• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4157 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۰ مرداد

گزارشي از پايان دوره دانش‌افزايي زبان فارسي

شكرگزاري براي نعمتي گرانبها

مراسم پاياني هشتاد و پنجمين دوره دانش‌افزايي زبان فارسي با حضور ۷۷ مدرس خارجي و ايراني زبان فارسي از ۱۳ كشور جهان با حضور معاون وزير خارجه و دست‌اندركاران اين دوره در بنياد سعدي برگزار شد.

به گزارش ايسنا، رضامراد صحرايي - معاونت آموزش و پژوهش بنياد سعدي - در اين مراسم كه پنجشنبه (۱۸ مردادماه) برگزار شد با اشاره به اينكه دوره برگزارشده اولين دوره بلندمدت بنياد بوده است گفت: بنياد سعدي در پنج‌سالگي و در آغاز شش‌سالگي خود، دوره‌اي را برگزار كرد كه سابقه قبلي نداشت؛ يعني نخستين دوره تربيت مدرس زبان فارسي در قالب پودمان‌هايي بود كه مهمانان و استادان محترم در آن حضور داشتند.

او افزود: پيش از اين ۵۵ دوره كوتاه‌مدت در مدت پنج سال برگزار شده بود، اما اين دوره نقطه عطفي در دوره‌هاي آموزشي ما بود چرا كه تجربه آن ۵۵ دوره را در كار خود داشتيم و سعي كرديم اين دوره اختصاصي را براي مدرسان خارجي و ايرانياني كه پيش‌بيني مي‌كنند چه در ايران و چه در خارج از ايران استاد زبان فارسي باشند اجرا كنيم.

صحرايي با اشاره به اينكه بنياد سعدي هر ماه يك دوره براي فارسي‌آموزان دارد خبر داد: برنامه ما بر آن است كه مشابه دوره‌اي را كه پشت سر گذاشتيم در ماه ژانويه نيز در صورت تامين بودجه بار ديگر برگزار كنيم.

در خارج از ايران بيش از ۳۰۰ مدرس زبان فارسي وجود دارد كه ۱۴۸ نفر از آنها مدرسان بنياد سعدي هستند، اين در حالي‌ است كه صحرايي اغلب آنها را با رشته‌هايي متفاوت از زبان فارسي يا زبان‌شناسي دانست و گفت: اين مدرسان عموما فارسي‌آموز بودند و ارتقا پيدا كردند و مدرس زبان فارسي شدند يا اينكه رشته‌هايي مثل تاريخ، روابط بين‌الملل و ايران‌شناسي خوانده‌اند.

ما معتقديم هر كسي كه چه در ايران و چه در خارج از ايران خودش زبان فارسي را ياد گرفته است بالقوه مي‌تواند يك مدرس زبان فارسي هم باشد، بنابراين از افرادي هم كه در خارج از ايران در رشته‌هاي ديگري هم تحصيل مي‌كنند و به هر دليل بايد زبان فارسي را ياد بگيرند به عنوان استاد زبان فارسي استفاده كرده‌ايم.

اين دوره كه در آغاز ۱۳۷ نفر متقاضي داشت پس از برگزاري آزمون سه‌مرحله‌اي شامل: آزمون شفاهي، آزمون چهارگزينه‌اي و آزمون نگارشي با ۷۷ نفر به كار خود ادامه داد. اين مدرسان علاوه بر آموزش زبان فارسي در اين دوره از ۳۸ بناي ديدني ايران و تهران نيز ديدن كردند.

در اين مراسم برخي از مدرسان خارجي زبان فارسي حاضر در دوره دانش‌افزايي از احساسات‌شان نسبت به حضور در اين دوره و بازديد از ايران سخن گفتند و بعضا در آغاز كلام‌شان از شعر فارسي استفاده كردند. يك مدرس زبان فارسي از تركيه از خدا براي دادن فرصت حضور در ايران و يادگيري زبان فارسي شاكر بود و مدرس ازبكستاني گفت: من استاد پيش‌دانشگاهي خاورشناسي هستم و مي‌خواهم از آنچه آموختم در كلاس‌هاي درسم استفاده كنم. اما ۲۵ روز براي زبان فارسي و آشنا شدن با چنين كشوري خيلي كم است.

همچنين در اين برنامه اپليكيشن‌هايي براي يادگيري زبان فارسي از جمله: واژه مينا، واژه‌بازي۱، واژه‌بازي۲ و... نيز به حاضران معرفي شدند.

حسين پناهي‌آذر - معاون ايرانيان و امور مجلس وزارت امور خارجه - از مهمانان ويژه حاضر در اين مراسم در سخناني بيان كرد: زبان مهم‌ترين ابزاري‌ است كه يك كشور با آن مي‌تواند فرهنگ خود را به جهانيان معرفي كند و زبان فارسي مهم‌ترين مزيتي‌ است كه ما در ايران براي رساندن فرهنگ و پيام‌مان در جهان داريم.

اين كار هرچند كه دير شد، چرا كه ما در سال‌هاي بعد از انقلاب و در زمان جنگ تحميلي اولويت‌هاي ديگري داشتيم، اما به مرور به اين فعاليت بازگشتيم و مراكزي براي توسعه زبان فارسي ايجاد شد و در سال‌هاي اخير شاهد فعاليت‌هاي گسترده بنياد سعدي در اين حوزه بوده‌ايم.

او در پايان به بيان تاثير زبان فارسي در قالب يك خاطره پرداخت.

اين مراسم و همچنين هشتاد و پنجمين دوره دانش‌افزايي زبان فارسي با اهداي گواهي‌نامه‌ها به شركت‌كنندگان پايان يافت و مدرسان خارجي زبان فارسي كه با وجود مليت‌هاي متفاوت خود را از يك خاك مي‌دانستند به كشورهاي‌شان بدرقه شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون