• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4067 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۹ فروردين

نوروز با رسانه خوش است

بهروز بهزادي

امسال هم مثل هر سال روزنامه‌ها نيمي از فروردين تعطيل بودند و حتي بيشتر خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي خبري هم در مسير اطلاع‌رساني كار جدي نمي‌كردند.

چرايي اين اتفاق را بايد در اقتصاد ضعيف رسانه كه ناشي از تغيير عادت مردم است، جست‌وجو كرد چراكه اگر رسانه‌هاي كاغذي و اينترنتي با رونق مخاطب روبه‌رو بودند و به عنوان ابزار تبليغات تجاري عمل مي‌كردند، هيچ فرصتي را براي انتشار از دست نمي‌دادند. اميدوارم با گشايشي كه در دولت روحاني در زمينه فشار بر مطبوعات و در كل رسانه‌ها آغاز شده است شاهد دوران بازگشت اعتماد مردم به آنها باشيم و بحران مخاطب كه تبديل به بحران فروش شده است، آهسته آهسته دست از سر مطبوعات كشور بردارد. من گرچه بخشي از كاهش فروش مطبوعات و حتي كتاب را اقتصادي مي‌بينم و معتقدم به سبب تنگناهاي درآمدي، مطبوعات از سبد خريد بسياري از خانوارها خارج شده است ولي بخش بزرگ آن را ناشي از فشارهاي شديد مميزي طي ساليان گذشته مي‌دانم، فشارهايي كه باعث شد مطبوعات از وظايف ذاتي خود بسيار عدول كنند و براي گرفتار نشدن به مرگ زودرس از درون تهي شوند. كتاب هم چنين رويكردي را به دليل وجود مميزي از سر گذرانده است. اينك هر دو با اين پديده رو‌به‌رو شده‌اند كه مردم اعتمادي به آنها ندارند.

تنها راه پروار شدن مطبوعات و كتاب ادامه همين روشي است كه در دولت روحاني آغاز شده است. اين روش باعث مي‌شود كه در مرحله اول نويسندگان از اتوسانسور دست بكشند. فضا آماده طرح مطالبات و خواسته‌هاي مردم شود و آنگاه دوباره اعتماد از دست رفته باز آيد.

البته در اين مرحله دولت بايد به كمك بيايد و با يك جراحي عميق بند ناف بسياري از رسانه‌ها را كه به سازمان‌ها و بنگاه‌هاي مختلف وابسته‌اند از نظر بودجه قطع كند تا دنياي رسانه پيشرفت خود را در نگاه مصرف‌كننده كه همان مخاطب است ببيند. در چنين فضايي رقابت شكل خواهد گرفت و همين رقابت باعث خواهد شد كه مطبوعات و در كل رسانه‌ها آيينه تمام‌نماي مردم شوند و تيراژ و فروش آنها افزايش يابد و كساني كه در اين رشته تخصصي ندارند و به ضرب و زور يارانه و بودجه‌هاي دولتي در فضاي كنوني حضور دارند به جاي ديگري نقل مكان كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون