• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3284 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۳ تير

گزارش «اعتماد» از اختلاف انتخاباتي ميان دو نهاد روحاني اصولگرايان

احتمال كناره‌گيري جامعه مدرسين حوزه علميه قم از انتخابات مجلس دهم

گروه احزاب| ماه‌هاست كه اصولگرايان سنتي استراتژي حركت زير پرچم جامعتين را اصلي‌ترين برنامه خود براي ورود به انتخابات مجلس عنوان مي‌كنند. موتلفه و جبهه پيروان مهم‌ترين گروه‌هاي اصولگرايي هستند كه از سال گذشته بر محوريت جامعتين تاكيد كرده‌اند. آنها تا جايي اين تاكيد ويژه را پيش بردند كه آيت‌الله مصباح در جلسه سه‌جانبه با آيات موحدي كرماني و يزدي، به طعنه گفت كه دليلي براي شركت در اين جلسات ندارد چه آنكه خود عضوي از اعضاي جامعه مدرسين است.

او كه پيش‌تر با مخالفت‌هايش كار جامعه مدرسين را تا مرز انشعاب پيش برده بود حالا در برابر خواست حاميانش بايد تصميم مي‌گرفت كه ضلع سوم وحدت اصولگرايان باشد يا يك عضو موثر جامعه مدرسين. اختلافات ميان اين سه آيت‌الله زماني شكل جدي‌تر به خود گرفت كه آيت‌الله موحدي كرماني، دبيركل جامعه روحانيت مبارز تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» اظهار كرد كه نمي‌داند آيا جامعه مدرسين وارد فرآيند انتخابات مجلس خواهد شد يا خير.

اين در حالي بود كه اصولگرايان اميد وافري داشتند تا جامعتين چتر گسترده اصولگرايي را باز و از مصباح تا موتلفه را زير آن جمع كنند. پس از آن بود كه محمدرضا باهنر، دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري در گفت‌وگو با «اعتماد» از اختلافات درون اصولگرايان پرده برداشت: «برخي‌ها مي‌گويند بعد از جامعتين، آيت‌الله مصباح و موسسه امام خميني چه مي‌شود؟ آيا راس سوم است يا نه؟ موضع ما معلوم است. ما با جامعتين همراه هستيم و جامعتين را مجبور نمي‌كنيم كه با آيت‌الله مصباح همراه باشد يا نه. در اصولگراها سه گروه و نظريه قابل تصور است. از افراط تا وسط و تا تفريط است. يك گروه مي‌گويند ما جامعتين را قبول داريم به شرط اينكه آيت‌الله مصباح ضلع سوم باشد. يك عده مي‌گويند ما جامعتين را قبول داريم و شرط هم براي جامعتين نمي‌گذاريم. خودتان تصميم بگيريد. عده‌اي هم مي‌گويند ما جامعتين را قبول داريم به شرط اينكه آيت‌الله مصباح نباشد.»

باهنر در مواجهه با اين سوال كه آيا جامعتين خود نقش محوريت قرار گرفتن را پذيرفته‌اند يا خير اختلاف ديگري را رونمايي كرد: ما در طول 30 سال گذشته با آنها اين طور كار كرده‌ايم. اينكه در انتخابات مجلس دهم آيا جامعتين حاضرند بيايند و علني و با تابلو كار كنند نمي‌دانيم. ما مي‌گوييم آن را هم خودتان تشخيص دهيد. ما مي‌گوييم شما به عنوان يك مجموعه مقابل ما حكم شويد.

كمال سجادي، سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري نيز پازل اختلاف ميان جامعتين را به بهانه تقسيم كار ميان دو نهاد روحاني قديمي در گفت‌وگو با «اعتماد» اين گونه تكميل كرد: جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه و آيت‌الله مصباح با يكديگر بحث علمايي دارند و خود تصميم مي‌گيرند كه با يكديگر چطور تعامل داشته باشند. در هر صورت ما جامعتين را محور مي‌دانيم. جامعه روحانيت مبارز وارد انتخابات مجلس و جامعه مدرسين وارد انتخابات خبرگان مي‌شود. اين نوعي تقسيم كار است. هر كدام درخور شأني كه دارند كار انجام مي‌دهند. حتي موتلفه اخيرا مساله‌اي را كه اشاره كرديد مطرح كرده است. آنها معتقدند كه شوراي داوري وجود داشته باشد. البته جزييات اين پيشنهاد را بايد از اعضاي موتلفه بپرسيد. در مجموع اينها نوعي ساختارسازي براي حركت روان‌تر و بهتر است. من معتقدم كه جامعه روحانيت مبارز حتما در انتخابات مجلس و جامعه مدرسين هم در انتخابات خبرگان وارد مي‌شود.

سجادي نگاه اصولگرايان سنتي و نزديك به جامعه روحانيت مبارز در خصوص آيت‌الله مصباح را نيز تشريح كرد: آيت‌الله مصباح‌يزدي خود را عضوي از جامعه مدرسين مي‌داند اما به لحاظ شأني كه دارد و اقبالي كه برخي گروه‌هاي سياسي به او دارند، او يك وزنه سياسي محسوب مي‌شود. ايده‌آل ما اين است كه او و جامعتين به طريقي هدايت اصولگرايي را برعهده بگيرند. اين بحث علمايي است و بين خودشان مطرح است. ما به شخصيت آيت‌الله مصباح احترام مي‌گذاريم و او را عضوي از جامعه مدرسين مي‌دانيم اما محوريت جامعتين شعار ما است.

 

نقش‌آفريني آيت‌ا... مصباح

جامعه مدرسين حوزه علميه قم تمام تمركز خود را روي انتخابات خبرگان گذاشته و هيچ خبري مبني‌بر نقش‌آفريني‌اش در انتخابات مجلس ديده نمي‌شود. حالا حاميان آيت‌الله مصباح با اين دستاويز كه بدون جامعتين نقش و اثرگذاري پدرمعنوي‌شان بايد بيشتر باشد مي‌توانند امتيازات بيشتري از سنتي‌ها بگيرند. سنتي‌ها كه آيت‌ا... مصباح را عضوي از جامعه مدرسين معرفي مي‌كردند حالا در موقعيت تازه‌اي قرار گرفته‌اند. اگر جامعه مدرسين بناي ورود به انتخابات مجلس نداشته باشد آيا مي‌توانند براي آيت‌الله مصباح نيز تعيين تكليف كنند كه به راي جمعي جامعه مدرسين پايبند بماند و با انتخابات مجلس كاري نداشته باشد؟

آيت‌الله مصباح در تمام 50 سال اخير با «تكليف شرعي» بازي بسياري از سياسيون را بر هم زده است. يكي از نمونه‌هايش هم انتخابات رياست‌جمهوري گذشته بود. آنجا كه او پيش از اعلام نتيجه احراز صلاحيت‌ها باقري لنكراني را اصلح در ميان زمين و آسمان معرفي كرد و با عدم احراز صلاحيت او با حمايت از سعيد جليلي سهم مهمي در اختلافات اصولگرايان داشت. آيا قرار است آيت‌الله مصباح در دهه نهم زندگي راهي جز آنچه تاكنون طي كرده در پيش گيرد؟ او حالا بدون حضور جامعه مدرسين آسوده‌تر از قبل مي‌تواند به تكليف شرعي‌اش بپردازد. تكليفي هيچ تضميني ندارد تا همسو با خواست اصولگرايان سنتي باشد.

روزگار سنتي‌ها بدون اجماع

جريان سنتي اصولگرايان كه بيشتر به جامعه روحانيت نزديك است تا جامعه مدرسين تلاش مي‌كند تا اين اختلاف ريشه‌اي را بحث طلبگي سه روحاني برجسته خود نامگذاري كند. آنها مي‌گويند براي جامعتين تعيين تكليف نمي‌كنند و در نهايت هرچه آنها بگويند انجام خواهند داد اما وقتي جامعتيني وجود نداشته باشد تكليف چيست؟

 

اختلاف در ليست خبرگان

حالا دامنه اختلاف فقط به انتخابات مجلس محدود نمي‌شود بلكه به نظر مي‌رسد جامعتين در انتخابات خبرگان و بستن ليست آن انتخابات نيز با مشكلات جدي روبه‌رو هستند. سخنان روز گذشته سيد محمد غروي، عضو جامعه مدرسين نشان داد اختلاف در خبرگان هم دست‌كم از مجلس ندارد. او گفت: اگر جامعه روحانيت مبارز قصد ورود به انتخابات را داشته باشد، بايد هياتي در جلسه جامعه مدرسين حضور پيدا كرده و كانديداهاي خود را معرفي كنند تا ببينيم چند درصد به ليست مشترك مي‌رسيم ولي هنوز اين كار هم صورت نگرفته است.

اين اظهارات آشكارا نشان مي‌دهد جامعه مدرسين براي بستن ليست خبرگان خود را محق‌تر از ديگران مي‌داند و معتقد است اگر كسي حرف و حديثي دارد بايد به تاييد آنها برساند. عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اينكه معمولا‌ جامعه مدرسين وظيفه خود مي‌دانست كه در ارتباط با خبرگان ورود پيدا كند و كانديدا داشته باشد، گفت: كميته انتخابات جامعه مدرسين زمان انتخابات فعال مي‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد غروي، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در گفت‌وگو با تسنيم در پاسخ به اين پرسش كه در اخبار آمده كارگروه جامعه مدرسين براي معرفي نامزد خبرگان تشكيل شده است، آيا اين خبر صحت دارد، اظهار داشت: اين موضوع تازه‌اي نيست معمولا جامعه مدرسين وظيفه خود مي‌دانست كه در ارتباط با خبرگان ورود پيدا كند و كانديدا داشته باشد.

وي ادامه داد: طبيعتا وقتي كه نزديك انتخابات مي‌شويم، جامعه مدرسين كميته‌اي را تشكيل مي‌دهد و آن كميته افراد را رصد كرده و كارهاي مربوط به انتخابات را انجام مي‌دهد و در نهايت بعد از نهايي شدن اسامي، ليست در شوراي مركزي جامعه مدرسين مطرح مي‌شود و اگر اسامي افراد و اشخاص تصويب شود، به عنوان كانديداهاي جامعه مدرسين معرفي مي‌شوند لذا اين موضوع از اول بوده و اختصاصي به اين دوره نداشته است. البته اين كار موقع خود انجام مي‌شود و هنوز زمان آن نرسيده است. مهم نيست كه الان اين كميته فعال شده است يا خير و اين خبري كه گفته شده درست نيست بلكه كميته جامعه مدرسين زمان انتخابات فعال مي‌شود.

 

واهمه باهنر از شرايط انتخابات خبرگان

محمدرضا باهنر، دبيركل جامعه اسلامي مهندسين در مراسم افطاري جامعه اسلامي مهندسين گفت: متاسفانه برخي‌ها خواب‌هاي آشفته و عجيبي را براي انتخابات مجلس خبرگان ديده‌اند و به دنبال آن هستند كه 10 نفر را وارد اين مجلس كنند تا ساز ناكوك بزنند، ما نمي‌گذاريم خواب آشفته آنها تعبير شود. نيروهاي فعال سياسي انقلاب نبايد از مجلس خبرگان غافل بمانند و انتخابات آن تحت تاثير مجلس شوراي اسلامي قرار بگيرد.

وي تصريح كرد: امروز دو تشكيلات شناسنامه‌دار كشور يعني جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين در خصوص انتخابات مجلس خبرگان فعاليت خود را شروع كرده و در آينده‌اي نزديك كانديداهاي آن مشخص مي‌شود در همين راستا ما بايد گوش به زنگ باشيم. در انتخابات مجلس شوراي اسلامي امكان دارد كه جناح اصلاح‌طلب و اعتداليون يك ليست واحد ارايه دهند يا به صورت دو گروه مجزا در انتخابات وارد شوند كه در هر صورت احزاب اصولگرا بايد با يك وحدت و انسجام به سمت ائتلاف و ليست واحد قدم بردارد.

باهنر در پايان خاطرنشان كرد: همه اصلاح‌طلبان را نبايد با يك چوب راند اما بايد توجه كرد كه خاستگاه فتنه از درون اصلاح‌طلبان بوده است. از همين‌رو اصلاح‌طلبان بايد خط خودشان را با فتنه مشخص و ضوابط و قوانين كشور را رعايت كنند. در كشور دو خط قرمز وجود دارد؛ يكي فتنه و ديگر انحراف است كه بايد حواس‌مان در خصوص افرادي كه قصد ورود به عرصه انتخابات دارند، باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون