• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3482 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۵ اسفند

تصويب قيمت نفت و ارز بودجه سال آينده در كميسيون تلفيق

يارانه سال 95 باز هم پرداخت‌مي‌شود

گروه اقتصادي| «فروش دو ميليون و 258 هزار بشكه به قيمت پيشنهادي 40 دلار براي هر بشكه نفت و نرخ دو هزار و 998 تومان براي تسعير (تبديل) ارز در لايحه بودجه به تصويب اعضاي كميسيون تلفيق رسيد. درمورد درآمدهاي مالياتي بودجه سال آينده هم دو پيشنهاد در كميسيون تلفيق مصوب شد؛ بر اين اساس مبلغ هزار و 350 ميليارد تومان به ميزان سرجمع ماليات بر واردات در سال 1395 اضافه شود.» سخنگوي كميسيون تلفيق در گفت‌وگويي كوتاه اين خبر را داده است.
لايحه بودجه پس از مدت‌ها سرگرداني اين روزها گويا به روزهاي پاياني پرونده‌اش نزديك مي‌شود. همين هفته پيش، درست زماني كه حرف و حديث‌ها براي چند دوازدهم شدن بودجه اوج گرفته بود، خبري كوتاه از تصويب كلياتش بر خروجي خبرگزاري مهر قرار گرفت. حالا هم خبر رسيده كه «پيشنهاد دولت براي درآمد 69 هزار ميليارد توماني از محل نفت و ميعانات در كميسيون تلفيق به طور كامل تصويب شده است.»
اين‌ها درحالي است كه نمايندگان مجلس پيش از اين عزمي براي بررسي و تصويب اين برنامه نداشتند. هرچه باشد آنها درگير انتخابات دوره جديد پارلمان بودند و فرصتي براي پرداختن به لوايح بودجه سال 1395 و برنامه ششم نداشتند. آنها همه تلاش‌شان را براي تغيير زمان بررسي اين لوايح كردند اما حالا به نظر مي‌رسد كه كميسيون تلفيق دست به كار شده و قصد بررسي لايحه بودجه را دارد. نكته جالب آنجا است كه بسياري از همين نماينده‌ها در دوره بعدي مجلس حضور ندارند و به نظر مي‌رسد با اين وصف ديگر براي بررسي لايحه اندك تلاشي هم نكنند؛ ماجرا اما به‌گونه‌اي ديگر در حال پيش رفتن است. هرچند هنوز هم نماينده‌ها بر ارايه لايحه چند دوازدهم اصرار دارند و دولت بر تصويب لايحه فعلي تا پايان فروردين.
محمدرضا پورابراهيمي، سخنگوي كميسيون تلفيق گفته كه درآمدهاي نفتي با حضور وزير نفت، مسوولان سازمان مديريت، برگزار و سوالات و نكات زيادي از سوي نمايندگان مطرح و تصويب شد. عضو كميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به درآمد مالياتي لايحه بودجه تصريح كرد: يك بند پيشنهاد شد تا هزار و 350 ميليارد تومان از محل ماليات واردات كالا به درآمدهاي دولت اضافه شود همچنين 170 ميليارد تومان ماليات شركت‌هاي دولتي افزايش يافت و در كنار آن 330 ميليارد تومان از محل سود سهام شركت‌ها پيش‌بيني شد. به گفته او تاكنون در مجموع 1850 ميليارد تومان به درآمدهاي لايحه بودجه اضافه شده است. پورابراهيمي ادامه داده كه بر اساس پيش‌بيني بخش درآمدي لايحه بودجه سال 1395 تا دوشنبه به پايان مي‌رسد و اعضا وارد مباحث هزينه‌اي خواهند شد.
دولت نبايد لجبازي كند
با همه اين حرف‌ها هنوز چشم نماينده‌هاي مجلس دنبال بودجه چند دوازدهم است. از همين‌رو است كه پورابراهيمي گفته است: همه تلاش‌مان را براي نهايي كردن كار بررسي لايحه بودجه 1395 تا پايان اسفندماه انجام مي‌دهيم، در عين حال گفت: دولت نبايد در اين باره لجاجت كند. او در يك ارتباط زنده تلويزيوني گفت: سال‌هاي گذشته به دليل كاهش ميزان فروش از مجموعه منابع اين بخش نفت و همچنين به دليل تغيير در قيمت نفت، ميزان نفت در بودجه‌هاي سنواتي كاهش پيدا كرده و اكنون سهم نفت به كمترين ميزان خود در بودجه رسيده است. به گفته او اساسا شاكله بودجه ما با سال قبل هيچ تفاوتي ندارد و تنها تاخير در ميزان فروش نفت بوده كه قبلا يك ميليون و صد هزار بشكه در روز بوده اما الان به دو ميليون و ۲۵۰ هزار بشكه رسيده است كه اين مي‌توانست بودجه دو سقفي ديده شود. از اين رو تاخير در ارايه لايحه بودجه از نظر مجلس امري منطقي نبود و اين تاخير ۴۵ روزه باعث شد كه زمان‌بندي را از مجلس بگيرد و همانطور كه صحبت شده تصويب بودجه تا پايان امسال امكان‌پذير نيست.
پورابراهيمي با تاكيد بر اينكه همه تلاش را براي نهايي كردن لايحه بودجه در كميسيون تلفيق تا پايان اسفند انجام مي‌دهيم، افزود: با اين وصف دولت براي پرداخت‌هاي سال جديد بايد از مجلس مجوز داشته باشد. او گفت: از نظر مجلس، قانون اساسي تصميمات ماست و ما بر اساس ضوابط قانوني منتظر مي‌مانيم كه دولت لايحه چنددوازدهم را ارايه كند.
او تاكيد كرد كه دولت لجاجت نكند و براساس ضوابط و مقررات خود را دچار مشكل نكند؛ زيرا هر يك ريالي كه از ابتداي سال آينده بخواهد بدون مجوز پرداخت كند، البته به جز منابع باقي‌مانده از سال 1394، دخل و تصرف در اموال عمومي محسوب مي‌شود. او در واكنش به سخنان محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه، درباره بازنشسته‌ها، گفت: صحبت‌هاي او كم لطفي در حق مجلس است و ما اصلا قبول نداريم؛ بازنشستگان و همگان بدانند كه تاخير لايحه بودجه باعث شد مجلس نتواند به موقع آن را بررسي كند.
پورابراهيمي درمورد برنامه ششم توسعه هم گفت: بر اساس ضوابط و مقررات بايد تا پايان امسال تصويب برنامه ششم در دستور كار قرار مي‌گرفت اما دليل تاخير تقديم برنامه ششم از سوي دولت را نمي‌دانيم؛ زيرا اين برنامه بايد در تابستان نهايي مي‌شد. او گفت: دولت نه تنها برنامه ششم را به موقع ارايه نكرد بلكه چيزي هم كه ارايه شده احكام مورد نيازي بود كه اين برنامه از سوي دولت نگاشته شود و اين به نظر ما نوعي بدعت در تدوين برنامه‌هاي توسعه‌اي بوده است.
توصيه رييس كميسيون برنامه به‌دولت
غلامرضا تاجگردون، رييس كميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينكه سعي مي‌شود قيمت نفت براي سال آتي نزديك به متوسط قيمت سال گذشته ديده شود، افزود: قيمت متوسط سال 1394 شايد كمي بالاتر از ۴۰ دلار است اما با توجه به لغو تحريم‌ها و اجازه فروش بايد كم‌كم به هدف بعدي مي‌رسيديم به طوري‌كه پيش از تحريم‌ها به آساني دو ميليون و 700 هزار بشكه و حتي در مقاطعي يك ميليون و ۷۰۰ يا يك ميليون صادر مي‌كرديم اما الان افزايش ۵۰۰ هزار بشكه‌اي رقمي نسبتا معقول است. وي با بيان اينكه چنانچه ما مي‌خواستيم به روال قبلي حركت كنيم، الان بايد حدود چهار ميليون بشكه عرضه مي‌كرديم، گفت: درباره افزايش ظرفيت دغدغه اين بود كه شركت نفت و شركت‌هاي تابع آن مي‌توانند به اين توليد برسند كه با توجه به گزارش‌هاي واصله ديديم امكان افزايش بيش از اين هم وجود دارد. تاجگردون به دولت توصيه كرد: در هفته آخر كاري مجلس، حتما لايحه بياورد تا براي سال آينده به مشكل بر نخورد.
لايحه چند دوازدهم سيگنال خوبي ندارد
علي صالح، معاون سازمان مديريت و برنامه‌ريزي اما در پاسخ به سخنان پورابراهيمي و تاجگردون گفت كه پيش از تعيين تكليف شدن بحث برجام و عملياتي شدن آن، نمي‌توانستيم درباره فروش نفت تصميم بگيريم و بلافاصله پس از آنكه موضوع انجام شد، منابع را بر روي فروش دو ميليون و ۲۵۰ هزار بشكه گذاشتيم.
صالح كه اصرار داشت بحث لايحه با تلاش مجلس مي‌تواند به فروردين برسد، در پاسخ به اين سوال كه چرا نمي‌خواهيد لايحه چند دوازدهم بدهيد؟ ادامه داد: لايحه دو دوازدهم يا چند دوازدهم به سرمايه‌گذاران سيگنال‌هاي خوبي نمي‌دهد؛ از اين رو اصراري به ارايه آن نيست.
معاون سازمان مديريت و برنامه‌ريزي درباره وضعيت يارانه‌ها در بودجه 1395 گفت: يارانه‌ها به همان روال سابق پرداخت مي‌شود كه البته به اين مساله، بيرون از بودجه پرداخته و عمل مي‌شود. صالح اضافه كرد: برنامه ششم توسعه در قالب اقتصاد مقاومتي تهيه شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون