• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3455 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۲ بهمن

واكنش وزير ارتباطات به نگراني از همكاري‌هاي پسا برجام

هر كاري كنيم گروهي نگران هستند

برخي ترجيح‌شان اين است كه به سبك تحريم زندگي كنيم /هفت قطعنامه عليه ايران صادر شد صداي منتقدان امروزي درنيامد

 گروه اقتصادي | اينكه اعضاي هيات دولت در مورد روزهاي پسا برجام و تلاش‌هاي دولت در خصوص چرخ‌هاي اقتصادي كه قرار است از اين پس بچرخد، صحبت كنند دور از انتظار نيست؛ اما اظهارات محمود واعظي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات كه در دو سال و اندي گذشته همپاي وزير امور خارجه در محافل بين‌المللي حاضر شده و به عنوان وزير فعال رايزن اقتصادي ايران مطرح شده است حال و هوايي ديگر دارد.
 محمود واعظي كه به مرد رسانه‌اي كابينه نيز مشهور است روز گذشته در حاشيه مراسم افتتاح مركز توانمندسازي و تسهيل‌گري كسب و كارهاي نوپاي فاوا صحبت مي‌كرد نوع ديگري بود. واعظي وقتي در خصوص نگراني‌هاي پسا برجام گروهي و اعتقاد بر عدم همكاري با برندهايي كه در دوران تحريم ايران را تنها گذاشته‌اند سوال شد؛ ديگر روال مداراي هميشگي را نداشت و به صراحت گفت: «بعضي‌ها ترجيح‌شان اين است كه ايران به سبك تحريم زندگي كند يعني در گذشته آنها ما را تحريم كرده بودند و اكنون ما آنها را تحريم كنيم اما با وضعيتي كه اكنون قيمت نفت دارد و با شروط سه‌گانه ايران براي قراردادهاي پساتحريم راه بهتر تعامل با دنيا است. ‌دولت نمي‌تواند در هر قدمي كه برمي‌دارد به اين فكر كند كه گروهي ناراحت هستند. در زمان تحريم هفت قطعنامه و 12 تحريم عليه ايران صادر شد چرا اين افراد صدايشان درنيامد؟ اكنون كه قطعنامه‌اي گرفته‌ايم كه هر هفت قطعنامه تحريم را لغو مي‌كند مي‌گويند اگر فلان بند طور ديگري بود بهتر بود يا همچنين درباره لغو 12 تحريم چيز ديگري مي‌گويند در حالي كه موضوع بسته شدن PND در ايران براي هميشه موفقيت كمي نيست.»
وي البته به شروط مورد توجه دولت براي همكاري با شركت‌ها و كشورهاي خارجي اشاره كرد و با تكيه بر اين اصول تاكيد كرد: «طبق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در قراردادهاي پساتحريم طرف مقابل بايد سه شرط را رعايت كند؛ نخست اينكه در ايران سرمايه‌گذاري كند يا خط اعتباري ايجاد كند، دوم انتقال تكنولوژي و بومي‌سازي دانش و شرط سوم اين است كه اگر شركت خارجي بخواهد بازار ايران را در اختيار بگيرد بايد بازار ثالثي در اختيار ايران قرار دهد كه در انعقاد قراردادها حصول اين سه شرط مد نظر قرار مي‌گيرد.»
بايد مواظب باشيم سرگذشت‌مان مثل روسيه نشود
واعظي در عين حال سفر رييس‌جمهور و همراهانش به ايتاليا و فرانسه را مثبت و پر بار خواند و با اشاره به سابقه وزارت امور خارجه خود گفت: «در مسووليت‌هاي متعددي كه در وزارت امور خارجه داشتم انواع و اقسام سفرها را طراحي كرده‌ام، اما انصافا سفر رييس‌جمهور به اروپا و ايتاليا از نظر احترامي كه به هيات و ايشان و در واقع نظام و مردم گذاشتند بسيار موفق بود. در سفر اخير تمامي شركت‌هاي بزرگ فرانسوي و ايتاليايي براي مذاكره در چارچوبي كه ايران در راستاي سياست اقتصاد مقاومتي ترسيم كرده بود، ابراز علاقه كردند. ‌در حال حاضر كشورهاي مختلف در حال گشايش خطوط اعتباري با ايران هستند و سوييفت نيز باز شده كه اگر آماده نباشيم مثل شوروي پس از فروپاشي هر آنچه كه داشته‌ايم را از دست مي‌دهيم اما اگر آماده باشيم مي‌توانيم از اين فرصت در راستاي اهداف خود استفاده كنيم. مهم اين است كه خودباوري به دست آورده در دوران تحريم و دانشي كه براي بومي‌سازي فناوري كسب كرديم در دوران پساتحريم تقويت شود و از بين نرود.»
وي در پاسخ به سوالي در ارتباط با تاثير لغو تحريم‌ها بر ورود شركت‌هاي مختلف ارتباطي به كشور اظهار كرد: «در قالب گروه‌هاي مختلفي كه براي مذاكرات اقتصادي به ايران آمده‌اند در اغلب موارد رييس شركت‌هاي بزرگ مخابراتي هم حضور داشته و مذاكراتي با آنها صورت گرفته است. البته بايد به اين نكته توجه داشت كه اگر شركتي قصد فعاليت در ايران را داشته باشد، بايد برخي از شرايط ما از جمله داشتن دفتري با نيروهاي ايراني را مورد توجه قرار دهد. اپراتور اورنج فرانسه با شركت ارتباطات سيار همكاري مشترك خواهند داشت كه در اين زمينه مذاكراتي در حال پيگيري است.»
كاربران اينترنت، دو ساله 9 برابر شدند
اين عضو كابينه يازدهم در عين حال در خصوص اوضاع و احوال اينترنت و شبكه‌هاي ارتباطي در دوران پسا تحريم نيز خاطرنشان كرد: «طبيعي است در شرايط جديد فعاليت‌هاي ما با سرعت بيشتري دنبال خواهد شد. در گذشته در كشور حدود سه تا چهار ميليون كاربر اينترنت داشتيم. در ابتداي كار ما نيز با دو رويكرد پيش روي خود مواجه بوديم؛ اول آنكه برنامه‌هاي توسعه‌اي را به گونه‌اي طراحي كنيم كه اين بخش سرعت بيشتري داشته باشند يا آنكه همگام با حفظ كيفيت براي اين بخش، به درخواست افرادي كه مدت‌ها در صف انتظار بودند هم پاسخ دهيم.
 ما رويكرد دوم را در نظر گرفتيم و بر همين اساس اكنون در كشور بيش از 29 ميليون كاربر داريم كه اين رقم رشد چند برابري داشته است. عزم وزارت ارتباطات براي گسترش زيرساخت‌هاي ارتباطي، است. اكنون تلاش‌هاي متعددي صورت گرفته تا مقدمات شبكه ملي اطلاعات فراهم شود و اين بخش در آينده رونمايي خواهد شد.»وزير ارتباطات كشور البته از تلاش دولت براي پياده‌سازي دولت الكترونيك هم خبر داد و تاكيد كرد: «تلاش داريم در بستر شبكه ملي اطلاعات با افزايش پهناي باند داخلي كه طبق هماهنگي‌هاي صورت گرفته قرار است 20 درصد افزايش در حوزه‌ اينترنت بين‌الملل و 80 درصد در زمينه پهناي باند داخلي باشد، به سمتي پيش برويم كه انتظارات مردم كه از اهميت بسياري نزد ما برخوردار است عملي شود.»
مصباح را پس مي‌گيريم
واعظي همچنين در خصوص پاسخ به سوالي در مورد احتمال بازپس‌گيري ماهواره مصباح در جريان سفر ايتاليا اضافه كرد: «در آن سفر به شخصه همراه دولت نبودم، اما به هرحال موضوعات مربوط به اين ماهواره دنبال شده و آن را پس خواهيم گرفت. بلوكه شدن اين ماهواره به دليل مسائل تحريم بود كه به زودي اين ماهواره را پس خواهيم گرفت.»
داستان پيامك‌هاي تبليغاتي
يكي ديگر از سوالاتي كه از وزير ارتباطات پرسيده شد در خصوص پيگيري‌هاي مجدد نمايندگان مجلس در خصوص پيامك‌هاي تبليغاتي بود كه وي گفت: «طبق جلساتي كه در شوراي عالي فضاي مجازي برگزار شده، قرار بر آن است كه پيگيري محتواي پيامك‌ها برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي باشد. در هر صورت در اين زمينه كميته‌اي متشكل از 9 تا 10 عضو تشكيل شده و اگر ما هم در مجلس توضيحي در اين خصوص ارايه كنيم، از جايگاه يكي از اعضاي اين كميته خواهد بود. در حال حاضر اپراتورهاي تلفن همراه كدهايي را به مشتركان خود اعلام كرده‌اند تا با ارسال آنها دريافت پيامك‌هاي تبليغاتي به طور كامل مسدود شود. البته گويا برخي مي‌گويند مايلند بخشي از اين پيامك‌ها را دريافت كرده و بخش ديگري را نداشته باشند. در اين زمينه نيز اپراتور دوم به تازگي اقداماتي را انجام داده و اپراتور اول هم ظرف يك ماه آينده اقدامات خود در اين حوزه را اجرايي خواهد كرد.»
 پيگيري اقدامات استراتژيك ICT
 با دستور رييس‌جمهور
همچنين نصرالله جهانگرد، معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در اين مراسم گفت: «براساس مهم‌ترين اقدام استراتژيك وزارت ارتباطات كه با دستور رييس‌جمهور انجام مي‌شود هم‌اكنون ۲۹ ميليون نفر به اينترنت پرسرعت دسترسي دارند و اين ميزان در حال توسعه است. 13 هزار نوع شغل در جهان شناسايي شده كه در ايران تنها سه هزار شغل وجود دارد و بسياري از شغل‌هاي ناشناخته در ايران از كمبود دسترسي به پهناي باند ناشي شده‌اند. وي با اشاره به برنامه‌هاي وزارت ارتباطات براي افزايش دسترسي و در نتيجه افزايش اشتغال در كشور اظهار داشت: با اقدامات انجام شده هم‌اكنون 29 ميليون نفر به پهناي باند پرسرعت دسترسي دارند و اقدامات ديگري نيز براي كاهش هزينه اوليه توسعه خدمات انجام شده است. براي حمايت از صادرات كالاي IT آيين‌نامه حمايت از صادرات محصولات فناوري اطلاعات در شوراي عالي در دست تهيه است، اين آيين‌نامه تلاش مي‌كند تا صادرات محصولات IT را رونق ببخشد. مهم‌ترين اقدام استراتژيك وزارت ارتباطات كه با دستور رييس‌جمهور پيگيري مي‌شود توسعه پهناي باند است. رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران همچنين با اشاره به رشد توسعه خدمات و توسعه محتوا در سال‌هاي اخير در كشور گفت: «در اين مدت 22 هزار نفر 55 هزار اپلي‌كيشن كاربردي را ساخته‌اند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون