• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4110 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۴ خرداد

دعای مخصوص عید فطر وکلا و آداب آن

الهی، ما را بیامرز ولی نبر!

محمد خرمشاهی

اشاره: گاهی در سال‌های اخیر، نوشتن دعاهای طنزآمیز را، به نظم و نثر در آثار برخی از طنزپردازان دیده‌ایم. متنی که در این ستون می‌خوانید، سابقه چنین کاری را به سال 1348 می‌رساند، آن‌هم به قلم زنده‌یاد «محمد خرمشاهی»، طنزپرداز قدیمی و شناخته‌شده‌ای که سال گذشته به رحمت خدا رفت و چندی پیش در ستون «شادروانِ» همین صفحه از او یاد کردیم. او در شماره 38 -ویژه «عید فطر»- نشریه «توفیق» که آذرماه سال 48 منتشر شده و طرح روی جلدش را در ستون «بایگانی» می‌بینید، متنی را با امضای «گل مولا» منتشر کرده که از همین دست است. مرحوم خرمشاهی برای نوشتن چند دعای طنزآمیز به‌مناسبت عید فطر، با نمایندگان مجلس در آن روزگار شوخی کرده است. شما هم این متن را به مناسبت فرارسیدن همین عیدِ فرخنده و شادی‌آفرین بخوانید. لابد این را هم می‌دانید که در نشریه توفیق، «آمیرزا» همان «عباس میرزایی» نماینده مجلس شورای ملی است و «آقای رییس» هم، صدراعظم «عصایی» یا «امیرعباس هویدا» نخست‌وزیر وقت.

 

 

بدان و آگاه باش که چون روز عید فطر دررسد، در مجلس شلم‌شوربا همه وکلا دور هم جمع شده به فراش‌ها دستور دهند که فرش‌های زمرّدین را در کنار حوض مجلس بگسترانند و عطر و گلاب که وکیل قمصر هدیه کرده است به در و دیوار بپاشند و منتقل کبابخانه را روشن کنند و آتش آن را تیز نمایند و دود کباب بره و بوی بوقلمون بريان، تمام صحن بهارستان را بپوشاند. آن‌گاه کتاب «مفاتیح الاحسنت» را به‌دست آمیرزا داده، او را پیشاپیش همه قرار دهند و با کسب اجازه از شیخ عباس عصایی، همه در پشت سر آمیرزا بایستند و دست‌ها را برای دعا کردن و آمین‌گفتن به آسمان بلند کنند.

در این هنگام آمیرزا روی چهارپایه ایستاده و دعای مخصوص عید فطر را به صوت جلی و صدای بلند بخواند و دیگران با صدای بلندتر آمین گویند.

و این است آن دعای مخصوص عید فطر وکلا:

آميرزا- الهی، به آن‌ها که دست‌شان از حقوق مجلس کوتاه شده است صبر جمیل و اجر جزیل عطا بفرما! (دسته‌جمعی: آمین)

الهی، به کسانی که قدما و قلما برای تصویب لوایح زحمت می‌کشند، توفيق بيشتر و حقوق بیشترتر عنايت كن! «آمین»

الهی، کبابخانه ما را از گزند چشم بد محفوظ و در کبابخانه ما را همیشه مفتوح نگاه‌دار. «آمين»

پروردگارا، تو را قسم به اشکی که در کبابخانه مجلس از چشم کباب برگ روی آتش جاری می‌شود، به هريك از ما میل و اشتهای چهار نفر را مرحمت فرما! «آمین»

خداوندا، به همه ما تن سالم، عمر دراز، زبان کوتاه، کار سبك، خواب سنگین، شکم گنده، جيب گشاد و گیوه تنگ عنایت فرما و کاری مکن که خدای ناکرده شیطان گول‌مان بزند (!) و پايه‌های کرسی وکالت‌مان سست شود! «آمین»

بارالها، ما را به سرنوشت هابی‌بی و فسنجون دچار مفرما ! «آمین»

پروردگارا، نمایندگان اسلام و ارامنه و کلیمی و زرتشتی که از صمیم قلب خدمت می‌کنند خدمت‌شان را در نظر آقای رییس منظور و ملحوظ بگردان! «آمین»

چاره‌سازا، موجباتی فراهم کن که آقای رییس همیشه بر گناهان ما قلم عفو کشد و در روز غیبت قلم قرمز در جلوی نام ما نكشد! «آمین»

بنده‌نوازا، به دل آقا برات کن که اسم ما را در لیست انتخابات آینده ثبت بفرمایند! (خیلی بلند: «الهی آمین»)

الهی، گويندگانِ «صحیح است احسنت» را با وکلای دوره اول و دوم محشور بگردان! «آمین»

الهی، روزهای ماه را کوتاه و کوتاه‌تر و ما را به آخر برج نزدیک‌تر بگردان! «آمین»

الهی، روی ما را برای آقا کم، و حقوق مجلس را برای ما زیاد و زیادتر بفرما! «آمین»

ای قادر لايزال، دست ما را قوّت بده که توتون آقای رییس را بهتر بمالیم! «آمین»

خدایا، اگر روزی روزگاری آقا سرما خورد، به ایشان في‌الفور شفای عاجل مرحمت فرما! «آمین»

الهی، تا لحظه آخر، كلمه «صحیح است احسنت» را از زبان ما نینداز! «آمین»

خداوندا، همه کسانی را که چشم طمع به صندلی صدارت آقا دوخته‌اند از دور و اطراف کاخ صدارت دور بگردان! «آمین»

الهی، ما را بیامرز ولی نبر!

«آمين يارب العالمین».

اللهمّ انّي أسئلك باسمك الأجل الاكرم، اعطيه العمر و العزّه بصدراعظم العصائی واعطیهم الانرژی و القوه الوكلاء المجلس البيست و دوتا یقدرون یک‌نفسی سبعه ثمانین قانون «صحیح است احسنت» و لا کوتاهون سایه الآقا من رأس الحقير و رأس البادمجون و الاوس‌عباس والعامورضا والمشه‌بايرام و بقيه الوکلا کلهم اجمعین، من الان الى يوم الدين، برحمتك یا ارحم الراحمین.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون