• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3651 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۸ مهر

قطار روحاني ‌درايستگاه تغيير

  وزراي آموزش‌وپرورش ، ورزش و جوانان و ارشاد از سمت‌هاي خود   كناره‌گيري كردند

  رييس جمهور امروز سرپرستان  اين سه وزارتخانه‌را تعيين مي‌كند

  « اعتماد» گزارش مي‌دهد؛  سيد رضا صالحي‌اميري ، سيد عباس صالحي و سيد محمد بطحايي به ترتيب سرپرست وزارتخانه‌هاي ورزش، ارشاد و آموزش و پرورش خواهند شد

گروه سياسي

نسيم پاييزي ترميم كابينه در پاستور با شدت مي‌وزد. خبرها از تغييرات در پاستور هر روز قطعي‌تر و در عين حال گسترده‌تر مي‌شود. امروز رييس‌جمهور بايد در مورد سرپرستان سه وزارتخانه كه وزرايش از دولت كناره گرفته‌اند تصميم بگيرد و حكم امضا كند. اگر تا ديروز خبر تغيير تنها براي صندلي وزير ارشاد در هيات دولت بود، اين‌بار خبرها از تغيير در دو وزارتخانه ديگر نيز حكايت مي‌كند. يكي وزارت آموزش و پرورش است كه همين ديروز نمايندگان مجلس استيضاح او را اعلام وصول كردند و ديگري وزير ورزش است كه نارضايتي‌ها از او روز به روز در حال افزايش بود. سه گزينه‌اي كه قرار است تنها هشت ماه مانده تا انتخابات رياست‌جمهوري جاي خود را به نيروهاي جديد بدهند اما چرا اين سه وزارتخانه؟ سه وزارتخانه‌اي كه روحاني آن را براي تغيير انتخاب كرده است همان وزارتخانه‌هايي هستند كه مسوول مستقيم سه گروه اصلي از پايگاه راي حسن روحاني هستند و به نظر مي‌رسد كه عزم دولت براي تغيير در آنها به همين علت است. ديروز روز پر خبري براي دولت بود. وزير ورزش و جوانان استعفا داد و از وزارتخانه خيابان سئول خداحافظي كرد. وزير ارشاد در انتظار پاسخ مثبت رييس‌جمهور به استعفايش بود اما ساعت شش عصر روز گذشته دفترش را ترك كرد و دوره علي اصغر فاني در وزارت آموزش و پرورش به پايان رسيده است.
وزارت ارشاد و خبري كه در پيش است
علي جنتي نخستين وزيري بود كه احتمال تغييرش با استعفايي كه خود نوشته و براي پاستور فرستاده بود شنيده شد. استعفايي كه خيلي زود آغاز‌كننده فصل تغيير بود. با اين همه هرچند كه «اعتماد» از استعفاي علي جنتي در روز شنبه خبر داده بود اما ديروز در ميان خبرهايي كه از تغيير در دولت مي‌آمد از استعفاي جنتي نيز دوباره خبر آمد. با اينكه منابع مطلع از درون ساختمان وزارت ارشاد خبر مي‌دادند كه هنوز خبري از پذيرش استعفاي علي جنتي از سوي رييس‌جمهور نشده است اما با اين همه ساعت شش عصر روز گذشته علي جنتي دفتر خود را تعطيل و ترك كرده است و شنيده‌ها حاكي از آن است كه سيدعباس صالحي، معاون فرهنگي وزير ارشاد به عنوان سرپرست اين وزارتخانه معرفي خواهد شد.
وزارت آموزش و پرورش و روزهاي لب تيغ
 علي‌اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش اما ديروز روز ناخوشي داشت. در جلسه علني مجلس خبر اعلام وصول استيضاحش را شنيد و كمي بعدتر وقتي عصر در جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بود زمزمه استعفايش شنيده شد؛ استعفايي كه خبرگزاري ايسنا در مصاحبه با يك منبع آگاه در رياست‌جمهوري آن را تاييد شده عنوان كرد. كمي بعدتر اما سايت وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگويي اين خبر را تكذيب كرد و كمي بعدتر خود علي اصغر فاني در مصاحبه‌اي با خبرگزاري اصولگراي تسنيم گفت: «من قويا موضوع استعفا را تكذيب مي‌كنم؛ هم‌اكنون از جلسه شوراي عالي فرهنگي مي‌آيم و اين روزها خودم را براي موضوع استيضاح آماده مي‌كنم تا به واسطه بررسي استيضاح در مجلس گزارشي از كارنامه عملكرد خودم در طول تصدي بر وزارت آموزش و پرورش را به نمايندگان و مردم ارايه كنم.» علي‌اصغر فاني هرچند با تكذيب استعفايش نشان داد كه خيال رفتن از وزارتخانه را ندارد و براي روز استيضاحش خود را آماده مي‌كند اما خبرهايي كه از بدنه دولت بيرون مي‌آيد نشان مي‌دهد كه احتمال كنار گذاشته شدن او وجود دارد و شايد هم دولت ترجيح دهد كه تصميم‌گيري در اين مورد را به مجلس محول كند. اما نكته جالب در مورد وضعيت علي اصغر فاني اين بود كه دولت از استعفا خبر مي‌داد و فاني استعفا را تكذيب مي‌كرد. حتي برخي خبرها حاكي از اين بود كه دولتي‌ها به مجلس پيغام فرستاده و درخواست كرده بودند كه استيضاح وزير آموزش و پرورش اعلام‌وصول نشود. تقاضايي كه خود نشان مي‌داد دولت تصميم به كنار گذاشتن وزير آموزش و پرورش دارد و همين نشاني براي پايان دوره فاني در اين وزارتخانه با وجود تكذيب‌هايش است. ديروز هم خبر آمد كه سيدمحمد بطحايي، معاون توسعه مديريت و پشتيباني فاني نيز قرار است به عنوان سرپرست اين وزارتخانه معرفي شود.
پايان روزهاي «محمود گودرزي»
نخستين خبر استعفايي كه شب گذشته تاييد شد خبر استعفاي محمود گودرزي، وزير ورزش و جوانان بود. وزيري كه موج نارضايتي موجود از او ماه‌ها بود كه احتمال كنار‌گيري‌اش را شدت مي‌بخشيد. با اين همه اما احتمال رفتن محمود گودرزي از ساختمان خيابان سئول از ابتداي هفته جاري شدت گرفت. جايي كه با بلند شدن زمزمه استعفاي وزير ارشاد، خبر از ترميم كابينه در بخش‌هاي ديگر هم آمد. وزارت ورزش و جوانان هم يكي از نخستين حدس‌ها براي تغيير بود. هرچند كه خبر از تغيير سه وزير ورزش‌و جوانان، آموزش و پرورش و ارشاد از ابتداي هفته جاري آمده بود اما ديروز وزير ورزش ترجيح داد كه خود از ميدان دولت كنار رود و به همين علت بود كه روز گذشته نخستين استعفاي وزراي دولت يازدهم با نام او گره خورد. خبري كه گوياي اين مساله بود كه وزير ورزش و جوانان پس از يك جلسه با حسن روحاني، رييس‌جمهور ترجيح داده كه استعفا بدهد. كمي بعدتر اما خبر از سوي روابط عمومي وزارت ورزش تاييد و عبدالحميد احمدي، معاون فرهنگي آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با ميزان، اين خبر را تاييد كرد. ساعاتي بعد اما خبرهاي ديگري هم آمد كه وزير ورزش و جوانان از كاركنان وزارتخانه نيز خداحافظي كرده و محل كار خود را ترك كرده است؛ مساله‌اي كه نشان مي‌داد حتي استعفاي گودرزي نيز پذيرفته شده است. با اين همه خبرهاي تكميلي‌تر از جايگزين‌هاي محمود گودرزي همچنان نامشخص بود. خبرها از مذاكره با مرتضي بانك، رضا صالحي اميري، محسن مهرعليزاده، نصرالله سجادي و مسعود سلطاني فر بيرون آمد اما در اين ميان شانس رضا صالحي‌اميري به نظر از همه بالاتر مي‌رسد. در مورد سرپرست وزارت ورزش و جوانان نيز خبرگزاري فارس خبر داد كه «بعد از استعفاي گودرزي و طبق قانون، معاون توسعه منابع و پشتيباني وزارت ورزش به عنوان سرپرست اين وزارتخانه موقتا امور كار را در دست خواهد گرفت تا دولت به‌طور رسمي سرپرست را معرفي كند. بر اين اساس سيدمناف هاشمي موقتا زمام امور وزارتخانه ورزش و جوانان را برعهده خواهد گرفت.»
زماني براي معرفي سرپرست
رييس‌جمهور حالا علاوه بر آنكه بايد به فكر معرفي وزراي جديدي به مجلس باشد بايد به فكر سرپرست براي وزارتخانه‌ها نيز باشد؛ سرپرستاني كه شايد شانس معرفي به عنوان وزير پيشنهادي براي اين وزارتخانه‌ها را نيز داشته باشند. حالا تا اينجاي كار رفتن وزراي ارشاد، ورزش و آموزش‌و‌پرورش از كابينه قطعي شده است و رييس‌جمهور امروز در مورد سرپرستان اين سه وزارتخانه تصميم مي‌گيرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون