• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3880 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۴ مرداد

انتخاب تعامل و مدارا

فياض زاهد فعال سياسي

انتخاب آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي به عنوان رييس‌ مجمع تشخيص مصلحت نظام، با توجه به سوابق ايشان در قوه قضاييه ايران و تلاش براي انجام اصلاحات در آن- با وجود انتقاداتي كه به استخدام برخي از قضات بي‌تجربه، مساله‌ساز و حاشيه‌آفرين كه نقطه تاريك آن دوران هستند، وجود داشته و دارد- انتخابي مبارك است. آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي در سال‌هاي رياست خود بر قوه قضاييه در مجموع از خود چهره يك رييس قوه تلاشگر در جهت پيشبرد نظام قضايي در ايران را نشان داد؛ تلاش او براي اصلاح حقوق شهروندي، مبارزه و مخالفت با زندان‌هاي انفرادي، مقابله‌ با روش‌هاي غيرمعمول در كسب اطلاعات در زمان بازجويي‌ها، نزديكي و ارتباط ايشان با آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و همچنين دوستي و ارادت ويژه نسبت به رهبري انقلاب، حامل اين پيام است كه اين انتخاب در راستاي استراتژي حاكميت جمهوري اسلامي در جهت حفظ تعادل و پرهيز از ورود مجمع تشخيص مصلحت نظام در بادي افراط و تندروي است. اين يك گام به جلو است و بايد آن را به فال نيك گرفت. تصور كنيد به‌جاي آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي، از چهره‌هاي ديگري به رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام مي‌رسيدند؛ در اين حالت به نظر مي‌آمد كه اين انتخاب يك پيام نه چندان مثبت به افكار عمومي بوده و اينگونه به جامعه متبادر مي‌كرد كه آنچه صورت گرفته برخلاف منش و روشي است كه توسط آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در طول سال‌هايي كه ايشان رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام را داشتند، دنبال مي‌شده است.
تامل رهبري معظم براي فراهم شدن شرايط جسمي و بهبود كسالت آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي كه چه بسا موجب اين تاخير انتخاب شد، نشان مي‌دهد كه قوه عاقله نظام جمهوري اسلامي علاقه‌مند به حفظ اين تعادل و لنگربخشي مجمع تشخيص مصلحت نظام است. به هرحال براي انجام وظايف مختلفي كه در قانون اساسي، براي مجمع تشخيص مصلحت نظام پيش‌بيني شده، همچون كار كارشناسي كه مجمع براي سياست‌هاي رهبري معظم در نهادهاي تابعه انجام مي‌دهد و اختلافاتي كه بين شوراي نگهبان و مجلس شوراي اسلامي پيش مي‌آيد كه مجمع تشخيص مصلحت نظام بايد داوري كند، وجود چنين شخصيتي مي‌تواند التيام بخش قسمتي از اين تنش‌ها باشد. ضمن اينكه حفظ محسن رضايي به عنوان دبير مجمع كه سال‌ها تجربه كار در كنار آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني را داشته نيز، بيانگر حفظ همان وضعيت باثبات و تعادل‌بخش در نظام سياسي ايران است.
در مجموع آنچه در انتخاب رهبري مي‌بينيم چيزي دور از ذهن نبود و نقطه درخشان اين انتخاب اين است كه وجود آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي به احتمال زياد مي‌تواند برخي مواضع افراطي و جنجالي در آن مجمع را كنترل كرده و روشي همراه با مدارا و تعامل را براي ارايه مشورت توسط رهبري فراهم سازد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون