• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4132 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۱ تير

آتش و ديگر هيچ

ثمر   فاطمي

درست نيمه‌شب، اتوبوس مسافربري در حاشيه پايانه سنندج مسافرگيري مي‌كرد كه ناگهان سرنوشت، مسافران اتوبوس را به سفر مرگ برد. يك دستگاه تانكر حامل سوخت از پشت سر با اتوبوس برخورد مي‌كند. اتوبوس منفجر مي‌شود و نتيجه‌اش مي‌شود 11 كشته و 9 مجروح. اين اولين‌بار نيست كه در اين جاده حادثه اتفاق مي‌افتد و اگر مسوولان فكري نكنند، متاسفانه آخرين بار هم نخواهد بود. شيب زياد و طول زياد كمربندي دكتر‌حسيني شهر سنندج كه اين حادثه در آن رخ داده است، بستر حوادث جاده‌اي زيادي در اين منطقه است. خودروهاي سنگين و به ويژه تانكرهاي حامل سوخت عراقي و ايراني كه مواد نفتي را از اقليم كردستان عراق و از شهر مريوان به داخل كشور حمل مي‌كنند، پس از عبور از اين مسير به استان‌هاي جنوبي كشور مي‌رسند. كاميون‌ها و تانكرهاي حامل سوخت هنگام عبور از اين مسير (به دليل شيب مسير) به صورت مكرر مجبور به استفاده از ترمز هستند كه اين امر منجر به داغ شدن لنت خودرو شده و عملكرد سيستم ترمز را دچار اختلال مي‌كند. نتيجه‌اش هم مي‌شود انفجار اتوبوس و انسان‌هايي كه پشت درهاي بسته اتوبوس در جهنم بي‌تدبيري مسوولان مي‌سوزند و جهنم كساني كه شاهد اين انفجار هستند و كاري از دست‌شان برنمي‌آيد و فقط بايد تماشاچي سوختن عزيزان يا همشهريان‌شان باشند. همين هم باعث مي‌شود كه غم مردم تبديل به خشم شود و در اعتراض به بي‌توجهي مسوولان به وضعيت اين جاده بين آنها و نيروي انتظامي درگيري صورت گيرد. البته كه درگيري مدت زيادي طول نكشيده و زود آتش خشم‌شان خاموش شده اما آتش قلب‌هاي سوخته‌شان به اين سادگي‌ها خاموش نمي‌شود.

رضايي، مدير روابط عمومي استانداري سنندج با بيان اينكه علت حادثه نقص فني در سيستم ترمز نفتكش بوده است اما در حال حاضر وضعيت آرام است و صحنه پاكسازي و اتوبوس و ماشين نفتكش هم جابه‌جا شده‌اند، به «اعتماد» گفت: «اين حادثه ساعت دوازده سه‌شنبه شب (بامداد چهارشنبه) رخ داد. 11 كشته و 7 زخمي داشت. خوشبختانه تعدادي از زخمي‌ها همان‌جا سرپايي مداوا شدند و ترخيص شدند اما دو، سه نفري هنوز تحت درمان و مداوا هستند كه خوشبختانه حال‌شان مساعد است و مشكل خاصي نيست.»

البته تعداد مجروحيني كه «مجتبي خالدي» سخنگوي اورژانس اعلام كرد دو نفر از تعدادي كه رضايي گفت بيشتر بود: «اين حادثه 11 كشته و 9 زخمي داشته است كه 5 نفر آنها ترخيص شده‌اند و 4 نفر هنوز در بيمارستان هستند. از اين 4 نفر حال سه نفر مساعد است و مشكل خاصي ندارند اما متاسفانه وضعيت يكي از مجروحان وخيم است كه اميدوارم مشكل او هم به زودي رفع شود.»

هردوي اين مسوولان شايعه 35 نفر كشته در اين حادثه را تكذيب كردند و تعداد كشته‌هاي اين حادثه را به طور قطع 11 نفر اعلام كردند.

مدير روابط عمومي استانداري كردستان در ادامه با اشاره به فوتي‌هاي اين حادثه گفت كه آنها در‌جا، جان خود را از دست داده بودند و پيكرهاي برخي از آنها در محل آرامستان شهر سنندج و برخي ديگر در بيمارستان كوثر سنندج قرار دارد. از اجسادشان نمونه DNAبرداشت شده است. اين افراد شناسايي شده‌اند و اسامي جانباختگان اين حادثه تلخ به اين شرح است: «پارسا اصلاني، پرويز زماني، پيمان زماني، مسعود نصيري، مينا صداقت، سارا آيينه، پارسا آيينه، فواد سيفي، كامران مقبل، فرشاد مرادي، عبدالحسين طاهرويسي (راننده نفتكش).»

رضايي درباره درگيري رخ‌داده در اين حادثه توضيح داد: «درگيري خاصي نبود. متاسفانه ما حادثه خيلي بدي را پشت سر گذاشتيم. عده‌اي داخل اتوبوس گير افتادند و انفجاري رخ داد و جلوي چشم مردم عده‌اي در آتش سوختند. طبيعي است كه احساسات عده‌اي جريحه‌دار مي‌شود. چيز خيلي عجيب‌غريبي نيست. به همين دليل درگيري مختصري بين مردم و نيروي انتظامي رخ داد كه خوشبختانه خود مردم هم مداخله كردند و سريع جمع شد.»

همچنين «رضا ميرزايي» مديركل امنيتي استان كردستان درباره حواشي تصادف مرگبار در شهر سنندج در اين باره به ايسنا گفت: «در پي اين حادثه تلخ عده‌اي از مردم در دقايق اوليه اين حادثه با ديدن صحنه آتش‌سوزي و پيكر جانباختگان احساساتي شده و با عوامل نيروي انتظامي حاضر در محل حادثه درگير شدند. عده‌اي معدود از حاضرين در محل حادثه به سمت نيروهاي انتظامي سنگ‌پراني كردند و يك دستگاه سمند را نيز به آتش كشيدند. حواشي اين حادثه در لحظه‌هاي اوليه كنترل شد و تمام شده است.»

صالح زندي، معاون عمليات آتش‌نشاني سنندج در توضيح اين درگيري گفت: «مردم يك مقدار از وضعيت اين بلوار ناراحت بودند و مي‌گفتند كه خيلي وقت است كه ما پيگير هستيم و مي‌گوييم اين منطقه با توجه به اينكه اين منطقه مسكوني است، وضعيت خطرناكي دارد. آنها اعتراض داشتند كه چرا مسوولان به اين مساله رسيدگي نمي‌كنند. اينكه چرا جاده‌ جايگزيني براي خودروهاي سنگين معرفي نمي‌كنند يا چرا وضعيت اين جاده را درست و امن نمي‌كنند، از اعتراضات اين مردم بود. بنابراين يك مقدار درگيري بين مردم و نيروهاي انتظامي هم صورت گرفت. اما خوشبختانه اتفاق خاصي نيفتاد و به خير برگزار شد.»

او ادامه داد: «كمربندي دكتر حسيني يكي از نقاط حادثه‌خيز شهر ما است. قبلا هم حوادثي در اين كمربندي اتفاق افتاده است. متاسفانه شيب اين جاده براي ماشين‌هاي سنگين يك مقدار زياد است و مسير هم طولاني است. ماشين‌هايي كه به سمت پايين حركت مي‌كنند، مجبور هستند با ترمز و سختي حركت كنند. بنابراين سيستم ترمز خيلي از ماشين سنگين‌ها مخصوصا آنهايي كه قديمي هستند، از كار مي‌افتد يا داغ مي‌كند و از كنترل راننده خارج مي‌شود.»

زندي با بيان اينكه بر اساس چيزي كه در سامانه 125 ثبت شده است، اولين تماس براي گزارش اين حادثه ساعت 4 دقيقه بامداد گرفته شده است، ادامه داد: «با توجه به اينكه فاصله ايستگاه شماره 2 سازمان تا محل حادثه نزديك بود، همكاران ما حدود دو دقيقه و 30 ثانيه بعد در محل حادثه حاضر بودند؛ يعني 7 دقيقه بامداد در محل حاضر بودند. با توجه به حجم آتش چهار دستگاه خودروي سنگين ديگر هم به محل اعزام شد و حدود ساعت 1 و 10 دقيقه حريق كاملا مهار شد.»

يكي ديگر از مسائلي كه درباره اين حادثه به آن پرداخته شد اين بود كه عده‌اي مي‌گفتند نفتكش عراقي بوده و برخي هم مي‌گفتند ايراني بوده است. فاطمه كاهي، سخنگوي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي درباره نفتكش حادثه‌ديده در سنندج به ايسنا گفت: «نفتكش حادثه‌ديده در حوزه فعاليت‌ها و عمليات شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي نبوده است. اين نفتكش گرچه پلاك كرمانشاه داشت، اما يك نفتكش عراقي است كه نفت كوره را به سوي بندرامام منتقل مي‌كرده است. اين نفتكش در اثر برخورد با اتوبوس مسافربري دچار حريق شده است، اما مسووليتي متوجه شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران نيست، زيرا نفتكش حادثه‌ديده زيرمجموعه اين شركت و تابع قوانين بهداشت، ايمني و محيط زيست (HSE) شركت نبوده است.» اين سخنان كاهي در حالي است كه تنها بازمانده حادثه تصادف سنندج كه هم‌اكنون در بخش «آي‌سي‌يو» بيمارستان كوثر سنندج بستري است، گفته است كه برخلاف شايعات مطرح‌شده تانكر حامل مواد سوختي عراقي نبوده بلكه ايراني بوده است و در اثر برخورد، تمام مسافران اين اتوبوس جان دادند. او به عنوان كمك‌راننده در كنار راننده در داخل اتوبوس بوده كه به طور ناگهاني متوجه مي‌شوند يك كاميون به‌شدت با آنها برخورد مي‌كند و از آنجايي كه بار اين تانكر مواد سوختي بوده است، به‌محض برخورد آتش‌سوزي شروع شده و اين فرد خود را از شيشه اتوبوس به بيرون پرت مي‌كند.

در 4 تير سال 83 در حادثه‌اي مشابه در مسير
زاهدان- بم يك تريلي حامل بنزين با 6 دستگاه اتوبوس تصادف كرد و سرنشينان آن بالغ بر 100 نفر قرباني حريق ناشي از تصادف شدند. البته 20 آذر 96 نيز در سيستان و بلوچستان يك پژو و تانكر سوخت حادثه مشابهي را رقم زدند.

 


رضايي، مدير روابط عمومي استانداري كردستان درباره درگيري رخ‌داده در اين حادثه توضيح داد: «درگيري خاصي نبود. متاسفانه ما حادثه خيلي بدي را پشت سر گذاشتيم. عده‌اي داخل اتوبوس گير افتادند و انفجاري رخ داد و جلوي چشم مردم عده‌اي در آتش سوختند. طبيعي است كه احساسات عده‌اي جريحه‌دار مي‌شود. چيز خيلي عجيب‌غريبي نيست. به همين دليل درگيري‌ مختصري بين مردم و نيروي انتظامي رخ داد كه خوشبختانه خود مردم هم مداخله كردند و سريع جمع شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون