• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4110 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۴ خرداد

اسپانيا جمعه شب به مصاف پرتغال مي‌رود

راموس و رونالدو اين‌بار عليه هم

از همان روزي كه در كاخ كرملين، گروه‌بندي جام جهاني مشخص شد، همه كارشناسان متفق‌القول، اسپانيا و پرتغال را مدعيان اصلي صعود از گروه B مي‌دانستند. يك جنگِ تمام‌عيار بين ستارگاني كه هركدام به تنهايي جزو بهترين‌هاي دنيا هستند و حالا بايد پنجه در پنجه يكديگر از همين ابتدا بر سر صعود و سرگروهي جدال كنند. اما در اين بين به نظر مي‌رسد جنجال اخراج لوپتگي و انتخاب هيه‌رو به جاي او، بدترين آفتِ اردوي لاروخاست. يك گل به خودي دقيقه نودي، كه مي‌تواند شيرازه اردوي اسپانيا را از هم بپاشد. ماتادورها اما، هميشه ادعا دارند كه هيچگاه از هم نمي‌پاشند. آنها كه پس از ناكامي در جام جهاني 2014 و يورو 2016 با مربي جديد خود لوپتگي بليت روسيه را گرفتند، با تركيبي از جوان‌هاي سرحال و البته با‌تجربه‌هايي مثل اينيستا و بوسكتس به روسيه سفر كرده‌اند كه اين تركيب با چگالي تكنيكي بالا، پتانسيل اين را دارد كه براي دومين بار قهرمان جهان شود. كما اينكه كسب 9 برد و يك تساوي در دور گروهي و صعود بالاتر از ايتاليا، گواه انگيزه و تلاش بالاي‌شان براي قهرماني است. لاروخا، در تمامي ادوار جام جهاني، 59 بازي انجام داده، 29 برد كسب كرده، 12مساوي داشته و 18 باخت را تجربه كرده است. همچنين طي اين تعداد بازي، 92 بار تور دروازه حريف را لرزانده‌اند و 66 بار دروازه‌شان را باز‌شده ديده‌اند.

اما در مقابل، پرتغال اين سال‌ها ديگر آن تيم بدون موفقيت گذشته نيست. شاگردان سانتوس كه در يورو 2016 پرنده خوشبختي روي شانه‌هاي‌شان نشست، موفق شدند با خوش‌شانسي و با يك برد در وقت‌هاي اضافه، بر بام اروپا بنشينند. آنها در مرحله مقدماتي، با كسب 9 برد و تنها يك باخت، با تفاضل گل بهتر نسبت به سوييس به عنوان تيم اول گروه مسافر مسكو شدند. سلسائوي اروپا اما، در تاريخ جام جهاني آمار بهتري نسبت به اسپانيا دارد. آنها سال 1966 با درخشش اوزه‌بيو اسطوره‌اي، به سومي جهان رسيدند و در سال 2006 با ستارگاني مانند فيگو، دكو و رونالدو چهارم شدند. پرتغالي‌ها، طي 26 بازي در طول جام‌هاي جهاني، 13 برد، 4 مساوي و 9 شكست را تجربه كرده‌اند؛ 43 گل زده‌اند و 29 بار توپ به تور دروازه‌شان چسبيده. با تمامي اين تفاسير اما، جلوه اصلي اين بازي، در ساق‌هاي رونالدو و تقابل او با ستارگان اسپانيا نهفته است. كريس كه چهارمين حضور پياپي‌اش در جام جهاني را تجربه مي‌كند، بر‌خلاف جام‌هاي قبلي كه هيچگاه با شرايط روحي و بدني خوبي راهي اين مسابقات نشد، امسال در 33سالگي و در اوج آمادگي و پختگي، تيمش را در روسيه رهبري مي‌كند و بي‌شك دوئل او با هم‌تيمي‌هايي مثل راموس و آسنسيو مي‌تواند يكي از جذابيت‌هاي جام را در همين ابتدا رقم بزند. اين بازي حياتي، مي‌تواند حكم به سرگروهي و موفقيت تيم برنده در ادامه راه هم بدهد.

در 6 بازي رودر‌روي اخير دو تيم، سه بار اسپانيا پيروز بوده، دو بار پرتغال و يك بار هم كار به تساوي كشيده شده است. دو تيم قهرمان‌هاي اروپا هستند و مردم دو كشور اميد زيادي به موفقيت تيم‌شان در جام جهاني دارند. اين ديدار مهم‌ترين بازي‌اي است كه در دور گروهي در ورزشگاه سوچي برگزار مي‌شود.

پرتغال و اسپانيا هر دو نسبت به ‌قبل پوست‌اندازي كرده‌اند و تيم جواني در اختيار دارند. اما در نهايت جوان‌هاي اسپانيايي تجربه بسيار بيشتري از جوان‌هاي پرتغالي دارند و حساب ويژه‌تري روي آنها باز مي‌شود. بايد بدانيم پرتغال در 25 بازي اخير خود بعد از قهرماني جام ملت‌ها فقط سه بار شكست خورده و سيستم تدافعي اين تيم حسابي غيرقابل نفوذ است. غيبت احتمالي دني كارواخال در اين مسابقه هم مي‌تواند كار ماتادورها را گره بزند. در سوي مقابل، اسپانيا در 20 بازي اخير خود شكست‌ناپذير بوده و در بهترين فرم خودش به جنگ پرتغال مي‌رود. به‌هر حال لوپتگي از اين تيم اخراج شده و بايد ديد هيه‌رو مي‌تواند تيم را تا موقع بازي يك‌دل و منسجم كند و اجازه ندهد اين گل به‌خودي فدراسيون اسپانيا به باخت‌شان منجر شود يا خير. وبسايت «هواسكورد» پيش‌بيني كرده اين بازي با نتيجه يك بر صفر به سود اسپانيا به‌پايان مي‌رسد. آنها با در نظر گرفتن مصدوميت كارواخال و اخراج لوپتگي، همچنان معتقدند اين تيم مي‌تواند به عنوان تيم اول از گروهش صعود كند و حداقل تا جمع هشت تيم پاياني بدون مشكل به راهش ادامه بدهد.

رئال مادريد در صورت شكست اسپانيا در بازي اول و گره خوردن كار اين تيم، به ‌شدت مورد انتقاد رسانه‌ها قرار خواهد گرفت و اگر اسپانيا به هر شكلي در اين جام قهرمان نشود، هميشه صحبت از اين خواهد بود كه او با خودخواهي‌اش باعث عدم قهرماني اسپانيا در جام‌ جهاني شده است. اگر پرتغال در اين بازي شكست بخورد، تيم ملي ايران مقابل سلسائو كار بسيار سختي خواهد داشت و گرفتن حتي يك امتياز هم از آنها دشوارتر از قبل خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون