• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3793 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۹ ارديبهشت

رييسي چندان با ابهت ظاهر نشد

احمد شيرزاد فعال سياسي اصلاح‌طلب

 


ديروز نخستين مناظره انتخاباتي برگزار شد. معمولا پس از هر مناظره بينندگان آن به دنبال برنده و بازنده آن هستند و اين مناظره هم بري از اين
مساله نبود.
به باور من بازنده اين مناظره در وهله اول سازمان صدا و سيما بود زيرا اجراي مناظره اصلا مطلوب و خوب نبود و اگر تهاجم‌هاي دو طرفه جهانگيري و قاليباف نبود اين برنامه چندان ارزش ديدن نداشت و بيشتر شبيه مسابقات فوتبالي بود با نتيجه بدون گل به پايان مي‌رسد و در نهايت تماشاگران هم دق‌دلي‌شان را بر سر شيشه‌هاي اتوبوس خالي مي‌كنند. به بيان بهتر اگر قرار بود مناظره تنها بر محور همان سوال‌ها و جواب‌هاي امتحاني صدا و سيما پيش رود واقعا ارزش ديدن را نداشت و هيچ چيز ويژه‌اي دست گير بيننده نمي‌شد.
در وهله دوم اگر بخواهيم عملكرد نامزدها در مناظره را در نظر بگيريم مي‌توان گفت از بين شش شركت‌كننده در اين مناظره آقاي رييسي بازنده جدي اين مناظره بود. اما درباره چرايي اين شكست بايد به نحوه ورود آقاي رييسي به ميدان انتخابات نيز توجه كرد. آقاي رييسي در روزهاي ابتدايي با ژستي پر ابهت وارد ميدان انتخابات شد و اصولگرايان تلاش زيادي را به كار بستند تا او را يك نامزد بسيار جدي در انتخابات رياست‌جمهوري 96 معرفي كنند اما اين ويترين در نخستين مناظره به طور كامل شكست. اگر بخواهيم صادقانه نگاه كنيم، اگر آقاي رييسي با همين فرمان در ميدان انتخابات پيش برود، نه تنها آراي خاكستري بلكه راي جوانان اصولگرا را هم به طور كامل جذب نخواهد كرد و پياده‌نظام اصولگراها نمي‌تواند به آقاي رييسي مناظره اول دل ببندد.
 با اين حساب اصولگرايان مي‌مانند و قاليباف كه او هم براي اصولگرايان انتخاب بسيار دشواري است و بي‌شك نيمي از اصولگرايان نمي‌توانند به او اعتماد كنند. نكته بعدي درمورد آقايان ميرسليم و هاشمي‌طبا است. به باور من نمي‌توان اين دو را اصولا بازنده تلقي كرد زيرا از ابتدا چنين توقعي كه بخواهند شخصيت برجسته مناظره باشند را ايجاد نكردند. حتي آقاي هاشمي‌طبا قوي‌تر از آنچه كه تصور مي‌رفت ظاهر شد و چون اصراري براي نشستن روي صندلي رياست‌جمهوري ندارد، راحت‌تر حرف‌هايش را بيان كرد و يكي از اصلي‌ترين جملات اين مناظره را نيز او بر زبان آورد كه گفت: نمي‌توان مشكلات را ليست كرد و بعد گفت دولت بايد همه آنها را حل كند و حل مشكلات تمام قواي نظام را مي‌طلبد.
 اما چالش اصلي در اين مناظره بين قاليباف و جهانگيري بود و به نظر مي‌رسد در يك يارگيري قبلي قرار بود جهانگيري، قاليباف را بگيرد و روحاني، رييسي را اما از آنجا كه رييسي به عنوان يك بازيكن قوي ظاهر نشد آقاي روحاني هم آن‌طور كه بايد درخشش نداشت. به هر حال دو مناظره ديگر هم باقي مانده است و بايد منتظر ماند و ديد در ادامه چه اتفاق‌هايي رخ خواهد داد اما در مجموع برآوردي كه مي‌توان از مناظره نخست داشت اين بود كه تيم اعتدالگرايان و اصلاح‌طلبان يك غلبه نسبي داشت. آقاي قاليباف كاملا با شيوه‌هاي احمدي‌نژاد ظاهر شد و دنبال راي همان پايگاهي است كه به احمدي‌نژاد راي داد. در اين ميان اما يك مشكل وجود دارد، اينكه چنين ژست‌هايي به شيوه مديريت و كارنامه آقاي قاليباف نمي‌خورد و سازگاري ندارد. قاليباف هرگز مديرت محروميت‌گرا نداشته است كه امروز چنين ادعايي مي‌كند و به باور من در جريان مبارزات انتخاباتي به قول معروف مچش باز مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون