• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4159 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۲ مرداد

محسني‌اژه‌اي خبر داد

بيش از صد كارمند و افراد صاحب سمت ممنوع‌الخروج شدند

صد و بيست و نهمين نشست خبري سخنگوي دستگاه قضا روز گذشته با حضور خبرنگاران برگزار شد. حجت‌الاسلام غلامحسين محسني‌اژه‌اي در اين نشست خبري ضمن تسليت شهادت امام جواد(ع) و تبريك فرا رسيدن روز خبرنگار، به تشريح جزئياتي از برخي پرونده‌هاي حقوقي و قضايي مطرح در سطح كشور پرداخت و در ادامه نيز به سوالات مختلف خبرنگاران رسانه‌ها، خبرگزاري‌ها، روزنامه‌ها و مطبوعات پاسخ گفت.

قائم‌مقام قوه قضاييه در اين نشست خبري از ممنوع‌الخروجي بيش از 100 مقام مسئول و كارمند دولتي خبر داد و در بخش ديگري از اين نشست خبري به ويدئوي جديد محمود احمدي‌نژاد رييس دولت نهم و دهم واكنش نشان داد. به‌گفته غلامحسين محسني اژه‌اي، باوجود آن‌كه هم‌اكنون نيز اتهاماتي متوجه محمود احمدي‌نژاد است اما فعلا زمان رسيدگي به اين اتهامات مشخص نيست. گفت: دشمن ما امريكا فشار خود را بر مردم ما گرفته و درصدد است اقتصاد ما را تحت فشار قرار دهد اما كور خوانده. مردم ما مقاومند و اقدامات ظالمانه تحريم و رواني آنها را مي‌شناسند و مقاومت مي‌كنند. صدها بوق تبليغاتي عليه مردم ما راه انداختند و هر روز سعي دارند، روحيه مردم را تضعيف و مردم را مايوس كنند. در اين وسط ضد انقلاب خارج‌نشين هم به آنها كمك مي‌كند.

سخنگوي قوه قضاييه ادامه داد: اما در اين ميان افرادي از اين فرصت استفاده مي‌كنند و خيلي چيزهايي كه مايحتاج مردم است با سودجويي و احتكار و قاچاق فشار را بر مردم مي‌افزايند. براي مقابله در برابر اين سودجويان در هفته‌هاي گذشته در قوه چند بازپرس براي اين كار در نظر گرفته شد. دادستان تهران موظف شد كه نظارت مستمر شبانه‌روزي داشته باشد. معاون اول هدايتگر اين جريان شد و دادستان كل كشور موظف شد، تلاش كند و پرونده‌اي كه مرتبط با اين موضوع است از شهرستان‌ها به تهران احاله شود. بر اين اساس تا امروز ۶۷ نفر از افراد متخلف و مجرم دستگير و بازداشت شدند و بيش از صد نفر از كارمندان دولت و صاحب سمت ممنوع‌الخروج شدند و براي ۲۵ پرونده كه ۲۶ نفرند، كيفرخواست صادر شده است.

وي با بيان اينكه هر اخلالگر نظام اقتصادي حكمش مفسدفي‌الارض نيست، گفت: در ماده ۲ بند ۱ قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادي آمده است كه چنانچه فرد مخل، قصد براندازي نظام را داشته باشد يا علم به نتيجه كار داشته باشد حتي اگر قصد نداشته باشد در حالي كه بداند اين كار منجر به ضرر مي‌شود.... مانند بي‌اعتمادي‌ها و سوء‌استفاده‌هايي كه از اين موارد مي‌شود، در نهايت علم به نتيجه كفايت مي‌كند. قانون اخيرالتصويب در ماده ۵۶ قانون مجازات اسلامي به اين مورد پرداخته است، اما اين قيد نيامده است. اگر اين قيد توسط عرف عام محرز شود به عنوان مفسدفي‌الارض معرفي مي‌شود. در اين موارد مسامحه نمي‌شود، تخفيف داده نمي‌شود، قرار بازداشت توسط شخص ديگر غير از خود قاضي نقض نمي‌شود، مجازات‌ها قابل تعليق و تخفيف نيست و حكم صادر شده بايد حتما اجرا شود.

 

اتهام متوجه احمدي‌نژاد است/ به اين چيزها نبايد توجهي كرد

محسني‌اژه‌اي در پاسخ به سوالي درباره ويديوي اخير احمدي‌نژاد كه در آن روساي قواي سه‌گانه را مسوول ايجاد وضعيت نامطلوب كشور دانست و خواستار كناره‌گيري آقاي روحاني شد و اينكه آيا احمدي‌نژاد احيانا با بيان اين طور مطالب مرتكب جرمي شده است؟ گفت: بله، اتهامي متوجه وي است، زيرا جنبه عمومي دارد. او به كسي گفته برو. آن فرد هم كنار نمي‌رود و چيز سختي نيست و نبايد به اين چيزها توجه كرد. هنوز اتفاقي در اين پرونده رخ نداده است.

 

هر كس حرفي بزند، احضار مي‌شود

محسني‌اژه‌اي در پاسخ به سوالي درباره گم شدن ۹ ميليارد دلار گفت: آقاي يوسفيان‌ملا انصافا انسان فعالي است. دادستان تهران ايشان را خواست و گفتند، مستندتان چيست؟ گفت اصلا من اين‌طور نگفتم، صدا و مطلبم موجود است. يقينا چنين چيزي درست نيست. متاسفانه برخي دولتمردان فعلي نسبت به دولت دهم همين حرف‌ها را مي‌زدند و مي‌گفتند ۱۸ ميليارد گم شده است كه اين تعبيرها درست نيست؛ نه آن زمان ۱۸ ميليارد گم شده بود و نه الان ۹ ميليارد گم شده است. از اين پس هم قرار شده هر كسي حرفي زد و مسائلي را عنوان كرد، احضار شود و اگر اطلاعاتي دارد، ارايه كند. وي در پاسخ به سوالي درباره اينكه كشف انبار دارو متعلق به دختر آقاي نعمت‌زاده صحت دارد يا خير، گفت: خير، من اين خبر را شنيدم و به دليل اينكه سازمان تعزيرات عمل كرده از چگونگي آن خبر ندارم.

 

تعداد بازداشتي‌هاي اعتراضات اخير بسيار محدود است

سخنگوي دستگاه قضا در پاسخ به سوال ديگري در رابطه با تعداد بازداشتي‌ها يا افرادي كه در اعتراضات اخير برخي شهرها مانند كرج، اصفهان، شيراز، كازرون و غيره حضور داشته‌اند، عنوان كرد: ما يك بحث دشمن و اقدامات غيرقانوني دشمن را داريم كه براي تخريب، آتش زدن و حمله به نيروي انتظامي است كه از سوي مردم ما صورت نمي‌گيرد. مردمي كه اعتراض صنفي و معيشتي دارند به اموال يا پليس تعرض نمي‌كنند. ممكن است از روي عصبانيت كاري كنند، اما عمدتا اقدامي انجام نمي‌دهند. در نتيجه مردم بايد بين ضد انقلاب، ستون پنجم و عموم مردم اختلاف قائل شوند. دشمنان از طريق صداي امريكا و غيره كه گلو مي‌دريدند، بسيار تلاش كردند كه اقداماتي را انجام دهند، اما مردم اجازه نمي‌دادند كه كاري خارج از مسير قانوني خود انجام شود.

محسني‌اژه‌اي افزود: بازداشت‌هايي كه انجام مي‌شود، ممكن است مربوط به همان لحظه دستگيري باشد، اما افراد پس از بازداشت نگهداري نشوند و همان لحظه يا ساعت‌ها بعد آزاد شون يا ممكن است اصلا افرادي اشتباهي دستگير شوند، بنابراين بسياري از آنها آزاد شده‌اند. تعداد بازداشتي‌ها در اين رابطه بسيار بسيار محدود است كه اين افراد يا ليدر هستند يا در آن صحنه مرتكب جرم شده‌اند.

 

رييس سابق حراست بانك مركزي احضار شده است

وي در پاسخ به سوالي در رابطه با تاييد يا عدم تاييد بازداشت رييس سابق حراست بانك مركزي يا صدور قرار بازداشت اين فرد اظهار كرد: با توجه به قانون نمي‌توانم، اسم ببرم اما بله اين فرد احضار شده و از او تحقيق شده است، اما اينكه بازداشت شده يا نه را نمي‌دانم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون