• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4067 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۹ فروردين

عكاسي راهي براي ماندگار شدن ميراث گذشتگان

سيد امين صانعي

فصل كاري جديدي در صندوق احيا و بهره‌برداري از بناها و اماكن تاريخي و فرهنگي براي استفاده از ظرفيت هنر براي اشاعه فرهنگ و تاريخ ايران عزيز آغاز شده است. با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده براي اولين‌بار صندوق احيا اقدام به برگزاري اولين جشنواره ملي عكس بناهاي تاريخي ايران را با مجوز رسمي از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كرده است كه اين جشنواره با هدف فرهنگ‌سازي و عموميت بخشيدن به احياي بناهاي تاريخي ايران در آحاد جامعه عنوان احيا را به خود اختصاص داده است.در اين جشنواره علاوه بر فرهنگ‌سازي خلاقيت‌هايي با مشورت صاحبنظران حوزه عكاسي در فراخوان جشنواره لحاظ شده كه براي جذب حداكثري علاقه‌مندان به عكاسي از بناهاي تاريخي تفاوت‌هاي مشهودي را نسبت به ساير جشنواره‌ها ايجاد كرده است. رضا موسوي داور يازدهمين دوره مسابقه عكس سي‌ودومين جشنواره تئاتر فجر ‌و مجتبي چناري صاحب عكس منتخب در سومين نمايشگاه عكس كلوپ عكاسان ايران (وان پيكس- تهران 1393) به عنوان دو عضو خبره و با سابقه حوزه عكاسي با حكم پرهام جانفشان، مديرعامل صندوق احيا و رييس شوراي سياستگذاري در تركيب اين شورا قرار گرفتند .

عكاسان مشهور و خوش نامي همچون افشين بختيار كه سال‌هاست در حوزه عكس طبيعت، مستند و سيف‌الله سمديان، مديرعامل انجمن عكاسان ايران به عنوان پيشكسوتان اين حوزه كيارنگ علايي، مدرس حوزه عكاسي و دبير جشنواره ملي عكس خانه دوست، شادي قديريان كه آثار وي در موزه اسپيس الكترا (پاريس- 1380) به نمايش گذاشته شده است و سعيد محمودي ازناوه مديرعامل انجمن عكس ميراث فرهنگي در تركيب هيات داوران اين جشنواره حضور دارند كه سبب ترغيب تعداد زيادي از عكاسان جوان و دانشجويان حوزه عكاسي براي ارسال آثار در روزهاي پاياني اين جشنواره ملي شده است.

جشنواره ملي عكس بناهاي تاريخي ايران شامل بخش‌هاي تك‌عكس، عكس موبايلي و بخش ويژه شامل عكس‌هاي عكس‌هاي سري، عكس‌هاي تطبيقي و احياگر آلبوم‌هاي قديمي است.

در واقع بخش عكس‌هاي تطبيقي خلاقيت‌هاي عكاسان براي نمايش دادن يك بنا در مرور زمان را مورد تاكيد قرار مي‌دهد يعني عكاسان با انتخاب يك عكس قديمي از يك بنا وضع موجود اين بنا را از همان زاويه به ثبت مي‌رسانند و تصوير روشن‌تري از وضعيت بناهاي تاريخي در سراسر كشور را براي صندوق احيا به نمايش خواهند گذاشت.

احياگر آلبوم‌هاي قديمي اين بخش به گونه‌اي هدف‌گذاري شده تا عكس‌هايي كه در زمان قديم با بناهاي تاريخي گرفته شده به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شود و ارسال‌كننده‌هاي اين آثار به عنوان احياگر عكس‌هاي قديمي شناخته مي‌شوند.

اولين جشنواره ملي عكس بناهاي تاريخي ايران احيا با هدف معرفي ميراث ارزشمند كشورمان در سطح ملي انجام شد كه عكاسان و علاقه‌مندان به ابنيه تاريخي ايران با ارسال آثار به اين جشنواره در شناسايي ابنيه كه طي ساليان متمادي كمتر ديده شدند يا با توجه به شرايط جغرافيايي گردشگران كمتري به آن مراجعه كرده‌اند را به دبيرخانه جشنواره معرفي كنند تا با برنامه‌ريزي‌ها لازم صندوق احيا با اطلاعات به دست آمده تحليل دقيق‌تري از اين ابنيه در سطح كشور به دست آورد. حال بايد ديد به طور كلي برآيند هنر عكاسي از معماري ايران چه انعكاسي را در معرفي اين بناهاي باشكوه در بر خواهد داشت اكنون با مطالعه جمله پابلو پيكاسو - ۱۹۴۵ «هنر وسيله‌اي براي تزيين خانه بورژوا نيست، سلاحي است براي نبرد.» فرصت مغتنمي است تا با استفاده از هنر عكاسي گامي در راستاي معرفي جاذبه‌هاي تاريخي ايران و در نهايت توسعه صنعت گردشگري ‌برداريم.

دبير اولين جشنواره ملي عكس بناهاي تاريخي ايران احيا

مدير روابط عمومي صندوق احيا و بهره‌برداري از بناها و اماكن تاريخي و فرهنگي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون