• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3728 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۵ بهمن

شهردار تهران و وزير كشور به مجلس احضار شدند

پارلمان به دنبال رمزگشايي از پلاسكو

گروه سياسي

«پلاسكو» پاي وزير كشور و شهردار تهران را به نخستين جلسه مجلس بعد از تعطيلات نمايندگان (دهم بهمن‌ماه) باز كرده و علاوه بر اين آنها را به صرافت تشكيل كميته‌هاي ويژه بررسي اين حادثه انداخته است. عمق فاجعه آنقدر زياد است كه ماجرا فراتر از محدوده مجمع نمايندگان استان تهران رفته و مجلس را نگران ايمني پايتخت و آسيب‌پذيري بناها و سازه‌هاي قديمي آن كرده است. اينكه اين نگراني‌ها چقدر تداوم داشته باشد و منجر به تصميمات اصولي و ماندگار شود يا نه معلوم نيست اما تا اينجاي كار حرف و حديث‌ها درباره ميزان قصور شهرداري تهران در بروز اين حادثه، بحث تحقيق و تفحص از شهرداري تهران را تقويت كرده است. در اين ميان اگرچه رسانه‌هاي حامي شهردار تهران در تلاشند دولت و به خصوص وزير كار، رفاه و امور اجتماعي را مسبب اصلي اين حادثه قلمداد كنند اما در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي شهروندان با داغ كردن هشتگ «استعفاي قاليباف» مطالب مربوط به پلاسكو را هم رسانه‌اي مي‌كنند. در اين ميان برخي هم معتقدند اتفاق پلاسكو و حوادث شبيه آن چند علتي هستند و نمي‌توان يك ارگان مشخص را مسبب آن دانست بلكه بايد دريك فضاي منطقي بعد از رسيدگي به شرايط آسيب‌ديدگان و خارج شدن موضوع از حالت بحراني، سهم هر يك از نهادها مانند شهرداري، قوه قضاييه، بنياد مستضعفان و دولت در بروز اين حادثه بررسي و براي جلوگيري از تكرار آن به اين قصورها رسيدگي شود. هرچه هست اما فعلا بهروز نعمتي، سخنگوي هيات رييسه مجلس از حضور عبدالرضا رحماني فضلي وزير كشور و محمد باقر قاليباف شهردار تهران در جلسه علني يكشنبه آينده مجلس خبر داده؛ آنها قرار است براي ارايه گزارشي در مورد حادثه پلاسكو به صحن مجلس بروند. نعمتي اين را به ايرنا گفته و اضافه كرده علاوه بر اين قرار است گزارش كميسيون عمران مجلس در مورد اين حادثه در جلسه علني روز يكشنبه مجلس قرائت شود. از پنجشنبه هفته پيش كه ساختمان 17 طبقه پلاسكو فروريخت در ميان همه اقدامات و دستورهاي لازم براي رسيدگي علي لاريجاني رييس مجلس هم كميسيون‌هاي عمران، بهداشت و اجتماعي مجلس را مامور بررسي و پيگيري اين موضوع كرد.
عذرخواهي رييس بنياد مستضعفان
در جلسه‌اي كه عصر ديروز كميسيون عمران با برخي از مسوولان مرتبط با ساختمان پلاسكو برگزار كرد، سعيدي كيا، رييس بنياد مستضعفان سهم خود در خصوص وقوع حادثه ساختمان پلاسكو را پذيرفته و با عذرخواهي و قبول مسووليت، قول داده تا در نخستين فرصت ساختمان جديدي احداث و به كسبه پلاسكو واگذار شود. به گزارش ايسنا، محمدرضا رضايي كوچي، رييس كميسيون عمران گفت: اعضاي كميسيون عمران مجلس بازديدي از محل حادثه ساختمان پلاسكو انجام دادند و در اين رابطه جلسه‌اي برگزار كردند و مسوولان سازمان‌هاي هلال احمر، اورژانس، شهرداري و دستگاه‌هاي ذيربط گزارشي از روند رسيدگي به امور ارايه دادند. روز گذشته دومين نشست كميسيون عمران در رابطه با حادثه پلاسكو برگزار شد و مسوولاني از وزارتخانه‌هاي راه و شهرسازي، كشور، تعاون، كار و رفاه اجتماعي و سازمان‌هاي هلال احمر، اورژانس، مديريت بحران و شهرداري درباره عملكرد خود گزارشي را به نمايندگان ارايه دادند.
رضايي كوچي افزود: براساس جمع‌بندي مي‌توان گفت در كشور در رابطه با موضوعاتي مانند مقاوم‌سازي ساختمان‌ها، بازسازي بافت‌هاي فرسوده و همچنين جلوگيري از آتش‌سوزي، قانون وجود دارد و به خوبي وظايف قانوني دستگاه‌ها مشخص شده است. هر چند دستگاه‌ها تلاش دارند در رابطه با حادثه پلاسكو رفع مسووليت داشته باشند يا مسووليت را به عهده دستگاه يا وزارتخانه ديگري بيندازند اما بنده اعتقاد دارم شهرداري و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي به لحاظ قانوني اين اجازه را داشتند كه در موضوع مذكور ورود كنند و اقدامات لازم را براي كمك به پيشگيري از وقوع حادثه پلاسكو انجام دهند.
گزارش مقدماتي در خصوص حادثه پلاسكو تا سه‌شنبه جمع‌بندي مي‌شود
وي ادامه داد: گزارش مقدماتي در خصوص حادثه پلاسكو تا سه‌شنبه جمع‌بندي مي‌شود و در روز يكشنبه هفته آتي در صحن علني مجلس قرائت خواهد شد. گزارش تكميلي در خصوص حادثه پلاسكو در قالب ماده 49 آيين نامه به مجلس ارايه خواهد شد تا بتوان براساس اين گزارش در جاهايي كه نياز به تقويت قانون وجود دارد يا اين نياز احساس مي‌شود كه ضمانت اجرايي قانون بالا برود، اقدامات لازم صورت گيرد. به دليل اينكه در ماده 55 قانون تكليف شهرداري‌ها مشخص شده و بيش از 40 سال از عمر اين ماده قانوني مي‌گذرد بنابراين به‌طور طبيعي بايد قانون مذكور به روز شود.
تلاش براي به روزرساني قانون مربوط به شهرداري ها
رضايي كوچي ادامه داد: با توجه به گسترش شهرها و پيچيدگي‌هاي كنوني، تلاش خواهد شد با استفاده از ظرفيت ماده 49 آيين نامه داخلي مجلس قانون مربوط به شهرداري‌ها به روز شود تا به شهرداري‌ها كمك شود براي جلوگيري از تكرار حوادث مذكور پيشگيري‌هاي لازم را انجام دهند و در اين رابطه از قدرت و اختيار بيشتري برخوردار شوند. وي افزود: فكر مي‌كنم اگر شهرداري به عنوان ضابط قضايي در رابطه با مسائل مذكور معرفي شود مي‌تواند در روند پيشگيري عملكرد بهتري را داشته باشد.
كميته تحقيق‌وتفحص به‌منظور بررسي حادثه پلاسكو در مجلس تشكيل شود
در اين ميان جليل رحيمي جهان‌آبادي، عضو هيات رييسه كميسيون قضايي و حقوقي مجلس هم در گفت‌وگو با ايسنا، خواستار تشكيل كميته تحقيق و تفحص درباره ابعاد مختلف حادثه پلاسكو در مجلس شد. به گفته او مجلس مي‌تواند با تشكيل كميته تحقيق و تفحص زواياي مختلف حادثه آتش‌سوزي و ريزش ساختمان پلاسكو را مورد واكاوي قرار دهد و پس از انجام اقدامات كارشناسي گزارش دقيقي در اين باره به مردم دهد. از زمان بروز فاجعه پلاسكو بحران اطلاع‌رساني پابه پاي بحران انساني و آواربرداري در اين حادثه پيش رفته است. از ظهر پنجشنبه و وقوع حادثه مرتب اخبار مختلف و ضد و نقيضي درباره ابعاد حادثه منتشر شده است كه به جاي روشن كردن موضوع ابهام‌ها را دوچندان كرده است. حالا رحيمي با اين پيشنهاد به دنبال ارايه يك گزارش دقيق به مردم است.
حادثه پلاسكو و تفحص شهرداري تهران را به يكديگر ارتباط ندهيم
اما در حالي كه برخي نمايندگان از لزوم تحقيق و تفحص از شهرداري تهران در خصوص ماجراي پلاسكو سخن مي‌گويند محمود صادقي عضو هيات رييسه فراكسيون اميد كه از قبل به همراه چند نماينده ديگر پيگير تحقيق و تفحص از شهرداري تهران بودند به ايلنا گفته بهتر است حادثه پلاسكو و تفحص شهرداري تهران را به يكديگر ارتباط ندهيم. او البته اين را هم گفته كه موضوع مديريت شهري، نقطه اشتراك محورهاي سه‌گانه تفحص از شهرداري تهران است. اشاره صادقي به تحقيق و تفحص از شهرداري تهران همان طرحي است كه از چندماه پيش بعد از بالا گرفتن ماجراي واگذاري املاك نجومي در شهرداري تهران در دستوركار 12 نماينده قرار گرفت و آنها اين طرح را با سه محور واگذاري‌املاك، پروژه‌هاي‌مشاركتي و نحوه تعاملات شهرداري در تغيير‌كاربري‌ها كليد زدند. اين طرح تحقيق و تفحص در حال حاضر در كميسيون عمران مجلس در دست بررسي است و بعد از تعطيلات مجلس دوباره به جريان خواهد افتاد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون