• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3384 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۳ آبان

سقـوط آزاد سهم خودروسازان از بازارهاي جهاني

سهم صنعت خودروسازي ايران از بازارهاي بين‌المللي رو به كاهش است. در حالي كه دولت براي مقابله با بحران اقتصادي و غلبه بر ركود، تحريك تقاضا را در دستور كار قرار داده است، ايران با از دست دادن بازارهاي بين‌المللي نيز دست و پنجه نرم مي‌كند.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد ميزان صادرات خودرو از ايران در سال گذشته نسبت به چهار سال قبل از آن به يك سوم رسيده است. ايران در سال 1389 بيش از 69 هزار دستگاه خودرو صادر كرد اما اين رقم در پايان سال گذشته 27 هزار دستگاه گزارش شد.

حجم صادرات خودرو در سال جاري نيز كاهشي قابل‌توجه را تجربه كرده است. پيش‌بيني مي‌شود كاهش سهم بازار خودروسازان در سال جاري شدت بيشتري را نسبت به سال گذشته تجربه كند.

آمارهاي ارايه شده از سوي گمرك نشان مي‌دهد در پنج ماه اول امسال تنها 2206 دستگاه خودرو از ايران صادر شده است. بر اين اساس صنعت خودروسازي ايران هر چند با حمايت‌هاي بي‌دريغي از سوي دولت همراه است و سياست‌هايي براي غلبه بر وضعيت فعلي در دستور كار قرار مي‌گيرد اما نتوانسته است در سال‌هاي طولاني ورود به بازارهاي جهاني سهم چنداني را از آن خود كند. تشديد تحريم‌ها در ابتداي دهه نود سبب شد اقتصادي ايران با مشكلات فراواني روبه‌رو شود. شوك ارزي كه وزراي دولت سابق از آن به عنوان در رفتن لنگر ارز ياد مي‌كنند، سبب شد قيمت خودرو تا سه برابر در بازارهاي داخلي افزايش يابد. افكار عمومي انتظار داشت پس از توافق هسته‌اي تغييراتي در اين صنعت ايجاد شود اما اين اتفاق رخ نداد. به گزارش خبرآنلاين برآوردها نشان مي‌دهد همزمان با كاهش حجم فروش خودرو در بازارهاي داخلي و دپوي خودروها در انبارهاي خودروسازان، سهم خودروسازان از بازارهاي خارجي نيز كاهش يافته است. دولت با اعلام پرداخت تسهيلات 25 ميليون توماني درصدد بهبود وضعيت بازار خودروست. پيش از اين سوريه يكي از مهم‌ترين بازارهاي هدف ايران براي صادرات خودرو بود كه تحولات داخلي اين كشور و درگيري‌هاي نظامي در آن سبب شد امكان صادرات خودرو به اين كشور از ميان برود. عراق در حال حاضر مهم‌ترين بازار خودروهاي صادراتي ايران است. هر چند ايران به كشورهايي مانند آلمان و چين نيز خودرو صادر كرده است اما تعداد خودروهاي صادراتي به اين كشورها در حدي نيست كه از اين اقدام بتوان تحت عنوان بازاريابي براي توسعه سهم خودروسازان از بازارهاي جهاني ياد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون