• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3729 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ بهمن

عارف در نشست خبري:

از روحاني عبور نمي‌كنيم

رفع حصر به نفع جامعه است

گروه سياسي

برف و يخبندان بيشتر اتوبان‌ها و خيابان‌هاي تهران را قفل كرده؛ هنوز آوار 17 طبقه پلاسكو روي دل شهر سنگيني مي‌كند و بهت و اندوه و نگراني نبود آيت‌الله هاشمي سومين هفته خود را پشت سر مي‌گذارد. چند ماه ديگر هم انتخابات رياست‌جمهوري و شوراها است. در آن هواي ابري و گرفته و اين شرايط بيم و اميد، محمدرضا عارف كه هم نماينده تهران و رييس فراكسيون اميد است و هم رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان، خبرنگاران را به دفتر بنياد اميد ايرانيان جايي حوالي خيابان جمالزاده دعوت كرد تا پاسخگوي سوالات‌شان باشد؛ سوالاتي كه اغلب حول همين چند اتفاق مي‌چرخيد. درباره فاجعه پلاسكو خود عارف در همان ابتداي سخنانش صحبت كرد و بي‌آنكه بخواهد اشاره مستقيمي به قصور شهرداري و شوراي شهر داشته باشد گفت كه «اين اتفاق روشن كرد مديريت شهري و مديريت‌هاي تخصصي چقدر اهميت دارد و از همه گروه‌هايي كه كانديدا معرفي مي‌كنند انتظار داريم به سمت شوراي تخصصي برويم.» محمدباقر قاليباف، شهردار تهران از نيروي انتظامي به شهرداري تهران آمده و خيلي از اعضاي شوراي شهر فعلي تهران را ورزشكاران و چهره‌هايي تشكيل مي‌دهند كه تخصصي در امور شهري ندارند. اين موضوع بعد از ماجراي پلاسكو در شبكه‌هاي اجتماعي بازتاب زيادي داشته و اشاره عارف به تشكيل يك شوراي شهر تخصصي به همين دليل است. بحث‌هاي انتخاباتي وجوه ديگري هم در نشست خبري عارف داشت. مثلا اينكه بحث عبور اصلاح‌طلبان از روحاني چقدر جدي است. عارف هم به عنوان چهره‌اي كه اصولگرايان در اين ماه‌ها تلاش كرده بودند او را رقيبي براي روحاني معرفي كنند با صراحت گفت كه اصلاح‌طلبان از روحاني عبور نخواهند كرد و همان سياست اوليه حمايت از او را ادامه خواهند داد. به نظر او مهم‌ترين راهبرد اصلاح‌طلبان در شوراي سياستگذاري در سال ۹۴ اين بود كه گفتمان اصلاحات در سال ۹۲ را ادامه دهند و در انتخابات 96 هم همين راهبرد را دنبال خواهند كرد.
اما اينكه آيا عارف قصد كانديداتوري در انتخابات 96 را داشته و توسط بزرگان اصلاح‌طلب منع شده سوالي بود كه جريان‌هاي رسانه‌اي اصولگرايان پاسخ عارف به آن را دو پهلو و به معناي نيامدن حسن روحاني در انتخابات قلمداد كردند. هرچند پاسخ عارف به اين سوال روشن بود. عبارتي كه عارف استفاده كرد اين بود كه «بنده خدمتگزار مردم هستم و در حد توان در خدمت مردم هستم. سعي مي‌كنيم تا حتي‌الامكان همين مسير ۹۲ را پيگيري كنيم و از آقاي روحاني حمايت كنيم به شرطي كه ايشان در عرصه باشند.» با اين همه به ويژه در شبكه‌هاي اجتماعي اصولگرايان تلاش كردند بگويند اينكه عارف مي‌گويد از روحاني حمايت مي‌كنيم به شرطي كه در انتخابات حضور داشته باشد يعني كه خود اصلاح‌طلبان هم در حضور او ترديد دارند. اين تلاش اصولگرايان در ادامه تلاش آنها براي دامن زدن به شايبه رد صلاحيت روحاني در انتخابات 96 است. به هر حال عارف توضيح داد كه منع شدن جزو ذات اصلاح‌طلبي نيست. ويژگي جبهه مردمي و بزرگ اصلاح‌طلبان، خرد جمعي است. نه در مورد كانديداتوري عارف و نه در هيچ مورد ديگري دستور نمي‌دهند و ذات او هم دستور‌پذير نيست. باز هم تاكيد كرد كه نظر نهايي او درباره كانديداتوري همان تصميم شوراي عالي سياستگذاري خواهد بود.
به علاوه سخنان عارف در نشست خبري‌اش نشان داد كه او از بعضي بي‌مهري‌هايي كه بعد از انتخابات مجلس نسبت به ليست اميد شد و او هم از آنها گله‌مند بود، گذشته است. بي‌مهري نمايندگاني كه با ليست اميد وارد مجلس شدند اما به فراكسيون اميد نپيوستند. با اين حال عارف از انسجام فعلي فراكسيون راضي است: «اصلاح‌طلبان پشت فراكسيون اميد را خالي نكردند و همه عزيزان در ليست اميد در مسير آنها حركت كردند. مجلس دهم در شرايطي شكل گرفت كه بخش عمده ليست اميد براي نخستين بار وارد مجلس شدند و انسجام آنها زمان مي‌برد. به ويژه در هيات رييسه مجلس اتفاقاتي افتاد كه اكنون نمي‌خواهم وارد شوم. اما بخشي از كساني كه ميثاقنامه را امضا كردند نتوانستند يا نخواستند در فراكسيون بمانند اما آنها اقليت بودند و اكنون انسجام وجود دارد.» اما درباره شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان او عبارت مهمي دارد: در ارزيابي شوراي سياستگذاري به نقاط ضعفي رسيديم كه در تلاش هستيم آنها را رفع كنيم تا گام سوم را محكم ‌برداريم.
اهم اظهارات عارف را در ادامه مي‌خوانيد:
   (در پاسخ به سوالي درباره پرونده حسين فريدون): هر كسي تخلفي كند بايد با وي برخورد شود و انقلاب ما با كسي تعارف ندارد. برخورد با فساد جزو اولويت‌هاي فراكسيون اميد است و بايد به صورت مساله ملي با آن برخورد كرد.
 آيت‌الله هاشمي ويژگي‌هاي منحصر به فردي داشت و از آنجا كه ايشان محور انسجام مجمع بودند، جايگزيني ايشان كار آساني نخواهد بود. در دوره گذشته تقريبا تمامي تصميمات مجمع اجماعي بود و اين درحالي است كه دوره فعلي در اسفندماه به اتمام مي‌رسد. نكته حايز اهميت در اين ميان، برنامه ششم توسعه است و درصورتي كه اختلافي در اين رابطه ميان شوراي نگهبان و مجلس به وجود بيايد، طبيعتا مجمع بايد تشكيل شود و در اين صورت مقام معظم رهبري بايد در اين رابطه تصميم بگيرند.
 اجازه بدهيد درباره افراد صحبتي نكنيم. به هر حال در كشور شخصيت‌هاي برجسته بسياري داريم كه مي‌توانند در جايگاه آيت‌الله هاشمي مثمر ثمر باشند.  
 در مجمع تشخيص مصلحت نظام برخلاف ديگر شوراهاي عالي ازجمله شوراي عالي انقلاب فرهنگي و ديگر شوراهاي‌عالي، نايب‌رييس درنظر گرفته نشده و به همين دليل اين مجمع صرفا با حضور رييس قادر به ادامه كار خود خواهد بود.
 رفع حصر هم جزو مطالبات جامعه و هم بخشي از شعارهاست. بر اين باوريم كه به نفع جامعه است كه اين مشكلات حل شود و اميدواريم با توجه به مصالح ملي و حفظ آرامش، مشكل رفع حصر مرتفع شود.
 شوراي عالي سياستگذاري زماني تشكيل شد كه دستاوردهاي كشور در انتخابات اخير رخ داد و ما بارها در همان زمان هم خواهش كرديم و انتظارات‌مان را نسبت به جريان رقيب گفتيم كه دو جريان اصلي به صورت يك مجموعه منسجم شركت داشته باشند مردم هم حرف آنها را درك مي‌كنند. طبيعي است در هر دو جريان اختلاف نظرهايي وجود دارد. به عنوان مثال چند نمونه از احزاب كه در مرحله آخر كه انتخاب نهايي انجام مي‌شد نسبت به ائتلاف با حاميان دولت گله داشتند، اما ما بايد پروسه ائتلاف را دنبال مي‌كرديم، بنابراين وارد ائتلاف شديم و حداكثر اين افراد را در تهران معرفي كرديم.
 برخي معتقد بودند تشكيل اين شورا باعث تضعيف احزاب شده است، موارد مختلف را بررسي كرديم و به چنين نتيجه‌اي نرسيديم. زيرا معتقديم اين جبهه‌ها مقدمه تشكيل احزاب فراگير هستند و رويكرد اين است كه احزاب را تقويت كنيم. در اين زمينه جلساتي گذاشتيم و با 6 - 5 حزبي كه نامه اوليه را امضا كرده بودند تعامل كرديم. به عنوان نمونه احزابي مانند اعتماد ملي، انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها و يكي دو حزب ديگر هنوز نيامده‌اند، كه ما آنها را هم عضو شوراي عالي مي‌دانيم.
 در پاسخ به سوالي درباره شنيدن زمزمه‌هايي از ورود علي يونسي براي حل اختلافات}: ما از هر فردي براي حل اختلافات نه تنها در جبهه اصلاحات كه در ساير جاهاي ديگر استقبال مي‌كنيم ولي ايشان هيچ ماموريتي در شوراي عالي سياستگذاري ندارد. ما كارگروه تعامل داريم كه اولويت آن ايجاد همفكري حتي با احزاب رقيب است چون مهم‌ترين مساله انسجام و وحدت ملي است كه كارگروه در اين موضوع كار مي‌كند و ممكن است افراد ديگري هم در اين مسير كار كنند. بايد از جوانان براي كانديداتوري در انتخابات شوراها حمايت كرد به همين دليل اولويت ما به‌كارگيري آنها در انتخابات شوراهاست.
 فراكسيون اميد با استفاده از ابزارهاي نظارتي در قانون مجلس يعني سوال، تفحص و استيضاح بر كليه امور نظارت داشته و وظيفه قانون‌گذاري را انجام مي‌دهد كه نمونه آن تشكيل هفت كارگروه در بحث برجام بود. همچنين در مورد لوايح و طرح‌ها نيز نظارت‌هاي جدي دارد اما ما به شعارمان يعني ايجاد آرامش و اميد پايبنديم و بسياري از كارها را بدون رسانه‌اي كردن در قالب دادن تذكر و برگزاري جلسات متعدد با وزرا و مسوولان حل مي‌كنيم.
 بنده به عملكرد فراكسيون اميد نمره خوبي مي‌دهم و كم‌كاري نيز در فراكسيون حس نكرده‌ام. برخي از دوستان در اين فراكسيون حضور رسانه‌اي پرنگ‌تر و برخي ديگر حضور رسانه‌اي كمرنگ‌تر داشتند ولي به‌طور كلي همه اعضاي فراكسيون در مسير اين فراكسيون كار را دنبال مي‌كنند. تصميمات اصلي فراكسيون با شوراي مركزي مركب از هيات رييسه و نمايندگان استان‌هاست كه تركيبي 40 نفره هستند كه تصميمات لازم را مي‌گيرند و روند و انسجام خوبي در فراكسيون وجود دارد. هرچه از عمر مجلس مي‌گذرد انسجام فراكسيون نيز بيشتر مي‌شود به‌طوري كه ارزيابي از عملكرد 6 ماهه فراكسيون نشان مي‌دهد هر جا فراكسيوني تصميم گرفته شده، موفق بوده‌ايم.
 از همه منتقدان حتي آنهايي كه با لحن تند انتقادشان را مطرح مي‌كنند، سپاسگزارم و براي اين انتقادات ارزش قايلم. اما نبايد فراموش كنيم گفتمان اصلاحات گفتمان فردمحور نيست. سوال من اين است اگر در مجلس همه‌چيز به عارف ختم مي‌شد آيا همين منتقدان نمي‌گفتند چرا اجازه به افراد ديگر داده نمي‌شود؟ ما در فراكسيون اميد همه در شرايط مساوي با توانايي‌هاي يكسان هستيم.
  زمان رأي اعتماد به سه وزير پيشنهادي، بعد از ارزيابي اين وزرا موضع حمايتي اعلام شد. ‌قرار بر اين شد كه اگر اعضاي فراكسيون در صحن علني نام‌شان به عنوان موافق وزير در آمد هر كدام وقت‌شان را با يك عضو از فراكسيون تقسيم كند. همچنين اگر فضاي مجلس نسبت به وزرا آرام و مثبت نبود از وقت رييس‌جمهور به من داده شود تا در مورد آنها صحبت كنم. چون روند خوب و آرام بود طبيعتا ديگر نيازي به صحبت من نبود.
 در فراكسيون اميد چهره‌هاي ارزشمندي هستند كه نخستين بار در عرصه سياسي در اين سطح وارد شده‌اند. وظيفه من آن است كه از سهم و وقت خود در اختيار آنها قرار دهم. فراكسيون اميد، فراكسيون باتجربه‌اي نبود. وظيفه من به عنوان رييس، مديريت فراكسيون و هماهنگي آن است كه كار ساده‌اي نيست. تا زماني كه در مجلس باشم مسير و كارهاي پشت صحنه را انجام مي‌دهم و كارهاي صحنه را به عهده جوانان با توانايي بيشتر قرار مي‌دهم.
 اگر احزاب فراگير در كشور وجود داشت نياز به برخي حركات جبهه‌اي نبود چون جبهه‌ها مشورت‌پذيري بالايي ندارند. نگاه ما اين است كه حركات جبهه‌ها  مقدمه حركت احزاب باشد. در حركت جبهه‌اي نمي‌توان نقش احزاب را منكر شد. در دوره جديد در شوراي سياستگذاري به دنبال آن هستيم كه تعداد اعضاي حقيقي حداكثر نصف اعضاي حقوقي باشد.
  كميته‌اي در شوراي عالي سياستگذاري براي موضوع انتخابات رياست‌جمهوري تشكيل شده كه نتيجه آن جمع‌بندي و استمرار مسيري است كه از خرداد 92 شروع شده است. من هم خدمتگزار كوچك همه هستم و در حد توان در خدمت كشور و مردم خواهم بود و مهم نيست در چه پستي باشم، مهم خدمتگزاري است.
  موضع فراكسيون اميد درباره دولت آن است كه انتقادات بايد مطرح شود اما شرايط و روند نيز در نظر گرفته شود. ما به عملكرد دولت نمره خوبي مي‌دهيم اما حمايت از دولت نيز جزو شعارهاي ما به خصوص در انتخابات مجلس بود. ما در انتخابات مجلس نيز با حاميان دولت روندي را داشتيم. چون حاميان دولت صرفا اصلاح‌طلبان نيستند و شامل بخشي از اصولگرايان مي‌شوند لذا آمادگي همكاري با اين طيف در انتخابات شوراها و رياست‌جمهوري را داريم.
 آقاي هاشمي از ابتداي انقلاب چهره فراجناحي بوده كه نقش كليدي در ابعاد مختلف داشته است ما ايشان را پدر معنوي اصلاحات مي‌دانستيم. طبيعتا فقدان ايشان براي جريان ما و كل كشور سخت است. اميدواريم خداوند همچنان به انقلاب ما عنايت داشته باشد.
 يكي از برنامه‌هاي جدي تهران بررسي وضعيت بافت‌هاي فرسوده بود كه قبل از بروز حادثه پلاسكو نيز برنامه‌ريزي براي برگزاري جلساتي داشتيم و اكنون با اين حادثه بايد به صورت جدي‌تر بررسي‌هاي لازم صورت گيرد زيرا پلاسكو يك هشداري براي همه بود.
 شوراها پارلمان‌هاي محلي براي حل مسائل شهرها و حوزه‌هاي شهري هستند. مديريت شهري بايد بر عهده شوراها باشد كه اين منوط به حضور افراد متخصص در شوراها است. ما در حال تدوين برنامه‌اي با محوريت تهران فردا هستيم كه آن را به كانديداهاي شوراها مي‌دهيم تا به عنوان برنامه‌شان در انتخابات مطرح كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون