«غلامي» سند خانهاش را وثيقه دانشجويان اصلاحطلب كرد
مجتبي افرند
عضو سابق انجمن اسلامي و دفتر تحكيم وحدت دانشگاه بوعلي
1- چند روز پيش از معرفي رسمي دكتر غلامي به عنوان وزير علوم، نقدهاي غير منصفانهاي نسبت به ايشان در فضاي عمومي منتشر شد؛ لازم ديدم برداشت شخصي خودم را به عنوان دانشجوي فعال سياسي كه در سالهاي 1384-1379 در دانشگاه تحت مديريت ايشان تحصيل كردهام، بيان كنم. اواسط دهه 70 و اوايل دهه 80 سالهاي پرحادثه و هيجاني براي جامعه و به تبع آن جنبش دانشجويي ايران بود. علاوه بر مسائل سياسي، طرح مسائل فكري نيز در فضاي دانشگاه پر رونق بود. همانطور كه ميدانيد از جمله پايگاههاي فعال جنبش دانشجويي در غرب ايران، دانشگاه بوعلي سيناي همدان است. به ياد دارم در حوادث پر هيجان سال 1383 دانشگاه بوعلي، تعدادي از دانشجويان اصلاحطلب بازداشت شدند. دكتر منصور غلامي، رييس دانشگاه بلافاصله با پيگيريهاي مجدانه براي آزادي دانشجويان تلاش كرد و جوانمردانه سند منزل شخصياش را وثيقه آزادي دانشجويان كرد و نگذاشت بازداشت آنها طولاني شود. كار ارزشمندي كه كمتر مانندش را شاهد بودهايم. 2- دكتر غلامي مديري توانمند در عرصه آموزش عالي است كه به خوبي «قدرت تعامل و موازنه» تفكرات مختلف را داراست. تلاشهاي بيشائبه او در حل و فصل مشكلات دانشجويان سياسي در سالهاي گذشته براي افرادي چون من كه در آن شرايط قرار داشتند، خاطرهاي شيرين و گرانبها است. همچنين ارتباط تنگاتنگ او با دانشجويان تفكرات مختلف و سعه صدرش در هنگام شنيدن صداي اعتراضهاي دانشجويي نشان از پختگي و حسن تدبير ايشان است. كار كردن در فضاي سنگين استان همدان تجربه گرانقدري است كه غلامي با تلاشهاي بيوقفه و ايثارگرايانه خود به دوش ميكشد كه به جرات ميتوانم بگويم بسياري از مديران ارشد كنوني وزارت علوم از آن كمبهره هستند. بر خلاف برخي دوستان و منتقدين كه ايشان را خارج از دايره اصلاحطلبي ميدانند بايد به عنوان فردي كه سالهاي سال تحت عنوان اصلاحطلبي فعاليت سياسي و اجتماعي داشتهام تاكيد كنم كه منش و عملكرد دكتر غلامي كوچكترين تناقضي با اصلاحطلبي و اعتدالگرايي ندارد و همين هماهنگي و توامان بودن رويكرد اصلاحطلبي و اعتدال ميتواند نقطه عطف و مزيت رقابتي ايشان نسبت به سايرين باشد. شرايط كنوني كشور و دانشگاههاي ما ميطلبد كه فردي سكاندار وزارت مهم و كليدي آموزش عالي باشد كه علاوه بر داشتن روحيه اصلاحطلبي، معتقد به «پرهيز از افراط و تفريط» و «ملتزم به روحيه اعتدال در سطح جامعه دانشجويي» باشد.
3- اميدوارم با گذر از برچسبزدنهاي معمول اصلاحطلب يا اصولگرا به سرمايه انساني كشور، كارنامه و شايستگيشان مورد نقد و بررسي قرار گيرد .