• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3890 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۵ شهريور

وزير بهداشت: سالانه 4 ميليون سال عمر ايراني‌ها به دليل تصادفات رانندگي تلف مي‌شود

اعتماد| سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي، وزير بهداشت، تصادفات رانندگي را شايع‌ترين عامل مرگ جوانان ايراني معرفي كرد و هشدار داد كه سالانه، چهار ميليون سال از عمر ايرانيان به دليل تصادفات رانندگي از دست مي‌رود. وزير بهداشت كه در نخستين جشنواره پيشگيري از سوانح و حوادث صحبت مي‌كرد، ضمن اين هشدارها افزود: «حوادث رانندگي شايع‌ترين علت مرگ افراد زير 40 سال است كه مهم‌ترين نيروهاي بخش توليد به شمار مي‌روند در حالي كه همه اين حوادث، قابل پيشگيري هستند و با آموزش و يك‌سري مداخلات مي‌توان كاري كرد كه حتي يك نفر هم در حوادث رانندگي فوت نكند. صنعت خودروسازي ايران اشكال دارد و بايد اصلاح شود و بيش از آنكه به جيب مردم و اشتغال فكر كند، به فكر جان مردم باشد. مشكلات جاده‌ها بر كسي پوشيده نيست، البته وضعيت جاده‌ها نسبت به گذشته خيلي بهتر شده، اما هنوز كارهاي بر زمين مانده زيادي وجود دارد. براي كاهش حوادث ترافيكي، نيازمند فرهنگ‌سازي و آموزش همگاني هستيم و آموزش همگاني مخصوص صدا و سيما نيست، دستگاه‌هاي ديگري هم از جمله وزارت بهداشت و پليس مسووليت‌هاي جدي دارند و همه ما بايد به نحوي رفتار كنيم كه هرگز بر سر مصالح و منافع مردم كوتاه نياييم. اميدوارم با همكاري همه دستگاه‌هاي مسوول در دولت دوازدهم شاهد كاهش خسارت‌هاي ناشي از حوادث رانندگي در كشور باشيم.»
امير محسن ضيايي، رييس جمعيت هلال‌احمر هم در اين جشنواره، ضمن هشدار درباره افزايش شيوع بلايا و حوادث طبيعي به دليل تغييرات اقليمي، حاشيه‌نشيني و حوادث تروريستي از خسارت 10 هزار ميليارد توماني حوادث طبيعي در كشور در هر سال خبر داد و با تاكيد بر ضرورت پيشگيري از بروز سوانح و حوادث و اهميت سرمايه‌گذاري براي جلوگيري از بروز تلفات گفت: «در بسياري كشورهاي دنيا خسارات ناشي از حوادث و سوانح به صفر رسيده و ما هم بايد توجه كنيم و شاخص‌هاي خود را ارتقا دهيم كه متاسفانه برخي شاخص‌ها در كشور ما نامتقارن است.»
ايرج حريرچي؛ سخنگوي وزارت بهداشت هم در اين جشنواره با هشدار نسبت به اينكه هر 33 دقيقه، يك نفر در ايران به دليل سوانح ترافيكي جان خود را از دست مي‌دهد و 20 برابر اين تعداد هم مصدوم مي‌شوند، گفت: «سالانه، 7 درصد توليد ناخالص ملي و معادل 32 ميليارد دلار صرف عوارض سوانح ترافيكي مي‌شود به اين معنا كه از هر 15 تومان توليد، يك تومان به دليل حوادث ترافيكي از دست مي‌دهيم و با اين ارقام، رتبه هشتم جهان را از نظر مرگ و مير ناشي از حوادث ترافيكي به خود اختصاص داده‌ايم كه فقط شش كشور آفريقايي و يك كشور آسيايي از ايران وضعيت بدتري دارند. البته از مجموع اقدامات انجام گرفته نبايد چشم‌پوشي كرد. سال 84، آمار تلفات حوادث ترافيكي 27 هزار و 852 نفر بود اما سال 95 اين عدد به 15 هزار و 932 نفر كاهش يافته كه كاهش قابل توجهي است ولي هنوز كافي نيست. 12 سال قبل، حوادث ترافيكي در كشور ما عامل دوم مرگ بود و اكنون عامل سوم است اما هنوز راه زيادي براي طي كردن داريم. 70 الي 80 درصد علت مرگ در جاده‌ها، عامل انساني است و بي‌توجهي به جلو، صحبت كردن با موبايل، غذا خوردن و شوخي كردن هنگام رانندگي، سرعت بالا، انحراف به چپ از مهم‌ترين دلايل حوادث جاده‌اي بوده و كمتر از 10 درصد حوادث جاده‌اي در نقاط حادثه‌خيز اتفاق افتاده و اين مسائل نشان مي‌دهد كه بايد آموزش پيشگيري را از دوران مدرسه آغاز كرد.»
حريرچي با ارايه گزارشي از عمليات امداد و نجات براي حوادث ترافيكي جاده‌اي و شهري در سال 95 اعلام كرد: «12 هزار و 600 مورد از ماموريت اعزام آمبولانس به دليل سوانح ترافيكي با 3 الي 5 كشته بوده. همچنين 786 هزار نفر در حوادث ترافيكي، مصدوم و در بيمارستان بستري شدند و هزار و 189 ميليارد تومان فقط هزينه صورتحساب بيماران مصدوم بوده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون