• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4132 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۱ تير

بلژيكي كه دل برد

وحيد جعفري

قبل از آغاز جام جهاني كمتر كسي فكرش را مي‌كرد تركيب چهار تيم راه يافته به مرحله نيمه نهايي را تيم‌هاي فرانسه، بلژيك، انگليس و كرواسي تشكيل دهند. البته نام فرانسه در اكثر پيش‌بيني‌ها ديده مي‌شد؛ اما اين آن چيزي نبود كه براي سه تيم ديگر هم حدس زده شود. شايد هم افراد معدودي كه بندبند فوتبال را شناخته و دنبال مي‌كنند نام بلژيك را نيز در اين فهرست قرار مي‌دادند؛ ولي اگر از اكثر دوستداران جام جهاني در اين باره مي‌پرسيديد، از آلمان، اسپانيا، آرژانتين، برزيل، پرتغال و... نام مي‌بردند و كمتر كسي از انگليس - كه اولين و آخرين بار 52 سال پيش آن هم در خانه قهرمان جام جهاني شده (1966) و آخرين افتخارش چهارم شدن در جام 1990 بود- به همراه كرواسي و بلژيك نام مي‌برد؛ اما هر چه از جام گذشت مشخص شد كه آن حدس‌هاي اوليه خيال خامي بيش نبودند و اين نام‌هاي بزرگ نيستند كه سرنوشت بازي‌ها را به خصوص در اين جام رقم مي‌زنند.

تيم‌هاي اسم و رسم‌دار كه با كلي هوادار در سرتاسر جهان وارد روسيه شده بودند يكي پس از ديگري طرفداران خود را نااميد كرده و به خانه بازگشتند ولي كرواسي –كه بزرگ‌ترين افتخارش سومي در جام 1998 است- و به خصوص بلژيك -كه آنقدرها هم در كانون توجه نبوده و به چشم نمي‌آمد و تنها يك بار در جام جهاني 1986 چهارم شده بود- كلي طرفدار براي خود دست و پا كردند و به جمع چهار تيم پاياني راه يافتند.

بلژيك با عملكرد خوب خود هواداران نااميد غول‌هاي ناكام جام را طرفدار پروپا قرص ادن هازارد و هم‌تيمي‌هايش كرد. حالا آنها يكي از تيم‌هاي دوست‌داشتني جام شده بودند كه بسياري اميد به قهرماني‌شان بسته بودند؛ اما انگار فرانسه چيز ديگري است. در شب بازي خروس‌ها با شياطين سرخ كم نبودند آنهايي كه دوست داشتند بلژيك برنده شود و بسيار ستايش كردند تلاش و جنگندگي بلژيكي‌ها را. بسياري در جامعه ايراني وقتي تلاش و پشتكار سرخ‌پوشان را -كه تا آخرين لحظه جنگيدند- ديدند و با اين تيم همذات‌پنداري كردند. براي خيلي‌ها بلژيك خودِ خودشان بود كه مي‌خواست حريف پرافتخارتر را -كه قهرماني و نايب قهرماني جام 1998 و 2002 را در كارنامه دارد- شكست دهد؛ اما هرچه تلاش كرد نشد؛ اما مهم اين است كه بلژيك به تمامي تلاش را كرد و همين براي طرفداران اين تيم كافي بود. بلژيك با طرفداران كمي به جام جهاني روسيه آمد اما بي‌ترديد با هواداران زيادي جام را ترك خواهد كرد و شكي نيست كه در رقابت‌هاي بعدي بسياري از اين تيم يكدست به عنوان يك مدعي نام خواهند برد و طرفدارش خواهند بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون