• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4044 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۶ اسفند

سئول: كره شمالي مايل است براي كنار گذاشتن سلاح اتمي گفت‌وگو كند

عقب ‌نشيني سرخ‌ها ؟!‌

گروه جهان| كيم جونگ اون، رهبر جوان كره شمالي مي‌خواهد تاريخ ساز باشد. او در ساليان گذشته از زمان به قدرت رسيدن در پيونگ‌يانگ به طور دايم در حال گسترش قدرت تسليحات موشكي و هسته‌اي كره شمالي بوده است. اين روزها خبرهايي از سوي هيات 10 نفره كره جنوبي كه به پيونگ‌يانگ سفر كرده‌اند به گوش مي‌رسد كه مي‌گويند كره شمالي حاضر است در مذاكره با ايالات متحده سلاح‌هاي هسته‌اي خود را رها كرده و تمام آزمايش‌هاي موشكي را نيز در طول مذاكره احتمالي متوقف كند.

به گزارش نيويورك‌تايمز در جريان سفر دوروزه هيات كره جنوبي به پيونگ‌يانگ كه روز سه‌شنبه به پايان رسيد، دو كره موافقت كردند رهبران دو كشور در مرز دو كره در ماه آوريل با يكديگر ديدار رسمي داشته باشند. خبري كه دفتر «مون جائه اين»، رييس‌جمهور كره جنوبي آن را رسما اعلام كرد. در بيانيه دفتر رياست‌جمهوري كره جنوبي آمده است: طرف كره شمالي به وضوح براي خلع سلاح ابراز آمادگي كرده است. در اين بيانيه همچنين آمده است كه اگر تهديد نظامي كره شمالي از بين برود و امنيت آن نيز تضمين شود، هيچ دليلي براي حفظ سلاح‌هاي هسته‌اي براي اين كشور وجود ندارد. اگر اين بيانيه توسط كره شمالي تاييد شود، اين اولين‌بار است كه كيم جونگ اون نشان داده دولتش حاضر به بحث در خصوص خلع سلاح هسته‌اي در برابر تضمين‌هاي امنيتي از سوي ايالات متحده است. كره شمالي همواره اعلام كرده است كه سلاح‌هاي هسته‌اي اين كشور جنبه بازدارندگي دارد و قابل تعطيل شدن و از بين رفتن نيست.

در بيانيه رياست‌جمهوري كره جنوبي آمده است: كره شمالي تمايل خود را براي برگزاري يك گفت‌وگوي صميمانه با ايالات متحده در مورد مسائل مربوط به خلع سلاح و عادي‌سازي روابط با اين كشور اعلام كرده است. به گفته سئول، در طول دوره مذاكرات هيچ گونه تحركات استراتژيكي مانند آزمايش موشك‌هاي هسته‌اي و بالستيك انجام نخواهد شد.

كره جنوبي اعلام كرده است كه دو كره مي‌توانند جلساتي در سطح كارگروه‌ها در راستاي آماده شدن براي نشست‌هاي آينده در «خانه صلح» كه در روستاي «پانمونجوم» است، برگزار كنند. گفته مي‌شود اين روستا مكاني به اصطلاح صلح آميز است كه يك خانه توسط كره جنوبي در آنجا به نام خانه آزادي ساخته شده است. همچنين كره جنوبي اعلام كرده است كه قبل از برگزاري نشست ميان سران دو كشور، يك خط تماس مستقيم براي اولين‌بار ميان رهبران دو كشور در راستاي كاهش تنش‌هاي نظامي و امنيتي ايجاد خواهد شد. به گزارش نيويورك‌تايمز اين بيانيه نشان نداده كه كره شمالي چه زماني برنامه‌هاي هسته‌اي يا موشكي خود را از بين مي‌برد اما با اين وجود مي‌توان گفت كه چنين اقدامي و چنين گفت‌وگوهايي، نقطه عطفي در تلاش ماه‌هاي گذشته رييس‌جمهوري كره جنوبي براي بهبود روابط با كره شمالي است. اين تلاش‌ها در بازي‌هاي المپيك زمستاني پيونچانگ به بار نشست و هياتي بلند پايه از كره شمالي به كره جنوبي سفر كردند و تعدادي از هنرمندان و ورزشكاران اين كشور آنها را همراهي كردند و نكته مهم‌تر اينكه خواهر رهبر كره شمالي به سئول رفت و با مون جائه اين، رييس‌جمهور كره جنوبي ديدار كرد و از او براي سفر رسمي به كره شمالي دعوت به عمل آورد.

عكس‌هايي كه از جلسه ميان رهبر كره شمالي با نمايندگان كره جنوبي منتشر شده، نشان مي‌دهد، جلسه بسيار صميمي بوده است. به گزارش گاردين، كيم معمولا به ندرت با مهمانان خارجي ملاقات مي‌كند، اما اين‌بار در سطح بالايي از ميهمانان خود پذيرايي كرد. همچنين هيات كره جنوبي براي اولين‌بار به ساختمان حزب كارگر رفت و از اين ساختمان ديدن كرد. كيم در اين نشست عنوان كرد كه مي‌خواهد تاريخي جديد براي مردم كره بنويسد.

خبرگزاري رسمي كره شمالي اعلام كرد: كيم جونگ اون در مورد مسائل مربوط به كاهش تنش‌هاي نظامي در شبه‌جزيره كره و فعال كردن تماس و همكاري دوجانبه با هيات ميزبان صحبت كرد. اين خبرگزاري در ادامه عنوان كرد كه كيم جونگ اون بارها و بارها در اين ديدار تاكيد كرد كه قصد دارد به‌شدت روابط شمال-جنوب را تقويت كند. انتظار مي‌رود دو نماينده اصلي حاضر در مذاكرات با رهبر كره شمالي يعني چونگ ايو يونگ، رييس دفتر امنيت ملي و سو هوون، رييس سرويس اطلاعات ملي كره جنوبي در طول يك هفته آينده به واشنگتن سفر كنند تا در مورد گفت‌وگوها با كره شمالي با مقام‌هاي امريكايي مذاكراتي داشته باشند.

مون جائه اين اميدوار است كه توقف آزمايش‌هاي هسته‌اي و موشكي توسط كره شمالي كافي باشد تا يك گام اعتماد ساز براي آغاز گفت‌وگو‌ها ميان امريكا و كره شمالي برداشته شود. دونالد ترامپ به تازگي عنوان كرده است كه ايالات متحده مي‌تواند با كره شمالي گفت‌وگو كند اما اين اتفاق تنها در شرايط مناسب رخ خواهد داد.

مقام‌هاي امريكايي بارها گفته‌اند كه مي‌توانند با كره شمالي وارد مذاكره شوند به شرطي كه آنها بخواهند در خصوص خلع سلاح هسته‌اي سخن بگويند. آنها همچنين اصرار داشتند كه ابتدا بايد كره شمالي حسن نيت و صداقت خود را براي آغاز گفت‌وگو‌ها نشان دهد. اما يك نكته را نبايد فراموش كرد كه هرچند دولت جديد امريكا در طول يك سال گذشته با زبان تهديد در خصوص كره شمالي سخن مي‌گويد، اما دولت ترامپ در خصوص مذاكره با كره شمالي و ايران دو شيوه متفاوت نسبت به دولت باراك اوباما را در پيش گرفته است. دولت اوباما هيچگاه علاقه‌مند نبود تا با كره شمالي به شكلي مستقيم وارد مذاكره شود و همواره سعي داشت تا در چارچوب مذاكرات 6جانبه اين موضوع را حل كند و در خصوص ايران نيز رويكردي متفاوت داشت و هرچند مذاكرات هسته‌اي با ايران را در چارچوب مذاكراتي گروهي پيش مي‌برد اما علاقه‌مند بود تا به شكل دوجانبه مسائل خود با ايران را حل كند. اما حالا دولت ترامپ يك رويكرد متفاوت را دنبال مي‌كند. امريكا تمام تلاش و تهديدات خود را به كار بسته تا مذاكراتي دوجانبه با كره شمالي داشته باشد و عملا چارچوب مذاكرات 6جانبه را ناديده گرفته و اين در حالي است كه در خصوص ايران رويكرد سابق تغيير كرده و چندان تمايلي براي حل مستقيم مسائل با ايران ندارد. در چنين چارچوبي كره جنوبي تنها نقش واسطه‌اي را ايفا مي‌كند تا دو طرف را پاي ميز مذاكره بنشاند تا امنيت خود را از طريق مصالحه ميان پيونگ‌يانگ و واشنگتن تامين كند. اما نبايد اين موضوع را فراموش كرد كه تاكنون در تاريخ سابقه نداشته كشوري كه تسليحات اتمي به دست آورده آن را كنار بگذارد و همين موضوع شرايط را بسيار پيچيده كرده و بايد ديد آيا پيونگ‌يانگ و واشنگتن مي‌توانند به حدي با يكديگر مصالحه كنند كه ديگر دولت كره شمالي نيازي به موشك و تسليحات اتمي براي تامين امنيت خود نداشته باشد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون