• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4156 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۸ مرداد

سردار مهري تشريح كرد

اتلاف 6،7 درصدي توليد ناخالص ملي در تصادفات رانندگي

تصادفات راهنمايي و رانندگي يكي از آن چالش‌هايي است كه با وجود آنكه سال‌هاست در مورد آن صحبت مي‌شود هنوز هم چندان تغييري نداشته و همچنان كشورمان ركورد‌دار تصادفات رانندگي در جهان است. ديروز سردار تقي مهري، رييس پليس راهور ناجا گفت: ما روزانه 5 ،۴۴ نفر را در تصادفات از دست مي‌دهيم. ۹۷۰ نفر روزانه در تصادفات رانندگي مجروح مي‌شوند يعني در سال ۱۶۲۰۰ نفر جان‌شان را در تصادفات رانندگي از دست مي‌دهند و ۳۳۵ هزار نفر مجروح مي‌شوند. سهم موتورسوارها ۲۰ تا ۲۴ درصد، سهم عابرپياده ۲۰ درصد و... است. اين عدد، عدد بزرگي است. اگرچه نسبت به سال ۸۴ كه كشته‌هاي ما در سال ۲۸ هزار نفر بودند اين آمار كاهش چشمگيري داشته است، اما بايد دست به دست هم دهيم يك آگاهي بيشتر به معناي يك مجروح كمتر است. در حوزه اقتصادي 6،7 درصد توليد ناخالص ملي در تصادفات از بين مي‌رود يعني ۴۰هزار ميليارد؛ پس ما بايد بر فرهنگ‌سازي و آموزش تاكيد كنيم و اين كار بايد از سنين پايين آغاز شود.

وي افزود: موضوع موتور، موضوع بسيار پيچيده‌اي است؛ يك بسته و مجموعه‌اي است كه بايد با هم و در كنار هم بررسي شود. موتور صرفا يك وسيله حمل و نقل نيست بلكه بحث معيشت، باربري و غيره را همراه دارد. اما مسائل و حواشي آن متاسفانه آنگونه كه بايد كاهش نمي‌يابد. از ساماندهي موتورسوارها گرفته، بحث آلودگي آنها، پلاك ملي و غيره...

مهري با ذكر اينكه در كشور بيش از 5 ،۱۱ ميليون موتور توسط پليس پلاك‌گذاري شده است، گفت: در هر مقطعي بر‌اساس استانداردسازي وزارت صنعت يا سازمان ملي استاندارد، موتورها مجوز مي‌گيرند و شماره‌گذاري شده و در سطح معابر تردد مي‌كنند. در رابطه با پلاك ملي بايد بگويم تمام موتوسيكلت‌هايي كه به صورت استاندارد توليد شوند و قانوني وارد شوند، پلاك ملي مي‌شوند. در خصوص ساماندهي و نظم و انضباط آنها هم اين موضوع در شوراي عالي ترافيك كشور با حضور وزير محترم كشور مطرح و پيگيري شده و تصميمات خوبي گرفته شده است. از سوي ديگر، ساماندهي موتوسيكلت‌ها در استان هم به استاندارد ابلاغ شده است. ما بحث آموزش و فرهنگ‌سازي را به‌ويژه در سال‌هاي اخير براي موتورسواران به صورت پررنگ داشتيم.

بر اساس آمار، ميزان تلفات جاده‌اي در يك دوره ده‌ساله به نصف رسيده است. با اشاره به فرهنگ‌سازي‌هايي كه در حوزه موتوسيكلت صورت گرفته، آيا اين كاهش تلفات را در اين حوزه هم داشتيم؟ نكته دوم اينكه به نظر مي‌رسد با وجود اقدامات صورت گرفته هنوز ميزان قانون‌گريزي، مخدوش كردن پلاك، بار نامتعارف، عبور از پياده‌روها و خطوط ويژه اتوبوس با بسامد بالايي از سوي موتورسواران صورت مي‌گيرد.

وي در خصوص فعاليت استارت‌آپ‌هايي در حوزه حمل و نقل به‌ويژه حمل و نقل موتوري نيز گفت: ما با فعاليت‌هاي اينترنتي و استفاده از فعاليت‌هاي نوين مخالف نيستيم، اتفاقا از آنها حمايت هم مي‌كنيم. قطعا اين استارت‌آپ‌ها مي‌توانند منشا خدمات بسيار باشند و به كاهش آلودگي و سرگرداني موتورها بينجامند اما بايد ساماندهي شوند. پليس در مورد اين استارت‌آپ‌ها نظراتي دارد. شوراي عالي ترافيك، ساماندهي استارت‌آپ‌ها را در دستور كار دارد و جلسات بسياري هم با آنها برقرار كرده است. با توجه به نگاه مثبتي كه به استارت‌آپ‌ها داريم، اين ساماندهي و برگزاري جلسات مي‌تواند بسيار مفيد باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون