• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4037 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۸ اسفند

آملي‌لاريجاني:

اينكه گفته شود «علم ديني» نداريم، استدلال سخيفي است

رييس قوه قضاييه كه روز گذشته در جلسه مسوولان عالي قضايي سخنراني مي‌كرد، نسبت به بخشي از اظهارات رييس‌جمهوري در جريان مراسم اهداي جوايز جشنواره خوارزمي واكنش نشان داد و در سخناني انتقادي نسبت به آنچه اخيرا ازسوي حسن روحاني در مورد عدم امكان تفكيك ميان علوم تجربي ديني و غيرديني همچون رياضي ديني و رياضي غيرديني مطرح شده بود، گفت: اگر چه معناي اسلامي شدن علوم نياز به دقت دارد، ولي در هر حال اينكه بگوييم اين پروژه در جمهوري اسلامي شكست خورده كاملا سخن نابجايي است. اين مقوله يك بحث كاملا فني و علمي است و با اظهارات پوپوليستي و بدون تحقيق سازگار نيست لذا كساني كه تخصصي در اين زمينه ندارند و نقطه‌نظرات انديشمندان داخلي و خارجي را مطالعه نكرده‌اند، نبايد حرفي به زبان بياورند كه دستمايه بيگانگان شود.

آيت‌الله آملي‌لاريجاني افزود: اينكه گفته مي‌شود اسلامي كردن علوم امر محالي است و علم و ارزش و ايدئولوژي ارتباطي با هم ندارند يك سخن قرن هجدهمي است. به ضرس‌قاطع مي‌گويم كه از ميان صاحبنظران بنام در مغرب‌زمين در زمينه فلسفه علم، افراد بسياري اين سخن را قبول ندارند و ورود ارزش‌ها از نواحي مختلف به علوم، بحثي پذيرفته شده است.

رييس قوه قضاييه تز بي‌طرفي علم را نظريه‌اي مربوط به ۲۰۰ سال پيش عنوان كرد و گفت: اينكه يك مسوول بگويد پروژه اسلامي كردن علوم در كشور شكست خورده، حرف بي‌مبنايي است. اينكه گفته مي‌شود رياضي، رياضي است و ما علم ديني نداريم استدلال سخيفي است. آيا با همين روش مي‌توان گفت كه دانش‌آموز، دانش‌آموز است و دانش‌آموز كلاس اول و دوم معنا ندارد؟ وقتي يك مقوله يا شيء داراي صفتي باشد، متصف به آن صفت مي‌شود و ما بايد بررسي كنيم كه اين صفت وجود دارد يا خير. بايد ببينيم در چه علومي ارزش‌ها و مقولات ديني مي‌توانند ورود كنند و در كجا. با حرف‌هاي بسيط اين‌گونه نمي‌توان بحث‌هاي مهم و دقيق و مردافكن فلسفي در باب ورود ارزش‌ها و پيش‌فهم‌ها و پيش‌فرض‌ها را به ساحت علوم و خصوصا علوم انساني منكر شد.

رييس قوه قضاييه همچنين در بخش ديگري از سخنانش به حوادث اخير در خيابان پاسداران تهران پرداخت و با تاكيد بر لزوم برخورد جدي و سريع با برهم‌‎زنندگان امنيت، تصريح كرد: متاسفانه عده‌اي آشوبگر تلاش كردند كه از مداراي نيروي انتظامي و بسيج سوءاستفاده كنند. رييس قوه قضاييه با ابراز تاسف از رفتار سبعانه شخصي كه با وسيله نقليه به ماموران حمله‌ور شد، ادامه داد: نيروي انتظامي در طول سال‌هاي پس از انقلاب همواره در‌راستاي حفظ امنيت كشور و مرز‌ها تلاش كرده كه جاي تقدير و سپاس فراوان دارد.

آملي‌لاريجاني در ادامه ضمن هشدار به برهم‌زنندگان نظم و امنيت كشور، اظهار كرد: آشوبگران بدانند كه امنيت كشور به هيچ عنوان محل مدارا و تسامح نيست و امنيت، خط قرمز نظام جمهوري اسلامي، اركان نظام و مردم است. اينكه عده‌اي گمان كنند مي‌توانند با برخي تلاش‌ها و تحريك عوامل دروني و بيروني خدشه‌اي به امنيت كشور وارد كنند، تصور بسيار اشتباهي است. بي‌ترديد دستگاه قضايي با قاطعيت و سرعت به اين موضوع رسيدگي مي‌كند. به دادستان تهران و دادگستري نيز دستور داده شده است كه به اين جرم و جرايم مشابه در اسرع وقت رسيدگي كنند و عاملان اين جنايت هرچه سريع‌تر مجازات شوند. وي با بيان اينكه امنيت مردم مساله‌اي اساسي است، خاطرنشان كرد: احساس امنيت فراتر از خود امنيت است. همگان ديدند كه ساكنان خيابان پاسداران طي چند ساعتي كه تعدادي آشوبگر در آن منطقه مشغول شرارت و قانون‌شكني بودند، چه وضعي داشتند. متاسفانه در اين حادثه به حريم مردم تعرض و اموال و ساختمان‌هاي آنان تخريب شد كه قطعا دستگاه قضايي در برخورد با عوامل اين حوادث هيچ‌گونه تعللي نخواهد كرد و ضمن رسيدگي صحيح به اين پرونده به سرعت پس از طي تشريفات قانوني پرونده را به نتيجه خواهد رساند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون