• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3432 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۵ دي

«اعتماد» پرسيد: چه گروه‌ها و افرادي جزو مصاديق اصولگرايان معتدل هستند؟

باهنر: جواب اين سوال را نمي‌دهم

حضور حداكثري اصلاح‌طلبان انتخابات را قوي‌تر مي‌كند

    مريم وحيديان/  محمدرضا باهنر، دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري و نايب‌رييس مجلس عصر ديروز در كنفرانسي خبري كه در محل خبرگزاري تسنيم برگزار شد، آمده بود تا درباره چرايي عدم كانديداتوري‌اش در انتخابات مجلس و حمايت از ليست انتخاباتي اصولگرايان سخن بگويد. هرچند اين لابي من اصولگرايان در مجلس بيش از اين‌بارها اعلام كرده بود كه اصولگرايي، تندرو و معتدل ندارد اما ديروز در مصاحبه‌اي با خبرگزاري فارس گفته بود كه اصولگرايان معتدل اكثريت مجلس دهم را از آن خود مي‌كنند. همين شد كه وقتي اين سوال را از او پرسيديم كه مصاديق اصولگرايان معتدل چه گروه‌ها و افرادي هستند ترجيح داد سكوت كند و پاسخي ندهد.
چكيده اظهارات محمدرضا باهنر و متن گفت‌وگوي كوتاه او با «اعتماد» به شرح زير است:
   وضعيت شوراي ائتلاف اصولگرايان خيلي بهتر از آنچه تصور مي‌كرديم جلو رفته و چندين جلسه تشكيل شده و بيست و دو، و سه نفري كه در اين ائتلاف عضو هستند همه طيف‌هاي اصولگرايي در كشور را نمايندگي مي‌كنند. من فكر مي‌كنم موفقيت جامعه روحانيت در تشكيل اين شورا خيلي خوب است. حتي در استان‌ها بعضا جلوتر هم رفته‌اند و الان با دلگرمي جدي كار را دنبال مي‌كنند.
    در اين شورا طيف‌هاي تندرو، كندرو و متعادل وجود دارد و آنها بايد در مذاكرات تصميمات خود را بگيرند، اما بايد ببينيم نهايتا چه چيزي از شورا بيرون مي‌آيد. زماني كه ليست تهران از سوي شورا نهايي شد آن وقت مي‌شود تحليل كرد كه معدل شورا چقدر است. ما اميدواريم يك ليست معتدل و اصولگرايي كامل از اين شورا بيرون بيايد كه هيچ خط مشتركي با اصلاح‌طلبان ندارد. ما معتقديم كه حتي معتدلين اصلاح‌طلب نيز رقيب ما هستند و با آنها رقابت خواهيم كرد، اما آنها نمي‌توانند موتلف ما باشند.
   خبرسازي‌هايي در مورد اين جلسه صورت گرفت. من از نظر فيزيكي در اين جلسه نبودم زيرا به سفر از پيش تعيين شده‌اي رفتم، اما خودم جزو ميزبانان آن جلسه بودم. ما علاقه‌مند هستيم، دعا مي‌كنيم و كمك مي‌كنيم اصلاح‌طلبان به وحدت برسند اما آنها تلاش نكنند كه وحدت ما را از بين ببرند.
   قاعدتا كساني كه براي انتخابات كانديدا مي‌شوند نياز به هزينه‌هاي مالي دارند و كمك‌هايي دريافت مي‌كنند. اين اغراق است كه كسي از سرمايه شخصي خود براي انتخابات هزينه كند. ممكن است تعداد معدودي چنين باشند، اما در مورد 170 نفري كه از رحيمي پول گرفتند بايد گفت كه اين امر زماني اتفاق افتاده كه آقاي رحيمي معاون اول رييس‌جمهور بودند. اين كار نه جرم است و نه اتهام. اگر به فرض من پولي دادم و كمكي به نمايندگان كردم كه منبع آن پاك نيست بايد خودم در اين باره جوابگو باشم. آن نمايندگان هم هيچ كدام نمي‌توانند متهم پرونده باشند مگر به ازاي پولي كه دريافت كردند در جرمي شريك شده باشند.
   ما معمولا در انتخابات پول مي‌دهيم و سعي مي‌كنيم پول‌هايي كه مي‌گيريم و مي‌دهيم نه تنها پول پاك باشد بلكه پول مشتبه هم نباشد لذا به جاي اينكه از من بپرسند از كجا پول گرفتي از من بپرسند از كجا پول دادي.
    ما ظرف مستقلي به نام معتدل در كشور نداريم و معتدل هنوز ظرف سياسي تعريف شده‌اي براي خود ندارد. مي‌توان ده‌ها حزب را به نام اصولگرا يا اصلاح‌طلب نام برد اما در جريان اعتدال فقط حزب اعتدال و توسعه وجود دارد و آن هم ظرفيتش در حد يك جريان نيست.
   در مجلس دهم سناريوي قابل تصور اين است كه يا اصلاح‌طلبان اكثريت را در اختيار بگيرند يا اصولگرايان. پيش‌بيني من اين است كه اصولگرايان اكثريت را خواهند داشت، آن هم اصولگرايان معتدل. البته اين بدان معنا نيست كه اصلاح‌طلبان يا پايداري‌ها نماينده‌اي نخواهند داشت بلكه اصلاح‌طلبان اقليت قدرتمندي در مجلس آينده خواهند داشت كه خيلي قوي‌تر از مجلس نهم خواهد بود.
   از 2400 نفري كه در تهران ثبت‌نام كردند حدودا 1000 نفر اصولگرا هستند. ما از همه تشكل‌هاي اصولگرا خواستيم افراد خود را معرفي كنند و از اين 1000 نفر، 120 تا 130 نفري كه قابل بررسي جدي هستند را استخراج كرديم كه نهايتا با توجه به ليست 30 نفره تهران 90 نفر از اين افراد با وجود اينكه ممكن است لايق باشند بايد بالاجبار خط بخورند كه ممكن است اينها از تيم ما يا پايداري‌ها باشند. زيرا شرط اول حضور افراد در ليست داشتن صلاحيت و شرط ديگر داشتن مقبوليت است.
   شوراي اصولگرايان به هر جمع‌بندي برسند ما از آن حمايت خواهيم كرد.
   هيچ كس از ثبت‌نام نكردن من خبر نداشت چه برسد به اينكه بخواهند توصيه كنند ثبت‌نام نكنم. احدي به من نگفت كه در انتخابات ثبت‌نام نكنم. حتي آقاي لاريجاني از دست من عصباني بود و خيلي‌ها گلايه كردند، اما من معتقدم مجلس دهم چه به زعم ما اكثريت اصولگرا باشد و حتي اگر خداي نكرده اكثريت اصلاح‌طلب باشد وجود يا عدم وجود من تفاوتي ايجاد نمي‌كند. من فكر كردم بعد از 28 سال نمايندگي ضرورتي ندارد در انتخابات ثبت‌نام كنم. من اين تصميم را از شش ماه قبل از انتخابات گرفته بودم و حسم اين بود كه اگر تصميمم افشا شود مصوبات تشكيلاتي و توصيه‌ها به جايي مي‌رسد كه ممكن است نتوانم مقاومت كنم.
   برخي گفته‌اند كه من خسته شدم اما ما دندان بازنشستگي را كنده‌ايم و ان‌شاء‌الله تا آخرين لحظات حيات اگر كاري از دست بيايد حركتي به سمت كمي و كيفي نظام انجام خواهيم داد.
    در مجلس نهم عملا اصلاح‌طلبان يا كمرنگ يا بي‌رمق و كم اميد بودند و دو گروه اصولگراي جبهه متحد و پايداري چنين با يكديگر رقابت كردند اما حالا اين دو گروه اصولگرا به اين نتيجه رسيدند كه نياز به وحدت وجود دارد.
    دولت هنوز ظرف سياسي تعريف شده‌اي در انتخابات ندارد كه بگوييم در انتخابات برنده است يا بازنده.

 

 

   در مصاحبه با فارس اشاره كرديد مجلس آينده اصولگرايان معتدل اكثريت را خواهند داشت، در حالي كه پيش از اين مايل بوديد مرزبندي ميان اصولگرايان صورت نگيرد و همه را اصولگرا مي‌دانستيد. آيا اين به معناي تغييري در ديد شما است؟تعريف شما از اصولگراي معتدل چه مصاديقي دارد؟
از من پرسيده شد كه شما حدس مي‌زنيد كه مجلس دهم به دست چه طيفي بيفتد. اگر ما بخواهيم طيف‌ها را به دو گروه تقسيم كنيم. دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب خواهد بود. اگر سه گروه باشد، اصولگرا، اصلاح‌طلب و معتدل هستند و اگر بخواهيم به چهار گروه تقسيم كنيم مي‌گوييم هر دو جريان اصولگرا و اصلاح‌طلب دو بخش معتدل و تندرو دارند. پاسخ من اين بود كه ما ظرف مستقلي به نام معتدل در كشور نداريم. معتدل هنوز نتوانسته ظرف سياسي تعريف شده براي خود داشته باشد. دو جناح شامل احزاب مختلفي هستند. معتدلين فقط شامل حزب اعتدال و توسعه است كه ظرفيت آن در حدي نيست كه بتواند يك جريان اعتدالي در كشور را مديريت كند. بر اين اساس در مجلس دهم معتقدم سناريوي قابل تصور اين باشد كه اصلاح‌طلبان يا اصولگرايان اكثريت باشند. پيش‌بيني من اين است كه اصولگرايان در اكثريت را خواهند داشت. اين سوال ايجاد مي‌شود كه اصولگرايان اكثريت از تيپ جبهه پيروان يا پايداري يا ديگر طيف‌هاي اين جريان است. من اشاره كردم كه اصولگرايان معتدل اكثريت را دارند. اين به معناي اين نيست كه پايداري در مجلس دهم نماينده ندارد. به نظر من دارد. اين به معناي عدم حضور نمايندگان اصلاح‌طلب هم نيست. آنها نيز در مجلس دهم نماينده خواهند داشت. ضمنا پيش بيني مي‌كنم كه اصلاح‌طلبان يك اقليت قدرتمند در مجلس دهم خواهند داشت. اقليتي بسيار قوي‌تر از مجلس نهم. فضاي كلي مجلس دهم را اين گونه پيش‌بيني مي‌كنم.
   مصاديق اصولگرايان معتدل چه كساني هستند؟
نمي‌توانم به اين سوال پاسخ بدهم و مصاديق را بگويم. تنها مي‌توانم بگويم باهنر در مجلس دهم نيست. از بين 12هزار نفر بايد ببينيم چه كساني هستند.
   شما گفته‌ايد كه روز پاياني ثبت نام آيت‌الله موحدي‌كرماني ساعت 11 با شما تماس مي‌گيرد و شما در منزل نبوديد و وقتي مطلع مي‌شويد كه مهلت ثبت‌نام پايان يافته بود. آيا اين پاسخ ندادن شما تشابهي با اقدام برخي كانديداها در انتخابات 92 در پاسخ به آيت‌الله مهدوي كني دارد يا خير؟ آيا عامدا شما صبر كرديد تا مهلت ثبت نام تمام شود و با او تماس بگيريد؟
 آيت‌الله موحدي كرماني ساعت 10 دقيقه به 11 شب و زماني كه من منزل نبودم تماس گرفتند. من ساعت 11:15 به منزل آمدم و خبر دادند كه ايشان تماس گرفته است. چون شب آخر روي اين را نداشتم كه با خودشان تماس بگيرم، به محافظ‌شان زنگ زدم و گفتند كه كاري داشتند اما الان خوابيده‌اند و تلفن‌شان قطع است. روز بعد خدمت‌شان رسيدم و براي‌شان توضيح دادم. در مقايسه‌اي كه شما مي‌فرماييد موضوع فرار از تلفن نبود. اگر زماني كه ايشان تماس گرفت من منزل بودم و پاسخ مي‌دادم براي‌شان توضيح مي‌دادم كه چرا ثبت‌نام نكردم. آن زمان هم ثبت‌نام تمام شده بود. از قبل مي‌دانستم كه ثبت‌نام نمي‌كنم. حتي اگر ساعت 11 تصميم مي‌گرفتم كه ثبت نام كنم. عكس يا شناسنامه آماده نداشتم.
   شناسنامه آماده نداشتيد؟
شناسنامه‌ام دم دست نبود. مدارك را جمع نكرده بودم. كپي شناسنامه نداشتم. بايد كارت معافيت سربازي هم داشته باشيم كه من نمي‌دانم اصلا چه شده و كجاست. در هر صورت مي‌خواهم بگويم كه ساعت 11 امكان فراهم كردن مدارك براي من وجود نداشت. وقتي كه خدمت آيت‌الله موحدي كرماني توضيح دادم ايشان قبول كرده و قانع شدند. در مورد انتخابات 92 مثلا مي‌گفتند يكي از كانديداها ظرف دو روز آخر قبل از انتخابات رياست‌جمهوري تلفنش به آيت‌الله مهدوي كني وصل نشده بود. شايد فكر مي‌كرد كه از او مي‌خواهند كناره‌گيري كند و انصراف دهد. كار من برعكس بود. اگر قرار بود انصراف دهم كه قبلا انصراف داده بودم.
   چقدر از حضور حداكثري اصلاح‌طلبان در انتخابات حمايت و استقبال مي‌كنيد؟و آيا حاضريد كه كمك و رايزني براي اين امر انجام دهيد؟ اصولگرايان معتدلي كه تاكيد بر انتخاباتي رقابتي دارند، آيا حاضرند با نهادهاي نظارتي رايزني داشته باشند؟
ما از حضور حداكثري اصلاح‌طلبان در انتخابات حتما استقبال مي‌كنيم. ما حتما علاقه‌مند هستيم و من بارها نيز از اصلاح‌طلبان براي حضور در انتخابات دعوت كرده‌ام و معتقدم كه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ما را نيز قوي‌تر مي‌كند. البته اين به معناي اين نيست كه با آنها ائتلاف مي‌كنيم. آنها در هر صورت رقيب ما هستند اما ما در همين بيانيه اولي كه براي شوراي ائتلاف اصولگرايان داديم، گفتيم كه ما دو خط قرمز را در انتخابات داريم. يكي فتنه و ديگري انحراف است. همه بايد آن را رعايت كنيم. اگر كسي بگويد فتنه اتفاقي بود كه تمام شد، نمي‌شود. بايد مواضع ما روشن باشد. اگر اصولگرايي بگويد مرز فتنه را قبول ندارد براي ما خط قرمز است و آن را قبول نداريم. اگر رعايت اين مسائل را بكنند ما حتما از پرشور و هيجان بودن اصلاح‌طلبان در انتخابات حمايت مي‌كنيم. حتي از اتحاد اصلاح‌طلبان استقبال مي‌كنيم. آنها هم خيلي سر به سر ما نگذارند كه اتحاد ما را به هم بريزند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون