• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4180 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۹ شهريور

امريكا قصد طرح‌ريزي كودتاي نظامي در ونزوئلا را داشته است

بازگشت به دوران سياه

ميثم سليماني

 

 

هيچ‌كس به اندازه دولت دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده به اپوزيسيون ونزوئلا خيانت نكرد. ترامپ مسير دموكراسي‌خواهانه اپوزيسيون در ونزوئلا را منحرف كرد و اكنون اخباري از تلاش‌هاي غيردموكراتيك براي بركناري دولت مركزي ونزوئلا به وسيله كودتا منتشر مي‌شود. به گزارش نيويورك تايمز، مقام‌هاي دولت ترامپ نشستي محرمانه را با نظاميان مخالف مادورو در ونزوئلا برگزار كردند. در اين نشست محرمانه كه سال گذشته ميلادي برگزار شد، درخصوص برنامه‌هاي سرنگوني نيكولاس مادورو رييس‌جمهور كنوني ونزوئلا بحث و گفت‌وگو صورت گرفت.

گفتني است ايالات متحده در قرن بيستم يد طولايي در انجام كودتاهاي نظامي در امريكاي لاتين داشت. اما عملا با شروع قرن 21 رويكرد امريكا در اين زمينه تغيير كرد زيرا وجهه امريكا را به‌شدت تخريب كرده بود و اكثر كودتاها به ديكتاتوري‌هايي بدل شدند كه در جرم و جنايت از هيچ چيزي دريغ نمي‌كردند. از همين رو برنامه‌ريزي از سوي امريكا براي كودتا در ونزوئلا تبديل به يك قمار بزرگ براي دولت ترامپ محسوب مي‌شد. بسياري از افراد و گروه‌هاي در داخل امريكاي لاتين عميقا از ايالات متحده براي حمايت از شورش‌ها و كودتاهاي قبلي و تظاهرات‌هاي حتي مسالمت‌آميز در كشورهايي نظير كوبا، نيكاراگوئه، برزيل و شيلي و همچنين چشم‌پوشي از رژيم‌هاي نظامي در طول جنگ سرد به‌شدت خشمگين هستند.

به نوشته نيويورك‌تايمز، كاخ سفيد از پاسخ دادن به پرسش‌هاي جدي و مفصل در مورد مذاكرات خودداري و در بيانيه‌اي عنوان كرد كه اين مهم بود كه ديالوگ و گفت‌وگو بين ونزوئلايي‌هايي كه به دنبال تغيير مثبت در اين كشور هستند و از وضعيت خود تحت حكومت مادورو رنج مي‌برند، برقرار شود.

گفته مي‌شود كه در اين مذاكرات مخفي يكي از فرماندهان نظامي ونزوئلايي حضور داشته كه در فهرست تحريم‌هاي امريكا قرار گرفته است. او و ديگر اعضاي دستگاه امنيتي ونزوئلا توسط واشنگتن با طيف وسيعي از جرايم جدي متهم شده‌اند كه از جمله آنها مي‌توان به شكنجه منتقدان، زنداني كردن صدها فعال سياسي، زخمي كردن هزاران غيرنظامي، قاچاق موادمخدر و همكاري با نيروهاي فارك كلمبيا متهم هستند،‌اشاره كرد.

با وجود اين مقام‌هاي امريكايي تصميم گرفتند كه به اقدام نظامي كمك نكنند و برنامه‌هاي كودتا متوقف شود. اما تمايل دولت ترامپ براي ديدار با چندين افسر نظامي براي سرنگوني دولت مادورو را مي‌توان يك عقبگرد سياسي جدي در سياست‌هاي امريكا دانست.

اكثر رهبران امريكاي لاتين بر اين باورند كه نيكولاس مادورو حكومتي اقتدارگرا در ونزوئلا ايجاد كرده و اقتصاد اين كشور را با اصرار بر سياست‌هاي اشتباه به سمت نابودي سوق داده است و منجر به كمبود شديد مواد غذايي و پزشكي در كشور شده است. از طرفي ديگر خروج نگران‌كننده ونزوئلايي‌ها از مرزهاي ونزوئلا به سمت كشورهاي همسايه موجب يك نگراني عمده در داخل كشورهاي همسايه ونزوئلا شده است.

با اين حال مادورو مدعي است كه امپرياليست به رهبري امريكا قصد دارد حكومت او را سرنگون كند و وي را كنار بگذارد و دليل اصلي اتفاقات اخير در اين كشور همين نوع اقدامات خرابكارانه امريكا است و اكنون انتشار خبر اين گفت‌وگوهاي مخفيانه مي‌تواند ابزار لازم را در خدمت مادورو براي سركوب مخالفان قرار دهد.

ماري كارمن آپونته، كه در ماه‌هاي پاياني دولت اوباما به عنوان ديپلمات ارشد نظارت بر امور امريكاي لاتين فعاليت مي‌كرد، گفت: اين اقدام مانند يك بمب عمل مي‌كند.

گفتني است در ماه آگوست، فراتر از يك كودتا عليه دولت مادورو شخص او از يك سوءقصد جان سالم
به در برد. برخي تحليل‌ها حاكي از آن است كه اين نوع حملات نشان مي‌دهد كه رييس‌جمهوري ونزوئلا آسيب‌پذير است.

به گزارش نيويورك‌تايمز گفته مي‌شود كه مقام‌هاي نظامي ونزوئلا به‌دنبال دستيابي ارتباط مستقيم با دولت امريكا در دوران رياست‌جمهوري باراك اوباما بودند اما به نتيجه‌اي نرسيدند و عملا با آن موافقت نشد.

در آگوست سال گذشته دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده اعلام كرد كه ايالات متحده گزينه نظامي براي ونزوئلا دارد. اين سخنان عملا با مخالفت‌هاي عمده منطقه‌اي مواجه شد اما افسران نظامي مخالف مادورو را بر آن داشت تا بار ديگر به واشنگتن نزديك شوند. افسران نظامي در يكسري جلسات مخفي در خارج از كشور كه از پاييز گذشته آغاز شده و در سال جاري نيز ادامه داشت با دولت امريكا مذاكراتي داشتند و عنوان كردند كه حاضرند چند صد تن از نيروهاي مسلح را با خود همراه كنند و به اقتدارگرايي مادورو پايان دهند. افسران از ايالات متحده خواستند، با يك موج راديويي رمز‌گذاري شده با آنها ارتباطي امن برقرار كنند و يك دولت انتقالي را براي اداره كشور تا زمان برگزاري انتخابات ايجاد كنند. مقام‌هاي امريكايي از اين اقدام نظامي پشتيباني مالي نكردند و برنامه‌ها پس از يك سركوب و دستگيري ده‌ها تن عملا به شكست انجاميد. گفتني است روابط ميان ايالات متحده و ونزوئلا سال‌هاست كه در شرايط بدي به سر مي‌برد. از سال 2010 طرفين سفير مبادله نمي‌كنند. پس از روي كار آمدن دونالد ترامپ بر مسند رياست‌جمهوري، حكومت او تحريم‌ها را عليه مقام‌هاي عالي‌رتبه ونزوئلايي از جمله شخص مادورو و معاونان وي اعمال كرد.

طبق گزارش‌ها و جلسات مخفي و بحث‌هاي سياسي و مصاحبه‌هايي كه با 11 مقام فعلي و سابق امريكا و همچنين فرماندهان سابق ونزوئلايي انجام شده است، اطلاعات حاكي از اين است كه حداقل 3 گروه مجزا در داخل ارتش ونزوئلا در برابر دولت مادورو دست به توطئه زده‌اند.

گفته مي‌شود اولين تماس ميان دولت امريكا و نظاميان ونزوئلايي از طريق يكي از سفارت‌هاي ايالات متحده در يكي از پايتخت‌هاي اروپايي بوده است. مقام‌هاي كاخ سفيد هنگامي كه اين خبر را دريافت كردند به‌شدت هيجان زده شدند، اما نگران بودند. آنها نگران بودند كه ممكن است درخواست براي اين جلسه به صورت مخفيانه براي ضبط يك اقدام ازسوي مقام‌هاي امريكايي باشد كه دنبال توطئه عليه دولت ونزوئلا هستند.

اما همان‌طور كه بحران انساني در ونزوئلا در سال گذشته بدتر شد، مقامات امريكايي احساس كردند كه بايد تصوير واضح‌تري از مخالفان و برنامه‌هاي آنها براي براندازي مادورو داشته باشند، از همين رو اين ريسك را كردند تا با اين افراد ارتباط برقرار كنند. اما در نهايت اين روند به شكست انجاميده است.

اما نبايد فراموش كرد كه نفس اقدام ايالات متحده براي طرح‌ريزي اين جريان يك بازگشت به عقب در سياست‌هاي امريكا به حساب مي‌آيد. سياست‌هايي كه مربوط به دوران سياهي از امريكاي لاتين است. اكنون دوران كودتا و براندازي گذشته و تنها حمايت امريكا از اين جريان كارنامه امريكا در امريكاي لاتين را بدتر و سياه‌تر از گذشته خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون