده ٥٠ نفر به عنوان مدير انتخاب خواهند شد. وزير نفت همچنين به تشكيل مركز توسعه مديريت صنعت نفت كه به تازگي شيوه نامه تشكيل آن ابلاغ شده است اشاره كرد و گفت: براي تربيت مديران تنها آموزش ملاك نيست زيرا با آموزش صرف كسي مدير نمي‌شود بنابراين جوان‌ها بايد توانايي خود را در عمل نشان دهند. زنگنه با بيان اينكه تربيت مديران جوان و استفاده از آنها از ضرورت‌هاي نظام است، افزود: سن بالاي مديران براي انجام كار عملياتي مناسب نيست و من اين موضوع را كاملا مي‌پذيرم. او در پايان با اشاره به اينكه برنامه وزارت نفت براي كارت‌هاي سوخت هنوز مشخص نشده است از كارشناسان و رسانه‌ها خواست در اين مورد برنامه ارايه كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون