• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3330 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۹ شهريور

سخنراني درباره فساد بابك زنجاني و وضعيت اقتصادي دولت قبل

محتواي شكايت احمدي‌نژاد از جهانگيري

گروه سياسي| اسحاق جهانگيري ديروز در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران ضمن تشريح وضعيت اقتصادي دولت و كشور قسمتي از جزييات شكايت محمود احمدي‌نژاد از خود را نيز بازگو كرد؛ شكايتي كه گويا دو بند آن به موضوع بابك زنجاني و تشريح وضعيت اقتصادي دولت قبل توسط معاون اول رييس‌جمهوري بر مي‌گردد.

خوشبختانه رسانه‌ها در هفته دولت همت خوبي به خرج دادند و كمك كردند تا بخشي از كارهاي دولت به اطلاع مردم رسانده شود. من فكر مي‌كنم اين دولت در همه بخش‌ها كارهاي مهمي انجام داده است. مخصوصا در بخش اقتصادي بحث بازگشت ثبات بسيار مهم است. دستگاه‌هاي ما در شرايطي توانسته‌اند كارها را پيش ببرند كه شرايط سخت و پيچيده‌اي بود و بايد در موعدي مقتضي درباره آن توضيح داده شود.

مثلا در بخش كشاورزي در اسفند سال 92 كل ذخاير كالاهي اساسي در شرايطي كه شعار براي مبارزه با دنيا قبل از آن داده مي‌شد شرايط بسيار بدي بود و مثلا ذخاير گندم ما حدود پانصد يا ششصد هزار تن بود. ما تازه ماه‌ها قبل از آن شروع كرده بوديم كه اوضاع بهتر شود و به اين شرايط در آن مقطع رسيديم. ولي الان كه شعار مقابله با دنيا نمي‌دهيم بيش از شش ميليون تن ذخاير داريم و اين غير از خريد داخلي است.

در زمينه خصوصي‌سازي به اين جمع‌بندي جدي رسيده‌ايم كه بنگاه‌هاي موجود فقط به بخش خصوصي واقعي واگذار شوند و از واگذار كردن به نهادهاي عمومي جلوگيري مي‌شود.

يكي از قدم‌هاي مهمي كه دولت بايد بردارد موضوع سهام عدالت است كه هنوز به صورت جدي به آن ورود نكرده‌ايم. بزرگ‌ترين بنگاه‌هاي كشور ذيل همين موضوع وارد سهام عدالت شده‌اند و نه در اداره بنگاه‌ها تحولي ايجاد شده و نه مردمي كه فقط يك برگه كاغذ دارند، چيزي عايدشان شده است. حتما جزو برنامه‌هاي امسال و سال آينده ما اين است كه سهام عدالت را سازماندهي كنيم.

يكي از بندهاي شكايت آقاي احمدي‌نژاد از من همين بود كه من زماني در خوزستان گفتم كه از ما مي‌پرسند چرا اين كارهايي كه مدعي هستيد در زندگي مردم تاثير نگذاشته است. من توضيح دادم كه در دولت قبل 10 پله پايين بوديم و حالا دو پله نسبت به آن زمان بالا آمده‌ايم. ما نمي‌گوييم وضع مردم خوب است. ما كشور را در يك ريلي قرار داده‌ايم كه وضع مردم بهتر شود.

قبول داريم كه درآمد مردم در سال 91 و 92 به‌شدت كاهش پيدا كرد و وقتي گفته مي‌شود رشد اقتصادي منفي شش درصد و تورم 40درصد در كشور بوده، خودش نشان مي‌دهد كه زندگي مردم بايد خيلي بد شده باشد. ما الان تورم را كاهش داده‌ايم و رشد را هم مقداري مثبت كرده‌ايم. اما هنوز به وضعيت سال نود نرسيده‌ايم. يعني وضع زندگي مردم امروز نسبت به سال 90 همچنان بدتر است. اما ما مطمئن هستيم با برنامه‌هايي كه تنظيم كرده‌ايم درآمد مردم افزايش پيدا خواهد كرد.

با دو سال رشد اقتصادي بالاي 5 درصد تازه به وضعيت سال 90 مي‌رسيم. امسال سال سخت اقتصادي داريم و من فكر مي‌كنم كه سخت‌ترين سال اقتصادي بعد از انقلاب است. اداره كشور در سال 94 به دليل مسائل اقتصادي و كاهش قيمت نفت بسيار سخت است و ما اگر از اين سال به سلامت بگذريم، از نظر من رشد اقتصادي بالايي در سال 95 و استمرار آن در سال 96 را خواهيم داشت.

يكي از دلايل شكايت‌هاي آقاي احمدي‌نژاد از من هم اين است كه گفته‌ام فساد بابك زنجاني فساد قرن است. من گفتم اگر كسي پيدا شد و فردي را در دنيا معرفي كرد كه يك دلار بيشتر از بابك زنجاني دزدي كرده من حرفم را پس مي‌گيرم. مفاسد مانند يك موريانه افتاده به جان كشور و بايد همه همت كنيم؛ به خصوص رسانه‌ها و نبايد بگذاريم اين راه متوقف شود. در مبارزه با مفاسد جدي هستيم و كمترين ترديدي به خودمان راه نداديم. هيچ خط قرمزي نداريم، هر كسي كه در اين مفاسد درگير بوده بايد رسيدگي شود؛ خيلي سعي كردم درباره مسوولان قبلي چيزي نگويم. مسائل فساد در كشور بسيار زياد است. روش ما تا اينجا اينگونه بوده كه چيزي از مديران قبل را نگوييم و تا اين لحظه هم هنوز خيلي از مسائل را نگفته‌ايم. حرف من از آن «بگم بگم»ها نيست. من حرفي مي‌زنم كه وارد مراحل اجرا شده است.

درباره سوءمديريت ما موارد بسياري داريم. يك موردي كه اخيرا من نوشته‌ام كه دستگاه‌هاي بازرسي و نظارتي به من گزارش دهند، مساله برداشت از بانك مركزي است. در زمان جنگ اگر ما مي‌خواستيم يك ميليون دلار از بانك مركزي برداشت كنيم، نخست‌وزير وقت خدمت حضرت امام نامه مي‌نوشت و ايشان ارجاع مي‌دادند به روساي سه قوه و‌ آنها بررسي مي‌كردند و نظر مي‌دادند. اخيرا نامه‌اي را ‌آقاي دكتر سيف به من نوشت كه يك عدد بسيار بزرگي از منابع بانك مركزي در سال‌هاي گذشته استفاده شده و الان دستگاه‌هاي نظارتي فشار مي‌آورند كه اين پول را برگردانيد. آقاي رييس‌جمهور هم نظر دادند اگر اين پول از بانك مركزي طبق قانون برداشت شده در تعهد اين دولت است كه براي بازپرداخت آن فكر كنيم. اما اگر طبق قانون نبوده و همينطور رفته‌اند و از بانك مركزي برداشت كرده‌اند حتما كسي كه دستور داده و كسي كه برداشت كرده بايد به دستگاه قضايي معرفي شود. بايد مواظب باشيم كه فساد و سوءمديريت با هم قاطي نشود. آنجا كه مي‌گوييم 950 ميليون دلار درآمد ارزي داشتيم، چه شده است، اينجا من در مورد سوء مديريت حرف دارم؛ يعني مي‌گويم خوب مديريت نشده است. اما جايي كه در مورد بابك زنجاني گفته مي‌شود، معلوم است كه فسادي اتفاق افتاده است.

من گفته‌ام اصلا براي ما قابل قبول نيست كه گفته شود در اين دولت حتي يكي از آن اتفاقات قبلي تكرار شده است. حتما مسوول مربوطه‌ در آن اتفاق بايد از ملت عذرخواهي كند و استعفا دهد. در دوره گذشته 650 مورد از يك دستگاه چك بلامحل امضا شده و چند هزار ميليارد تومان مي‌شود. از اينها مي‌توان گفت يك مورد يا دو مورد يا 10 مورد تخلف اداري است و متوجه نشده‌اند. اما وقتي اين عدد مي‌شود 650 مورد نمي‌شود گفت كه مسوولان مربوطه متوجه نشده‌اند و مركز در جريان نبوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون