• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4110 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۴ خرداد

كارگرداني بزرگ‌ترين نمايش ديپلماتيك

ترامپ: ممكن است اشتباه كرده‌باشم؛ كيم: با كمال ميل به كاخ سفيد مي‌روم

شهاب شهسواري

 

 

يك روز بعد از ديدار رهبران كره شمالي و امريكا، همچنان اين ديدار در صدر اخبار رسانه‌هاي جهان قرار دارد. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا ساعاتي بعد از ديدار تاريخي‌اش با رهبر كره شمالي به صداي امريكا گفت: «به نظرم او شخصيت بسيار خوبي دارد، آدم بامزه‌اي است، خيلي باهوش و مذاكره‌كننده قابلي است و عاشق مردم كشورش، هر چند هيچ يك از اين چيزها من را غافلگير نمي‌كند. » با اين حال توافق دونالد ترامپ با كيم جونگ اون، از سوي بسياري از سياستمداران و تحليلگران امريكا مورد انتقاد واقع شده است. نمايندگان كنگره امريكا نسبت به نتايج توقف رزمايش‌هاي امريكا با كره جنوبي اظهار نگراني كرده‌اند و ژاپن از اقدام امريكا در دادن اين امتياز نظامي به كره شمالي انتقاد كرده است. اما دونالد ترامپ در گفت‌وگوهايش پس از انجام اين ديدار در مورد تضمين اجراي تعهدات كره شمالي گفته است: «به نظرم او به من اعتماد دارد، من هم به او اعتماد دارم.» هرچند رييس‌جمهور امريكا مي‌گويد: «راستش را بخواهيد از نظر من كه او تعهداتش را انجام مي‌دهد. اما ممكن است من اشتباه كنم، يعني منظورم اين است كه شش ماه ديگر ممكن است جلوي شما [خبرنگاران] بايستم و بگويم كه اشتباه كردم. نمي‌دانم كه هيچ‌وقت چنين اشتباهي را مي‌پذيرم يا نه، ولي قطعا اگر نشد يك توجيهي برايش پيدا مي‌كنم.»

سينما ترامپ

چند ماه پيش، دونالد ترامپ، ستاره برنامه‌هاي تلويزيوني پيشين در جمع مشاورانش در كاخ سفيد گفته ‌بود كه از نظر او هر روز از زمامداري‌اش در امريكا يك قسمت از يك سريال تلويزيوني حساب مي‌شود. رييس‌جمهور امريكا براي ديدار با كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي اين‌بار از صفحه تلويزيون فراتر رفت و يك فيلم كوتاه سينمايي تهيه كرد تا با نمايش آن به رهبر كره شمالي عواقب عدم توافق با امريكا را به او نمايش دهد. ترامپ اين ويديوي چهار دقيقه‌اي را در طول مذاكرات خصوصي‌اش با رهبر كره شمالي روي يك تبلت به او نشان داد و بعد از نشست هم در پرده‌هاي بزرگ براي خبرنگاران پخش كرد. اين فيلم چهاردقيقه‌اي توسط كاخ سفيد مخصوص اين ديدار ساخته‌شده‌بود. در اين فيلم كوتاه كه ترامپ و كيم قهرمان‌هاي اصلي آن هستند، دو تصوير متفاوت از كره شمالي تاريك در صورت پافشاري بر برنامه‌هاي هسته‌اي و موشكي‌اش و تصويري از كره شمالي روشن، پررونق و روزآمد در صورت گذشتن از برنامه‌هاي نظامي‌اش نشان داده مي‌شود. كاخ سفيد تاكيد كرده است كه اين فيلم براي افزايش انگيزه‌هاي كيم جونگ اون، در توافق با امريكا ساخته‌شده است. مارگارت سوليوان، يادداشت‌نويس واشنگتن‌پست مي‌نويسد: «هر چند رسانه‌هاي كاركشته جهان سعي كردند با توضيح پيش‌زمينه‌ها و اضافه كردن تحليل‌هاي بدبينانه تا حدودي نسبت به ديدار سنگاپور به مخاطبان هشدار بدهند، اما نهايتا مي‌توان گفت كه اين ديدار يك پيروزي بزرگ براي هنر صحنه‌آرايي‌هاي بزرگ ترامپي بود.» سي‌ان‌ان مي‌نويسد كه ديدار روز سه‌شنبه را شايد بتوان «تاكنون بهترين و موفق‌ترين رويداد ساخته‌شده براي برنامه‌هاي تلويزيوني از سوي دونالد ترامپ» دانست.

بهت‌زدگي در برابر توقف رزمايش‌هاي مشترك

اظهارات دونالد ترامپ مبني بر موافقت واشنگتن با توقف اجراي رزمايش‌هاي مشترك با كره جنوبي از سوي بسياري از سياستمداران امريكايي با واكنش منفي مواجه شد. به نوشته سي‌ان‌ان، تعدادي از نمايندگان كنگره امريكا از جمله باب كوركر، سناتور بلندپايه ايالت تنسي و رييس كميته روابط خارجي سنا تاكيد كرده‌اند كه فرماندهان نظامي امريكا از اين توافق بي‌خبر بودند. سي‌ان‌ان به نقل از يك مقام آگاه در وزارت دفاع امريكا مي‌نويسد: «هيچ دستور جديدي مبني بر توقف يا تغيير در رزمايش‌هاي نظامي امريكا با همكاري كره جنوبي صادر نشده است و همچنان زمينه‌سازي براي برگزاري رزمايش بزرگ ماه آگوست در حال انجام است.» دينا وايت، سخنگوي پنتاگون در واكنش به سوال خبرنگاران در مورد اين توافق تاكيد كرد: «وزير دفاع، جيمز متيس به هيچ عنوان غافلگير نشده است، با او در اين مورد مشاوره شده‌ بود.» وي تاكيد كرد: «ژنرال متيس در هماهنگي كامل با رييس‌جمهور براي رسيدن به هدف غيرهسته‌اي‌سازي شبه جزيره كره قرار دارد.» سي‌ان‌ان به نقل از يك مقام آگاه ديگر در وزارت دفاع امريكا تاكيد مي‌كند كه وزارت دفاع در حال مذاكره با كاخ سفيد در مورد اجراي دقيق خواسته رييس‌جمهور است و هنوز معلوم نيست كه توقف رزمايش‌هاي مشترك موقتي خواهد بود يا دايم و آيا قرار است در برنامه و وسعت تمرين‌هاي نظامي تغييري ايجاد شود يا نه. بسياري از نمايندگان كنگره امريكا چه از حزب دموكراتيك و چه حزب جمهوريخواه از اين اقدام دونالد ترامپ انتقاد كرده‌اند. روزنامه نيويورك‌تايمز در يادداشتي با عنوان «كره شمالي قدرت هسته‌اي شد، همگي بايد بپذيريم» مي‌نويسد: «كمتر از يك سال بعد از اينكه كره شمالي سه بار با موفقيت موشك‌هاي قاره‌پيماي خود را آزمايش كرد، اكنون به لطف مصاحفه صميمانه رهبر اين كشور با رييس‌جمهور امريكا، به جز جنبه فناوري، از لحاظ سياسي و ديپلماتيك هم خود را يك قدرت هسته‌اي قلمداد مي‌كند.» اين يادداشت با اشاره به اينكه ديدار سنگاپور يك پيروزي بزرگ براي پيونگ يانگ محسوب مي‌شد، مي‌نويسد: «ترامپ به سنگاپور رفته‌ بود تا كليدهاي زرادخانه هسته‌اي كره شمالي را بگيرد اما نهايتا كيم هيچ تعهد محكمي به او نداد. كيم سلاح‌هاي هسته‌اي‌اش را تحويل نداد تا به عنوان پيروز بزرگ اين گفت‌وگوها را ترك كند.» به نوشته نيويورك‌تايمز: «دستاورد كيم دست كم اين است كه مادامي كه آزمايش‌هاي موشكي و هسته‌اي خود را متوقف كند، خواسته‌اش براي توقف رزمايش‌هاي مشترك نظامي كره جنوبي و امريكا عملي خواهد شد.» ويپين نارانگ، استاد علوم سياسي در اين يادداشت نتيجه‌گيري مي‌كند: «برخلاف همه بزنگاه‌هاي ديگر در تاريخ روابط كره شمالي و امريكا، اين‌بار كيم توانست خود را به عنوان نهمين قدرت هسته‌اي جهان، به همگان ثابت كند.»

 


واكنش رسانه‌هاي كره شمالي به مذاكرات سنگاپور: ديدار قرن

رسانه‌هاي رسمي كره شمالي، پوشش بسيار مثبتي از ديدار رهبران كره شمالي و امريكا داشتند. روزنامه رودونگ سينمون با انتشار عكس‌هايي از ديدار ترامپ و كيم تيتر زده است: «ديدار قرن، فصل جديدي در روابط كره شمالي و امريكا باز كرد.» خبرگزاري رسمي كره شمالي، KCNA با انتشار گزارشي از اين ديدار، عامل اصلي اين رويداد را «رفتار فعالانه صلح‌دوستانه» رهبر كره شمالي عنوان كرد و از اراده دونالد ترامپ براي گفت‌وگو براي پايان دادن به مخاصمه تاريخي ميان دو كشور تمجيد كرد. گزارش‌هاي رسانه‌هاي كره شمالي از ديدار كيم و ترامپ، با خبرهايي كه پيش از آغاز سال جديد ميلادي در حمله و انتقاد از امريكا منتشر مي‌كردند، بسيار متفاوت است. پيش از اين در ماه سپتامبر خبرگزاري رسمي كره شمالي با انتشار بيانيه دولت اين كشور، دونالد ترامپ را فردي «دچار اختلال حواس» معرفي كرده ‌بود، اما 9 ماه بعد، اين خبرگزاري به تحسين و تمجيد از او پرداخته است. رسانه‌هاي جهان ساعاتي بعد از پايان ديدار رهبران كره شمالي و امريكا، خبر دادند كه رييس‌جمهور امريكا از كيم جونگ اون براي سفر به امريكا دعوت كرده است. به نوشته خبرگزاري رسمي كره شمالي، رهبر كره شمالي اين دعوت را «مشتاقانه پذيرفته است.» همزمان رهبر كره شمالي نيز از دونالد ترامپ خواسته است تا «در زمان مناسب به پيونگ‌يانگ سفر كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون