• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4132 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۱ تير

بازار دوم ارزي قيمت دلار را كاهش داد

روز آرامش ارز و سكه

گروه اقتصادي| بازار ارز پس از ماه‌ها التهاب و شيب صعودي قيمت روز گذشته با كاهش قيمت چشمگيري مواجه شد كه نسبت به هفته قبل نزديك به 600 تومان افت را نشان مي‌دهد.

با كشف قيمت دلار در بازار دوم ارزي، بازار آزاد نيز كه هم‌اكنون به صورت غيرقانوني مشغول فعاليت است، با كاهش قيمت‌ها روبه‌رو شد تا آرامش به اين بازار بازگردد و برخي از واسطه‌گران نتوانند از حباب موجود بين قيمتي كه در بازار دوم كشف شده و قيمت واقعي ارز، سوء استفاده كنند.

به گفته برخي فعالان بازار ارز، خبر احتمال معافيت‌هاي خاص دولت امريكا به بعضي از خريداران نفت ايران كه باعث تداوم چرخه فروش نفت و بازگشت ارز حاصل از فروش آن خواهد شد، در ايجاد آرامش بازار موثر بوده است. از سويي ديگر آغاز به كار بازار دوم ارزي در سامانه نيما و تزريق ارز حاصل از صادرات غيرنفتي و كاهش قيمت درهم عوامل ديگري در كاهش قيمت ارز بوده‌اند.

همچنين كاهش ساعت كاري مفيد بانك‌ها براي خريد و فروش ارز، سبب شده تا عملا روزانه حدود يك ساعت وقت براي جابه‌جايي ريال وجود داشته باشد كه اين موضوع در قسمت عرضه باعث شده در اين يك ساعت فروشنده‌ها با هم رقابت كنند و بر ميزان عرضه بيفزايند.

كاهش شديد قيمت سكه در بازار

آرامش در بازار ارز و روند كاهشي آن به بازار سكه نيز سرايت كرد. قيمت سكه تمام بهار آزادي طرح جديد روز گذشته در بازار آزاد كاهش يافت و با افت 42 هزار توماني به 2 ميليون و 698 هزار تومان رسيد.

همچنين قيمت سكه تمام بهار آزادي (طرح قديم) با 80 هزار تومان كاهش، 2 ميليون و 570 هزار تومان و نيم سكه با كاهش 30 هزار توماني، يك ميليون و 320 هزار تومان به فروش رفت. قيمت هر ربع سكه با 10 هزار تومان افت، 685 هزار تومان معامله شد.

اما سكه گرمي از تغييرات قيمتي مصون ماند و بدون تغيير 395 هزار تومان قيمت‌گذاري شد.

طبق اعلام اتحاديه طلا و جواهر، قيمت هر اونس طلا در بازارهاي جهاني با سه دلار و 33 سنت كاهش به 1250 دلار و هشت سنت رسيد و هر گرم طلاي خام 18 عيار نيز در بازار داخلي ايران با 4 هزار و 500 تومان عقبگرد 229 هزار تومان عرضه شد.

در سويي ديگر در معاملات ديروز بورس كالا، پس از افت قيمت دلار، بهاي معاملات آتي سكه نيز كاهش يافت و صف‌هاي فروش در بازار آتي از جمله آبان ماه شكل گرفت به طوري كه از سه ميليون و 107 هزار تومان به 2 ميليون و 952 هزار تومان كاهش يافته است.

جنگ تجاري و كاهش شاخص بورس

شاخص بورس نيز روز گذشته تحت تاثير افت بهاي شركت‌هاي فلزي و معدني يك هزار و 343 پله كاهش يافت و به رقم 109 هزار و 505 واحدي رسيد.

ادامه روند افت قيمت كاموديتي‌ها (مواد پايه و معدني) در بازارهاي جهاني همچنان در حال وارد كردن فشار منفي بر شاخص بورس است به طوري كه ديروز نيز به علت كاهش مواد فلزي و معدني، نماگر بازار سرمايه كاهش زيادي را تجربه كرد.

كاهش شديد قيمت مس در بازارهاي جهاني سبب شد كه نماد فملي (ملي صنايع مس) به تنهايي 578 واحد شاخص بورس تهران را پايين بكشد.

بورس ايران با بازارهاي كاموديتي در عرصه بين‌المللي ارتباط و وابستگي نزديك دارد؛ يعني با رشد بهاي كاموديتي‌ها، بورس ايران نيز رونق گرفته و با افت نرخ كاموديتي‌ها روندي نزولي را تجربه مي‌كند.

«دونالد ترامپ»، رييس‌جمهوري امريكا با كشورهاي مختلف به ويژه چين، اروپا و كانادا يك جنگ تعرفه‌اي و تجاري را آغاز كرده كه سبب افت قيمت اين مواد پايه و معدني در بازار‌هاي جهاني شده است.

ترامپ در روزهاي اخير براي ورود صدها قلم كالا و محصول چيني به امريكا تعرفه‌هاي سنگيني را وضع كرد كه واكنش تند پكن را به دنبال داشت و آنها نيز به وضع تعرفه براي واردات برخي كالاهاي امريكايي اقدام كردند.

«شي جين پينگ» رييس‌جمهوري چين، امريكا را به آغاز بزرگ‌ترين جنگ تجاري در تاريخ اقتصاد و قلدري تجاري متهم كرد. آنگونه كه ايرنا گزارش داده، جنگ تجاري و افزايش تعرفه‌ها، به سرعت بازارهاي بورس كشورهاي مختلف مانند شرق آسيا را تحت تاثير قرار داد و ارزش سهام در بورس‌هاي چين، ژاپن و كره جنوبي دچار ريزش شد. با توجه به اينكه چين بزرگ‌ترين مصرف‌كننده مواد پايه و معدني در جهان به شمار مي‌رود، اين جنگ تجاري باعث كاهش توليد اين كشور و به تبع آن كاهش نياز پكن به مواد پايه و معدني مي‌شود. بر اين اساس، حجم خريد و واردات مواد پايه و معدني چين از ساير كشورها كاهش مي‌يابد و توليدكنندگان و صادركنندگان اين مواد پايه كه بخش عمده‌اي از آنها شركت‌هاي بورسي ايراني‌اند، با افت فروش محصولات خود روبه‌رو مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون