• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4156 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۸ مرداد

تلفات بازي تراكتور - استقلال

عبور از پيچ خطرناك

علي ولي‌اللهي

 

 

روز جمعه در ورزشگاه آزادي ساعت 10:30 شب، نتيجه‌اي رقم خواهد خورد كه طبعاتش از دو حال خارج نيست. ديدار تيم‌هاي استقلال و تراكتورسازي در شرايطي برگزار خواهد شد كه اين دو تيم پرطرفدار از دو بازي ابتدايي خود تنها دو امتياز كسب كرده‌اند و همين اول راه از صدر جدول دور شده‌اند. تيم‌هايي كه هنوز وارد بحران به معناي واقعي كلمه نشدند اما اتفاقات بازي روز جمعه مي‌تواند شرايط را از حالت نرمال خارج كند.

از دو حالتي كه طبعات بازي استقلال تراكتور خواهد داشت، يكي به حاشيه رفتن هر دو تيم در صورت تساوي است و ديگري به حاشيه رفتن تيم بازنده است. واضح است كه گرفتن 3 امتياز از 3 بازي ابتداي فصل براي تيم‌هايي كه خودشان را براي قهرماني بسته‌اند يا لااقل طرفداران‌شان اين ادعا را دارند، نتيجه فوق‌العاده بدي است. از آن طرف اگر هر كدام از اين تيم‌ها ببازد با دو مساوي و يك باخت تقريبا دچار همان شرايط مي‌شود. با اين تفاوت كه تيم رقيب را از پيچ خطرناك عبور داده و اين رها شدن رقيب رو در رو از حاشيه، بحران خودي را بيش از پيش برجسته مي‌كند.

اين شرايطي كه ترسيم كردم باعث شده استرس بازي استقلال و تراكتور چندين برابر شود. هم براي كادر فني و هم براي بازيكنان. مربيان تيم گرچه هر دو خارجي هستند اما با وضعيت فوتبال ايران آشنايي دارند. شفر كه خودش ديده و توشاك هم حتما به گوشش رسانده‌اند كه هواداران ايراني هيچ صبر و حوصله‌اي ندارند و امكان دارد مربيان خيلي زودتر از آنچه فكرش را مي‌كنند مجبور شوند شعار «حيا كن رها كن» را تحمل كنند. حالا سوال اينجاست كه مربيان چه تمهيدي براي برون‌رفت از اين وضعيت انديشيده‌اند؟ استقلال مشكل يارگيري‌اش در طول فصل نقل و انتقالات را در همين هفته گذشته تا حدي جبران كرد. نيوماير آلماني، الحاجي گرو نيجريه‌اي و مرتضي تبريزي به اين تيم اضافه شدند تا كمبودهاي تيم شفر از بين برود. تراكتور هم كه بمب نقل و انتقالات را تركاند و كاپيتان‌هاي تيم ملي را به تبريز كشاند. تنها دغدغه مربيان در اين بازي شايد عدم هماهنگي ستاره‌هاي تازه اضافه شده به تركيب باشد. تركيبي كه بايد ديد براي چه هدفي به زمين بازي فرستاده مي‌شود. گل زدن يا گل نخوردن؟ بردن يا نباختن؟ تركيبي براي افزايش تلفات يا كاهش تلفات؟ استرس بازي اين شك را در فوتبالي‌ها ايجاد مي‌كند كه هر دو مربي ابتدا براي نباختن تيم را راهي زمين بازي كنند. اما اين طرز بازي ريسك بيشتر شدن قرباني‌ها را افزايش مي‌دهد. چراكه همان‌طور كه گفته شد، تساوي به نفع هيچ كدام از تيم‌ها نيست. شايد اين جمله‌اي كليشه‌اي به نظر بيايد كه معمولا مربيان تيم‌ها قبل از بازي مي‌گويند، اما اين‌بار واقعا مساوي نه به درد شفر مي‌خورد نه به درد توشاك. حالا اگر هر كدام از اين تيم‌ها بخواهد دل به دريا بزند و براي برد و حمله به زمين برود هم وضعيتي خطرناك در انتظارش است. از دست دادن جانب احتياط ممكن است به قيمت نابودي خود و نجات رقيب بينجامد. واقعا شرايط سختي است! آبي‌هاي پايتخت كه در فصول اخير هميشه با مشكل عدم نتيجه‌گيري در آغاز فصل مواجه بودند اصلا دل‌شان نمي‌خواهد خاطرات عليمنصور براي‌شان تداعي شود. تراكتوري‌ها هم دوست ندارند با ستاره‌هاي اضافه شده به تيم‌شان همچنان دستمايه طنز تيم‌هاي رقيب قرار بگيرند و هرچه بيشتر احساس كنند كه شبيه به استيل‌آذين شده‌اند. به هر روي اين هفته نقطه عطف كار دو مربي پا به سن گذاشته ليگ برتر است. بايد ببينيم كدام مربي مي‌تواند با آناليز بهتر و البته شجاعت بيشتر تيمش را راهي زمين كند تا به سلامت از اين پيچ خطرناك عبور كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون