• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4159 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۲ مرداد

آلودگي هوا و ترافيك در دستور كار برنامه‌ريزي شهرداري تهران

براي حل دغدغه تهراني‌ها برنامه‌ داريم

گروه اجتماعي

دو مساله آلودگي هوا و ترافيك دغدغه مهم تهراني‌هاست كه همه برنامه‌هاي ما نيز حول اين موضوع است.

محسن پورسيدآقايي، معاون حمل و نقل وترافيك تهران در نشست خبري خود با اعلام اجراي طرح كاهش از اول آبان‌ماه در همه سطح شهر به صورت ۲۴ ساعته گفت: بر اساس آمارها سالانه ۵ هزار نفر بر اثر عوارض ناشي از آلودگي هوا جان مي‌دهند كه ۷۰ درصد آلودگي هواي تهران نيز ناشي از تردد وسايل حمل و نقل است. وي ادامه داد: حالا از اول آبان‌ماه طرح كاهش در كل شهر تهران تسري مي‌يابد و بايد همه خودروهاي متردد معاينه فني داشته باشند.

وي با بيان اينكه مرحله دوم از اول آبان‌ماه به صورت ۲۴ساعته و 7 روز هفته اجرايي مي‌شود، گفت: دوربين‌ها خودروهاي فاقد معاينه فني را از اول آبان جريمه مي‌كنند و جريمه ۵۰ هزار توماني در انتظار خودروهاي فاقد معاينه فني است. پورسيدآقايي همچنين از دستور روز گذشته استاندار تهران خبر داد و گفت: استاندار تهران طي نامه‌اي به همه كارخانجات، ارگان‌ها و دستگاه‌ها اعلام كرده است كه حق ندارند براي تامين سرويس كاركنان‌شان با پيمانكاراني قرارداد ببندند كه اتوبوس‌هايشان فاقد معاينه فني است و اميدواريم زمستان امسال شاهد كاهش آلودگي هوا باشيم.

وي در ادامه نشست خبري خود به نقد طرح زوج و فرد پرداخته و گفت: معتقدم، اجراي اين طرح درست نبوده است و آثار بلندمدت طرح زوج و فرد مناسب نيست و حتما بايد طرحي جايگزين آن داشته باشيم، بنابراين با دانشگاه تربيت مدرس تفاهمنامه‌اي امضا كرديم تا در مورد مطالعات طرح جايگزين زوج و فرد، از تجربيات ديگر كشورها و شهرها استفاده كنيم و بتوانيم طرح جايگزين مناسبي را در نظر بگيريم. پورسيدآقايي با اشاره به ساماندهي كاميون‌هاي تردد كننده در شهر گفت: از اين پس تمام كاميون‌ها ملزم به دريافت بارنامه هستند. رانندگان كاميون بايد در سامانه «تهران من» و «بارنامه» ثبت‌نام كنند، چرا كه از اين پس و در پي اجراي طرح كاهش براي تردد نياز به بارنامه دارند و هر كاميون نيز براي اخذ بارنامه حتما بايد معاينه فني داشته باشد. پليس هم با كاميون‌هاي فاقد بارنامه برخورد مي‌كند.

وي با بيان اينكه از چهارشنبه هفته جاري اين طرح به‌ صورت آزمايشي اجرا مي‌شود، اظهار كرد: از اول آبان صدور باربرگ (بارنامه) براي هر كاميون الزامي است و كاميون‌هاي متقاضي بارنامه نيز حتما بايد معاينه فني داشته باشند و باربرگ به صورت آنلاين توسط پليس چك مي‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با بيان اينكه در نظر داريم موتورهاي كاربراتوري را به انژكتوري تبديل كنيم، اظهار كرد: مطالعات اين كار انجام شده است. ماه گذشته مناقصه برگزار شد و دو شركت ايراني كه پتانسيل خوبي دارند، انتخاب شدند. در نظر داريم ۵۰ دستگاه موتوسيكلت كاربراتوري را در اين مدت به انژكتوري تبديل كنيم كه اين مهم سبب مي‌شود آلودگي موتورها به يك‌سوم كاهش يابد. اگر اين عمل موفقيت‌آميز باشد از اول آبان ماه به‌طور جدي تبديل موتورهاي كاربراتوري به انژكتوري را آغاز مي‌كنيم.

وي با بيان اينكه ۱۸درصد آلودگي هوا به دليل تردد سرويس دستگاه‌ها، ۱۲درصد متعلق به اتوبوس‌هاي شركت واحد و ۱۰درصد آلودگي توليد شده از موتورسيكلت‌هاست، اظهار كرد: اگر بتوانيم جلوي انتشار اين حجم آلودگي را از اين سه قلم وسيله نقليه بگيريم، كار مهمي انجام داده‌ايم.

وي اظهار كرد: 5 هزار دوچرخه آماده استارت است و طي برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده شهروندان مي‌توانند از آن استفاده كنند و هر جا كه مايل بودند آن دوچرخه را رها كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون