• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3437 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۱ دي

نه به اصولگرايان

لاريجاني:رييس مجلس هستم، وارد ائتلاف نمي‌شوم

  محمدحسين مهرزاد/  علي لاريجاني بالاخره حرف آخر را زد: «نه با دولت و نه با اصولگرايان وارد هيچ ائتلافي نخواهم شد.»
پس از ماه‌ها چالش ميان اصولگرايان و اختلافات شديد مبني بر تركيب شوراي ائتلاف اصولگرايان لاريجاني حالا شفاف‌تر از هميشه مي‌گويد بنا ندارد وارد ائتلاف انتخاباتي با آنان شود. او براي اين كار دليل محكمي دارد كه با بيانش مخالفان را به سكوت فرامي‌خواند. معتقد است مصلحت نيست رييس قوه مقننه با جايگاه حقوقي كه در ساختار سياسي ايران دارد وارد يك ائتلاف سياسي شود.
از ماه‌ها قبل اصولگرايان به دنبال مدلي مي‌گشتند تا بتوانند ذيل آن لاريجاني و همفكرانش را كنار شاگردان آيت‌الله مصباح و وزراي احمدي‌نژاد بنشانند. از محوريت جامعتين تا فقهاي ثلاث هيچ كدام نتوانست رييس مجلس را راضي كند تا نماينده‌اي به جلسات ائتلاف بفرستد. جلساتي كه جريان پايداري و يكتا در آن حضور دارند براي لاريجاني عرصه سياست‌ورزي انتخاباتي نبود. به همين دليل هم او به جاي حضور در ميان اصولگرايان به جلسات چهار نفره با حضور علي‌اكبر ناطق نوري، علي‌اكبر ولايتي و مرتضي مقتدايي رفت. جلساتي كه خروجي‌اش نه ليست انتخاباتي بود و نه مدلي براي وحدت انتخاباتي. اين چهار چهره معتدل به دنبال راهي براي احياي سياسي اصولگرايي بودند اما جلسات‌شان در رسانه‌ها به نشست انتخاباتي تقليل داده شد.
از سوي ديگر جرياني در ميان اصولگرايان تلاش مي‌كرد تا به بدنه هواداران اين گروه ثابت كند لاريجاني هم يك پاي ائتلاف است. آنها با خبرسازي‌ها و مصاحبه‌هاي متعدد لاريجاني را رفيق قافله معرفي كردند و حتي گفتند كاظم جلالي، نماينده او در جلسات ستاد ائتلاف است. ادعايي كه خيلي زود با تكذيب صريح جلالي و كنايه‌هاي تند او به اعضاي حزب موتلفه همراه شد. نه كاظم جلالي و نه هيچ چهره ديگري نمايندگي لاريجاني را در شوراي ائتلاف به عهده نداشتند و ندارند و حالا او همان‌طور كه جلالي گفته بود زبان گويايي دارد اعلام كرد در ائتلاف اصولگرايان شركت نخواهد كرد.
لاريجاني البته با زيركي شايعه‌اي ديگر را هم تكذيب كرد. اصولگرايان در مصاحبه‌ها و شايعات خود مدعي شده بودند لاريجاني به آيت‌الله موحدي‌كرماني، دبيركل جامعه روحانيت مبارز اطمينان داده از خروجي مورد تاييد جامعه روحانيت حمايت خواهد كرد. اما در خبري كه از ديدار لاريجاني منتشر شد او هيچ اشاره‌اي به جامعه روحانيت نكرد و تنها گفته است در تماسي با آيت‌الله موحدي‌كرماني گفته‌ام «از جريان روحانيت حمايت مي‌كنم و آن را اصيل مي‌دانم اما اينكه شخصا در جرياني حضور داشته باشم به مصلحت نيست كه رييس قوه مقننه در جرياني حضور داشته باشد.»
لاريجاني با اين جملات نشان داد حاضر نيست امضايش را پاي چك سفيدي به جامعه روحانيت به عنوان يك نهاد روحاني كه كار سياسي انجام مي‌دهد قرار دهد، به همين دليل تنها گفته است از جريان روحانيت حمايت خواهد كرد. تفاوت جريان روحانيت و جامعه روحانيت نشان مي‌دهد لاريجاني زمين بازي سياسي‌اش را حتي فراتر از نهاد ديرپاي جامعه روحانيت تعريف مي‌كند. نهادي كه به گفته لاريجاني كاركرد حزبي ندارد.
حالا شايد خوشحال‌ترين فعالان سياسي اصولگرا اعضاي جبهه پايداري باشند، همان‌هايي كه لاريجاني بخشي از تندروي‌هاي خطرناك را محصول اعمال آنها مي‌داند و در مجلس بارها در برابرشان تمام‌قد ايستاده و اجازه نداده به هدف برسند.
مشروح سخنان رييس‌مجلس را در صفحه احزاب بخوانيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون