• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3990 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۱ دي

تفاهم بر سر مقابله با خشونت

هادي خانيكي

اين روزها هركس نگاهي از سر تامل به تاريخ معاصر، جوامع پيراموني و مسائل پيش روي جامعه مي‌كند، نمي‌تواند به سادگي از كنار تجمعات، اعتراض‌ها و ناامني‌هاي نقاط دور و نزديك كشور بگذرد. در داوري نهايي نسبت به آنچه در سال‌هاي اخير در كشورهاي همسايه گذشت مانوئل كاستلز اثري خواندني به نام «شبكه‌هاي خشم و اميد» دارد كه در آن هم فرصت‌ها و هم تهديدهاي ناشي از در هم‌آميختگي ميان فضاي اجتماعي، سياسي و مجازي را گوشزد مي‌كند. درنگ در چنين دريافت‌ها و تجاربي فضا را براي درك همه‌جانبه‌تر چيستي و چگونگي اين تجمعات و اعتراض‌هاي پراكنده و سرايت‌پذير و تدبر در آغاز و فرجام آنها بيشتر فراهم مي‌كند.

آنچه كشور، ملت، نظام و دولت با آن روبرو است مضمون مشتركي دارد: بايد به فكر ايران، به فكر سرمايه‌ها و دستاوردهاي معنوي و مادي كشور و به فكر حل و فصل ريشه‌اي انتظارات و انتقاداتي بود كه حتي ممكن است زبان متفاوتي در ابراز و اظهار خود داشته باشد؛ ايران امروز بيش از هر زماني نيازمند گفت‌وگو و تفاهم ملي و تلاش براي دفاع از دموكراسي، اصلاحات و پرهيز از خشونت و افراطي‌گري و محدود شدن فضاهاي آزاد و نقاد است. هنوز طعم شيرين برگزاري انتخاباتي آزادانه كه حاصل آن سربلندي ملت ايران در منطقه بود در دورن و بيرون كشور ما احساس مي‌شود. فرصت براي پيگيري نتايج و وعده‌ها و برنامه‌هاي آن حتي با نقد و مطالبه‌گري فرصت مطلوبي است كه نبايد از آن غافل شد. هنوز بايد با صراحت و قوت از دولت منتخب ملت حمايت كرد تا از مسائل ريز و درشت اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي چه آنها كه مزمن‌اند و ساختاري و چه آنها كه جديد هستند و عامليتي مطالبه كنند.
مهم‌ترين ضرورتي كه پيش روي همه نيروها و جريان‌هاي سياسي، نخبگان و فعالان مدني و همه گروه‌ها و قشرهاي اجتماعي است، اين است كه نگذارند مرزهاي ميان مسائل جدي مردم و انتقادات و اعتراض‌هاي به حق و مدني و قانوني جامعه با اراده‌هاي داخلي و خارجي كه ميل به آشوب و آشفتگي و حربه‌ها دارند، مخدوش شود. امروز روز تفاهم و توافق بر سر مقابله با خشونت و افراطي‌گري و روز دفاع از دستاوردهاي آزادي و دموكراسي در برابر همه تلاش‌هايي است كه مي‌خواهند از آرامش، امنيت و ثبات ايران انتقام بگيرند و راه دشوار اما خوش‌فرجام مردم‌سالاري را مسدود كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون