• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4078 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت

تهران صاحب يكي از 5 مركز خريد بزرگ شد

رونمايي از «ايران مال»

نخستين فاز بازار بزرگ ايران (ايران‌مال) فردا رونمايي مي‌شود. بازاري كه گفته مي‌شود يكي از 5 مركز خريد بزرگ دنياست و در منطقه رقيب ندارد. در اين رونمايي كه همزمان با نيمه شعبان و روز كارگر است، علاوه بر معرفي وجوه مختلف اين پروژه، از پيمانكاران و كارگران فعال در آن، قدرداني مي‌شود.

بازار بزرگ ايران پروژه‌اي چند وجهي است كه دست‌اندر‌كاران آن، اهميت اين بازار را در همين ويژگي عنوان مي‌كنند. ايران‌مال پروژه‌اي تجاري، فرهنگي، مذهبي، رفاهي و تفريحي است و اين موضوع، مجتمع مذكور را متمايز از ساير مراكز خريد مي‌كند. در اين راستا براي معرفي پروژه و به بهانه رونمايي از نخستين فاز ايران‌مال، نشست خبري با حضور جلال رسول‌اف، مديرعامل بانك آينده به عنوان سرمايه‌گذار اصلي پروژه و علا ميرمحمد‌صادقي از چهره‌هاي برجسته اقتصادي ايران كه رياست هيات امناي اين بازار بزرگ را بر عهده دارد، برگزار شد. در اين نشست ايران‌مال از دو زاويه تشريح شد. زاويه اول به انگيزه دست‌اندر‌كاران و تبيين ساخت اين پروژه برمي‌گشت. زاويه ديگر نيز جزيياتي بود كه در خصوص ايران‌مال اعلام شد.

ميرمحمدصادقي در ابتداي اين نشست عنوان كرد: من در شيخ‌نشين‌هاي خليج فارس مثل دوبي هميشه اظهار كوچكي مي‌كردم كه ايراني‌ها با زحمت و هزينه به اين كشورها مي‌آمدند و گاهي حتي جنس‌هاي بنجل را كه اغلب ساخت چين بود، خريداري مي‌كردند. همين شيخ‌نشين‌ها اغلب به خاطر داشتن چنين امكاناتي به ما فخر مي‌فروختند. من هميشه احساس مي‌كردم كه چرا ما در ايران چنين محلي را نداريم كه بتوانيم در مقابل خارجي‌ها سربلند شويم و كالاها را در آنجا عرضه كنيم. بنده پس از انقلاب تاكنون در اتاق بازرگاني فعاليت داشتم. به ياد دارم اوايل انقلاب، مهمان‌هايي كه از خارج كشور به ايران مي‌آمدند را تنها به بازار بزرگ تهران مي‌برديم. چراكه جاي ديگري براي خريد نبود. به همين دليل ايران‌مال با انگيزه آبروي ملي ساخته شد كه افتخار ملي محسوب مي‌شود. موسسان اين پروژه با توجه به علايق ملي و مذهبي كه داشتند، تصميم گرفتند هيات امنايي براي ايران‌مال انتخاب كنند كه البته اين هيات، نقشي در مسائل مالي ندارد و من نيز به عنوان رييس هيات امنا، فعاليت دارم. به گفته او در اين پروژه سعي شده افراد از تمام زمان حضور خود در اين مجموعه عظيم، به طرق مختلف استفاده كنند و به جز خريد، به جنبه‌هاي ديگر نيز توجه ويژه‌اي شده است. تاكنون نيز شركت‌هاي بزرگي براي فعاليت در اين مجتمع، قرارداد بسته‌اند. او افزود: دست‌اندركاران پروژه، براي انعقاد قراردادها، حساسيت خاصي دارند و افرادي كه قرار است در اين مجتمع فعاليت كنند بايد داراي شرايط خاص باشند.

در ادامه رسول‌اف نيز به تشريح انگيزه بانك آينده براي حضور در اين پروژه و سرمايه‌گذاري در آن پرداخت. او در ابتدا اظهار كرد: توسعه اقتصادي كشورها عمدتا در بخش‌هاي حقيقي اقتصاد اتفاق مي‌افتد و بخش مالي موتور محرك اين بخش‌ها است. برآورد متخصصان و اقتصاددانان اين است كه تمام كشورهاي پيشرفته، در بخش‌هاي مالي توسعه يافته‌اند. بنابراين براي اينكه مسير توسعه هموار شود، علاوه بر بخش‌هاي حقيقي اقتصاد، نيازمند بخش مالي قوي مقتدر و مكمل هستيم.

رسول‌اف به اهميت ايران‌مال اشاره كرد و گفت: اين پروژه از اين جهت اهميت دارد كه نه تنها بزرگ‌ترين مركز تجاري كشور است بلكه داراي بزرگ‌ترين مجتمع‌هاي فرهنگي و رفاهي است كه همگان مي‌توانند از آن استفاده كنند. به گفته او، هر سال بسياري از ايراني‌ها به خارج از كشور سفر مي‌كنند و هزينه‌هاي سفر آنها نيز بالا است. برخي از اين سفرها صرفا به دليل بازديد و خريد از مجتمع‌هاي بزرگ تجاري و استفاده از امكانات رفاهي آن كشورها است. بنابراين ايده طراحان اصلي اين پروژه، هدايت كردن بخشي از اين سفرها به داخل كشور است. بنابراين اين پروژه نه تنها موجب صرفه جويي در مصرف منابع ارزي مي‌شود، بلكه مي‌تواند موجب اشتغال‌زايي و ايجاد رونق شود.

 

ايران‌مال كجاست؟

ايران‌مال بين استان البرز و تهران قرار دارد. طراحي و مطالعه اين پروژه 2 سال به طول انجاميده و اجراي آن 5 الي 6 سال زمان برده است. نخستين فاز ايران‌مال فردا رونمايي مي‌شود كه بر اساس گفته رسول‌اف، به تدريج و تا چند ماه آينده بخش‌هاي مختلف تجاري، فرهنگي ورزشي و رفاهي آن به بهره‌برداري خواهد رسيد. اين مجموعه بر اساس سه بعد تخصصي شكل گرفته است؛ فرهنگ و معماري ايراني، فرهنگ و معماري اسلامي و فرهنگ و معماري نوين. مساحت كل مجموعه ايران‌مال، يك ميليون و 950 مترمربع است كه حدود 500 هزار مترمربع آن را واحدهاي تجاري تشكيل مي‌دهند. در فاز اول نيز از يك ميليون و 400 هزار مترمربع آن رونمايي خواهد شد كه داراي 300 هزار مترمربع واحد تجاري و توليدي است. 550 مترمربع ديگر در فاز دوم و تا پايان 1399 مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد.

اين مجموعه، حدود 200 رستوران دارد. همچنين بزرگ‌ترين فروشگاه كارفو كه براي قشر متوسط يا با درآمدهاي پايين‌تر است، در آن افتتاح مي‌شود. 20 هزار پاركينگ خودرو و موتورسيكلت نيز به صورت رايگان به بازديدكنندگان تعلق مي‌گيرد. 8‌هزار خودرو نيز در هر ساعت مي‌تواند به اين مجموعه وارد و از آن خارج شود. ايران‌مال داراي 52 دسترسي اعم از تونل، پل، زيرگذر و رمپ‌هاي مختلف است. آخرين مذاكرات نيز براي ايجاد خط مستقيم مترو به اين مجموعه، انجام شده كه احتمالا تا 18 ماه آينده راه‌اندازي خواهد شد. با توجه به موقعيت اين مجتمع، برآورد شده 20 ميليون نفر مستقيم مي‌توانند از امكانات ايران‌مال استفاده كنند. علاوه بر آن در قسمت‌هاي فرهنگي 40 واحد سينمايي طراحي شده كه 12 واحد در فاز يك افتتاح خواهد شد و داراي 1800 صندلي خواهد بود و 28 واحد ديگر در طرح توسعه است.

همچنين ايران‌مال داراي فضاهاي ورزشي استاندارد در 15 رشته ورزشي است. طولاني‌ترين جاده تندرستي در منطقه نيز در ين مجتمع قرار دارد كه مسافت آن 2‌و‌نيم كيلومتر است. سالن‌هاي همايش اين مجتمع را نبايد از ياد برد. باغ ديدار و باغ ماهان نيز نمايانگر فرهنگ و فناوي‌هاي جديد روز است. همچنين باغ كتاب به وسعت 3 هزار و 300 متر مربع با 67 هزار جلد كتاب و فروشگاه بزرگ كتاب نيز در اين مجموعه خودنمايي مي‌كند.

بازار ايراني ايران‌مال، نماد فرهنگي، ايراني و اسلامي است. اين بازار بزرگ‌ترين بازار سنتي با معماري سنتي است كه بعد از دوره صفويه به طور متمركز ساخته شده و مساحت آن يك هكتار است. اين بازار چهار سوق دارد؛ فرش ايراني، خشكبار ايراني، صنايع دستي ايراني و وسايل آنتيك و قديمي ايراني. همچنين بازار ايراني مانند بازارهاي قديمي داراي تالار آينه است. از سويي براي نخستين‌بار به جاي كافه شاپ، در اين بازار به رسم قديم، شربت خانه وجود دارد. درياچه‌اي به وسعت 13 هزار مترمربع نيز از ديگر بخش‌هاي ايران‌مال است. فضاهاي نمايشگاهي اين پروژه نيز قابل توجه است. بزرگ‌ترين مركز نمايشگاهي ايران در ايران‌مال واقع شده كه 40 هزار مترمربع است. نمازخانه‌ها و مسجد جامع، امكانات بانكي با نوين‌ترين امكانات، شهربازي سرپوشيده 10‌هزار مترمربعي و سراي سالمندان با ظرفيت 300 نفر از ديگر امكانات ايران‌مال محسوب مي‌شود. فاز اول داراي يك هتل 5‌ستاره پلاس با 400 اتاق و امكانات بالا است كه تا پايان سال به بهره‌برداري مي‌رسد. ساير بخش‌هاي فاز اول نيز 3 تا 6 ماه آينده افتتاح خواهند شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون