• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3763 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۷ اسفند

اعلام‌نامزد اصلاح طلبان تا پايان سال

عارف همزمان با انتشار جزييات تازه از ديدار اصلاح‌طلبان با حسن روحاني اعلام كرد روحاني در ديدار با اصلاح‌طلبان ضرورت « تعامل ملي» را يادآور شده‌است

احزاب| پس از آنكه ديدار اعضاي هيات رييسه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با حسن روحاني، رييس‌جمهور برگزار شد روز گذشته محمدرضا عارف رييس اين شورا در اظهاراتي ابراز اميدواري كرد كانديداي نهايي رياست‌جمهوري اصلاح‌طلبان قبل از پايان سال اعلام شود.
عارف كه پيش‌تر گفته بود نظر شخصي‌اش مانند قاطبه اصلاح‌طلبان حمايت از روحاني است اعلام عمومي اين حمايت را منوط به مصوبه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان كرد تا هيچ شايبه‌اي در نحوه حمايت اصلاح‌طلبان از روحاني وجود نداشته باشد.
همچنين آنچه از جزييات ديدار هيات رييسه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با روحاني منتشر شده گوياي اين است كه آنها براي روحاني هيچ شرطي نگذاشته‌اند و مطابق آنچه يدالله طاهرنژاد، عضو شوراي عالي اعلام كرده اصلاح‌طلبان پيشنهاد كانديداي كمكي را به روحاني ارايه و تصميم در اين باره را به رييس‌جمهور واگذار كرده‌اند.
اصلاح‌طلبان همچنين براي انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا نيز تصميم گرفته‌اند همان ساز و كاري را در پيش بگيرند كه در جريان انتخابات مجلس و تعيين كانديداها در پيش گرفته بودند.
عارف روز گذشته در اين باره نيز گفت: آيين‌نامه و ضوابطي كه نياز داشتيم يكشنبه شب نهايي شده و هفته آينده ابلاغ مي‌شود و براساس اين آيين‌نامه‌ها و سياست‌ها هم در تهران و هم در ساير شهرها ارزيابي كانديداها انجام مي‌شود.
او كه در حاشيه كنفرانس مديريت شهري در جمع خبرنگاران حضور يافته بود در پاسخ به اين سوال كه در برخي محافل سياسي به نقل از شما گفته شده كه به برخي كانديداهاي احتمالي شوراي شهر اطمينان خاطر داده‌ايد كه در ليست انتخاباتي اصلاح‌طلبان جا خواهند گرفت، گفت: تكذيب مي‌كنم. نكته‌اي هم كه هفته قبل در جلسه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان گفته‌ام اين است كه هنوز وارد مصداق نشده‌ايم.
رييس شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان در مورد زمان‌بندي اعلام ليست‌ نهايي اصلاح‌طلبان براي انتخابات شوراها نيز گفت: زودتر نمي‌توانيم اعلام كنيم بايد منتظر بمانيم و ببينيم چه كساني ثبت نام مي‌كنند و در دو سه مرحله ارزيابي‌ها انجام مي‌شود و اعلام كانديداهاي نهايي قبل از ارديبهشت‌ماه نخواهد بود.
رييس مجمع نمايندگان تهران همچنين با ابراز اميدواري از اينكه كانديداي نهايي رياست‌جمهوري قبل از پايان سال اعلام شود، گفت: در مورد انتخابات شوراها هم همان سبكي كه براي انتخابات مجلس را داشتيم پيش مي‌رويم. متن ميثاقنامه آماده شده و هر كسي بخواهد در ليست ما باشد بايد ميثاق نامه را امضا كند و تا پايان دوره هم در همان چارچوب‌ها عمل كند.

درس‌هايي از تجربيات گذشته
دست‌اندركاران بستن ليست كانديداهاي اصلاح‌طلب در انتخابات شوراي شهر اين‌بار تصميم گرفته‌اند از همان ابتداي كار با چارچوب‌هاي روشن به تعيين كانديداها بپردازند تا منتخبين‌شان در شوراي آتي تصميماتي بر خلاف توافقات اوليه نگيرند به همين دليل نيز ميثاقنامه‌اي آماده كرده‌اند تا تمامي كانديداها را ملزم به امضا و اجراي آن كنند.
همچنين آنها كه بارها اعلام كرده‌اند هنوز وارد مصاديق انتخاباتي نشده‌اند هر گونه زد و بند يا قول و قراري مبني بر تضمين حضور در فهرست نهايي به برخي افراد را رد مي‌كنند تا بدون شائبه و ابهام فرآيند حضور در انتخابات را كليد بزنند.

گزارش يك ديدار
موسوي‌لاري، نايب‌رييس شورا ي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان درخصوص ديدار اعضاي هيات رييسه اين شورا با حسن روحاني، رييس‌جمهور گفت: در اين نشست دغدغه‌هاي خود را با عنوان حاميان اصلي دولت با توجه به اينكه نقايص موجود در عملكرد اجزاي بدنه دولت و مديران ساير دستگاه‌ها اعلام داشتيم و ضرورت تعامل كليه حاميان دولت را جهت برگزاري انتخابات سالم اعلام كرديم. در اين ديدار همچنين ضرورت رويكرد آقاي روحاني ضرورت تعامل همه احزاب و اشخاص حامي دولت با اين شورا را در برگزاري انتخابات گوشزد كردند.  
پس از گزارش ديدار هيات رييسه شوراي عالي با دكتر روحاني، كليه اعضاي شورا درباره ضرورت رعايت اصول اصلاح‌طلبي در روند فعاليت‌هاي دولت كه سبد راي آن از اين گفتمان تامين مي‌شود نظرات خود را ارايه كردند و مقرر شد پس از بررسي و برقراري تعامل‌هاي مكرر توجه به ضروريات مورد تاكيد اعضا به اطلاع دكتر روحاني رسانده و در جلسات بعد شورا درباره كانديداي رياست‌جمهوري تصميم‌گيري شود.  

در انتظار پاسخ رييس‌جمهور
روز گذشته همچنين يدالله طاهرنژاد، عضو شوراي عالي اصلاح‌طلبان نيز به تسنيم گفت: ظاهرا موضوع را به آقاي روحاني گفته‌اند و ما منتظر هستيم كه آقاي روحاني نظرشان را درباره نفس اين كار به ما بگويند. اگر نظر آقاي روحاني اين باشد كه برخي اصلاح‌طلبان ايشان را در انتخابات به عنوان كانديدا همراهي كنند، ما اين برنامه را اجرايي خواهيم كرد، اما فعلا ايشان نظري نداده‌اند.  
عبدالله ناصري از مشاوران سيد محمد خاتمي نيز در خصوص كانديداي پوششي به انتخاب گفته است: تا آنجا كه بنده اطلاع دارم دنبال مذاكراتي كه پيرامون اين مساله صورت گرفته تصميم‌گيري در اين خصوص به آقاي روحاني واگذار شده است. تاكنون آقاي روحاني هيچ تصميمي در اين مورد نگرفته‌اند البته نظرات را مي‌شنوند اما به طور طبيعي بايد تا روز ثبت‌نام منتظر بمانيم تا وي نظر خود را اعلام كند ضمن‌اينكه بايد اين واقعيت را درنظر گرفت كه اگر بخواهيم افرادي در قد و قواره آقاي روحاني به عرصه انتخابات وارد شوند كار بي‌معنايي است اگر هم افرادي كه كوچك‌تر از وي بوده بخواهند وارد اين عرصه شوند شأن آقاي روحاني را پايين مي‌آورند.  
ناصري درباره اين نگراني كه برخي حاميان دولت نسبت به حضور تعدد نامزدهاي انتخاباتي از جناح رقيب دارند و اين احتمال را مي‌دهند كه در مناظره‌ها هجمه شديدي عليه روحاني وارد شود اظهاركرد: به هر حال آقاي روحاني كه به عنوان رييس‌جمهور به مدت 4 سال رياست قوه مجريه را برعهده داشته است طبيعتا بايد تا اندازه‌اي بر اين امر مسلط باشد و عقبه اتاق فكر ستاد انتخاباتي نيز بايد آنچنان وي را آماده كنند كه بتواند يك‌تنه از پس هر تعداد رقباي انتخاباتي برآيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون