• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4090 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت

10 گزينه بالقوه رهبري آينده عراق

مقتدي، نخست‌وزير تعيين مي‌كند

ميثم سليماني

انتخاب نخست‌وزير در عراق همواره با شگفتي همراه بوده است. در هيچ دوره‌اي بعد از سقوط صدام به طور صددرصد شخصي مطمئن از حضور در پست نخست‌وزيري نبوده است. بازي‌هاي سياسي پس از تشكيل پارلمان به حدي پيچيده مي‌شود كه به ناگاه فردي كمتر شناخته شده به عنوان نخست‌وزير معرفي مي‌شود. اگر الگوي دوره‌هاي پيش نيز بخواهد ادامه پيدا كند شايد برنده واقعي اين انتخابات فرد ديگري به جز سران و رهبران ائتلاف‌هاي مختلف عراقي باشد. در حال حاضر تنها دو چيز به‌طور قطعي قابل پيش‌بيني است؛ يكي اينكه نخست وزير شيعه است و دوم اينكه مقتدي صدر به عنوان رهبر ائتلاف پيروز انتخابات نمي‌تواند به عنوان نخست‌وزير معرفي شود چرا كه خود نامزد ورود به پارلمان نبوده است. از همين رو در شرايطي كه ابهامات فراواني وجود دارد، مي‌توان انتظار داشت گزينه‌هاي متعددي علاوه بر گزينه‌هاي شناخته شده پيش روي عراق باشد و در نهايت ممكن است يك گزينه غيرمنتظره نخست وزير عراق شود. پارلمان جديد عراق هنگامي كه آغاز به كار مي‌كند وارد فرآيند پيچيده‌اي از بازي‌هاي سياسي براي انتخاب تركيب دولت خواهد شد كه اين اقدام بايد طي 90 روز انجام شود. در اين بين نشريه فارين پاليسي به 10 گزينه اصلي كه بيشترين احتمال را براي نخست‌وزيري دارند اشاره كرده است كه برخي از آنها كاملا شناخته شده و برخي ديگر كمتر شناخته شده هستند و به طور بالقوه يكي از اين افراد مي‌تواند به عنوان گزينه نهايي نخست وزيري معرفي شود.

حيدرالعبادي| او يكي از اصلي‌ترين گزينه‌هاي نخست‌وزيري تا پيش از انتخابات بود. بسياري انتظار داشتند كه عبادي پيشتاز اين انتخابات باشد اما نتيجه نهايي ليست او را در جايگاه سوم قرار داد و شانس ادامه دوره نخست‌وزيري او را كمتر كرد. با اين حال او در طول 4 سال گذشته روابط مناسبي با تمامي همسايگان عراق برقرار كرد. مهم‌تر از همه او توانست تنش‌هاي فرقه‌اي در داخل كشور را نيز كاهش دهد. در حال حاضر ائتلاف صدر نسبت به نخست وزيري عبادي چراغ سبز نشان داده است به خصوص اينكه علاقه چنداني ندارد كه فضا را براي نخست وزير شدن هادي العامري باز بگذارد تا قدرت به او برسد. با اين حال به نظر مي‌رسد حيدرالعبادي اگرچه موفقيت قابل توجهي در سياست‌هاي خود داشته اما مردم از روند دولت او در امر مبارزه با فساد راضي نيستند و حتي در جريان افتتاح ورزشگاه فوتبال نجف نيز مردم عليه نمايندگان منصوب به نخست وزير شعار دادند و آنها را دزد خطاب كردند و در منطقه نجف نيز كرسي خود را از دست دادند.

علي دواي لازم| فرماندار 53 ساله استان ميسان كه از سال2009 در اين سمت قرار داشته و گفته مي‌شود گزينه نخست‌وزيري ليست صدر است كه اكنون با 54 كرسي بزرگ‌ترين گروه سياسي پارلمان محسوب مي‌شود. برخي كارشناسان مي‌گويند حمايت ليست صدر از آقاي لازم مي‌تواند يك مزيت بزرگ براي او باشد. لازم نامزد صدر براي نخست‌وزيري در سال 2014 بود. در حالي كه بسياري از سياستمداران عراقي معمولا از خودروهاي زرهي و محافظ استفاده مي‌كنند اما لباس پوشيدن ساده لازم زبانزد است و او حتي در ميان كارگران ساختماني طي ساليان اخير شخصا وارد كار مي‌شده است. دستاوردهاي او به عنوان فرماندار بسيار قابل توجه بوده است. در حال حاضر ميسان اكنون روزانه بيش از بغداد برق دارد. او در نيزارهاي جنوب عراق بزرگ شده است و در زمان رژيم صدام حسين در زندان به سر مي‌برد. او هرچند مدرك دانشگاهي در علوم اسلامي داشت اما در كارخانه شكر مشغول به كار بود. با اين حال تحليلگران او را به عنوان شخصيتي براي نخست‌وزيري عراق نمي‌دانند كه بتواند به عنوان يك گزينه براي مصالحه ميان گروه‌هاي مختلف معرفي شود. اما با اين وجود او اكنون حمايت حزب پيروز را در اختيار دارد.

هادي العامري| او 63سال سن دارد و از بوميان استان دياله عراق است. ائتلاف تحت رهبري عامري توانسته رتبه دوم را در انتخابات كسب كند. او چندين دهه است كه خود را تغيير مي‌دهد. او از يك نظامي به يك سياستمدار و دوباره به يك نظامي تغيير يافت و اكنون دوباره تبديل به يك سياستمدار شده است. بسياري او را نماينده ايران در عراق مي‌دانند اما از طرفي ديگر نيروهاي تحت رهبري او يك شريك جدي براي امريكا در راستاي شكست داعش بودند. برخي كارشناسان معتقدند كه او شانس نشستن بر كرسي نخست وزيري را دارد چرا كه ائتلاف او 47كرسي دارد. اما او ممكن است ترجيح دهد وارد كارزار تعيين نخست وزير نشود و يكي از معاونانش را معرفي كند. عامري شهرتي در حد متوسط در عراق دارد كه بخشي از آن به دليل حضور او در وزارت حمل و نقل بين سال‌هاي 2010تا2014 بوده است. او سپس به جنگ عليه داعش پيوست و به يكي از فرماندهان عاليرتبه حشد الشعبي تبديل شد. برخي تحليلگران معتقدند عامري بسيار محبوب است و شأن خوبي براي نخست وزيري دارد. او همچنين ارتباط خوبي با تهران و حزب‌الله لبنان دارد. اما حضور او در نخست وزيري قطعا واشنگتن را نگران خواهد كرد.

علي علاوي| او از بوميان بغداد است و 70سال سن دارد كه در طول سال‌هاي مختلف به عنوان وزير دفاع و اقتصاد عراق فعاليت كرده است. نام او همواره در ميان گزينه‌هاي نخست وزيري و به صورت بالقوه وجود دارد. او دانش‌آموخته MIT است. او در دوره رژيم صدام در لندن زندگي مي‌كرد و گفتمان را پادزهر درگيري‌هاي فرقه‌اي خشن در صحنه سياسي عراق مي‌داند. برخي تحليلگران معتقدند علاوي بهترين گزينه براي مصالحه ميان احزاب است.

نوري‌المالكي| او رهبر حزب الدعوه عراق بين سال‌هاي 2006تا2014 و همزمان نخست وزير عراق بوده است. در دوره او كشور شاهد پيشرفت در ايجاد برخي زيرساخت‌ها و استانداردهاي زندگي بود. اما در همان دوره تنش‌هاي فرقه‌اي، خشونت و فساد به‌شدت افزايش پيدا كرد. اما او در انتخابات حاضر شد و 25كرسي را در پارلمان به دست آورد. موانع زيادي براي نخست‌وزيري او وجود دارد و بعيد به نظر مي‌رسد كه بتواند تبديل به گزينه نهايي براي نخست‌وزيري عراق شود.

عادل عبدالمهدي| اقتصاددان 76ساله، كه در طول 15 سال گذشته به عنوان وزير امور مالي، نفت و معاون رييس‌جمهور خدمت كرده است. او بسيار با ائتلاف عمار حكيم نزديك است كه تنها 19 كرسي را در پارلمان به دست آورده است. با اين حال با توجه به رويكرد او ممكن است عبدالمهدي بتواند خوني تازه را براي رفع نيازهاي عمومي مردم در رگ‌هاي جامعه بدمد.

طارق نجم|او سياستمداري 72 ساله است كه رويكردي سكولار دارد و به احتمال زياد مي‌تواند يكي از نامزدهاي نخست وزيري باشد. او به عنوان سرپرست كاركنان دفتر مالكي خدمت كرد و در سال 2014 يكي از گزينه‌هاي بالقوه جانشيني او شناخته مي‌شد. او سال‌هاي تبعيد را در كشورهاي عربستان و مصر گذراند و پيوندهاي خوبي با واشنگتن، تهران و آنكارا دارد و با مرجعيت شيعه نيز روابط حسنه‌اي دارد. نجم هنگامي كه دبيركل حزب الدعوه بود يك گزينه ميانه بين مالكي و حيدرالعبادي به شمار مي‌آمد.

ضياء نجم عبدالله الاسدي| قانونگذار 49ساله عراقي در بصره است كه يكي از طرفداران مقتدي صدر محسوب مي‌شود. او به زبان انگليسي مسلط است و به عنوان يك پل ميان جنبش‌هاي درون شهري عراق با ديپلمات‌ها و رسانه‌هاي بين‌المللي عمل مي‌كند. تحليلگران مي‌گويند او خود مي‌خواهد خارج از نخست وزيري باشد اما ديگران او را مي‌خواهند.

صالح الحسناوي| وزير بهداشت سابق كه يكي از گزينه‌هاي ديگر جريان صدر براي نخست وزيري محسوب مي‌شود. او 58ساله و از بوميان شهر كربلا و تكنوكرات محسوب مي‌شود. او پس از سقوط صدام و حمله امريكا هدايت پزشكان و راهنماي نيروهاي امريكايي در منطقه را برعهده داشت و وظيفه ارتباط دو طرف را داشت. او همچنين يكي از نامزدهاي تصدي رياست يونسكو بود. اما رويكرد تكنوكراتيك او كاملا در مقابل رويكرد علي لازم قرار دارد كه مي‌تواند موجب اختلافات سياسي شود. اما رياست حسناوي بر وزارت بهداشت چندان قبل توجه نبود و برخي او را به بي‌كفايتي متهم كردند. تحليلگران معتقدند كه دكتر حسناوي واجد شرايط براي تصدي اين پست نيست.

اياد علاوي| او اولين نخست‌وزير‌ پس از سقوط صدام بود كه توسط دولت وقت امريكا به شكل موقت در اين مسند قرار گرفت. او اكنون 73 سال سن دارد و ائتلاف او توانسته 22كرسي در پارلمان كسب كند كه اين تعداد بسيار كمتر از دوره قبل و به خصوص سال 2010 است كه حتي از نوري مالكي كرسي‌هاي بيشتري كسب كرد. گفتني است احزاب شيعه و به خصوص نزديكان به صدر اعتمادي به علاوي ندارند و اجازه نخواهند داد تا او نخست وزير شود. از همين رو احتمال نخست‌وزيري او بسيار اندك است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون