• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3130 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۰ آذر

بهاي جريمه سربازان غايب: 20 تا 50 ميليون تومان

جزييات مهم معافيت سربازي غايبان

اعتماد| چند روزي است كه خبر فروش سربازي به كساني كه بيش از 10 سال غيبت دارند در لايحه بودجه 94 مطرح شده است، اين طرح در ابتدا بخش‌هاي مبهمي داشت كه روز گذشته توسط جانشين اداره منابع انساني ستاد كل نيروي‌هاي مسلح ابعاد مختلف اين طرح شرح داده شد. سردار موسي كمالي، جانشين اداره منابع انساني ستاد كل نيروهاي مسلح از جريمه ريالي مشمولان داراي غيبت بيش از هشت سال به جاي اعزام به سربازي بر اساس لايحه بودجه 94 خبر داد.

جريمه نقدي به جاي سربازي

سردار موسي كمالي در نشست خبري كه براي پاسخگويي به ابهامات و موارد مطرح شده درباره لايحه بودجه سال 94 و مطرح شدن امكان جريمه ريالي مشمولان غايب برگزار شده بود، گفت: «در خصوص اين افراد نيز با توجه به اينكه سن‌شان بالا رفته و كارآيي لازم را نيز ندارند و از سوي ديگر ممكن است سبب تضعيف روحيه ديگر سربازان در پادگان‌ها شوند، به دولت پيشنهاد داديم امكان جريمه ريالي اين افراد به جاي اعزام به سربازي وجود داشته باشد كه از اين رو در لايحه بودجه 94 اين امر پيش‌بيني شد.»
كمالي با بيان اينكه اين دسته از افراد ممكن است به دلايل مختلف از جمله اقامت در خارج از كشور، مشكلات خانوادگي، گرفتاري شغلي و غيره قادر به انجام خدمت سربازي خود نباشند، گفت: «بر همين اساس به اين افراد اين امكان داده شد تا به جاي رفتن به خدمت سربازي، جريمه ريالي بپردازند. مبلغ قطعي جريمه و نحوه اجراي آن براساس آيين‌نامه‌يي خواهد بود كه از سوي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح تهيه و پس از تاييد ستاد كل به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد، اما در حال حاضر مبلغي بين 20 تا 50ميليون تومان با توجه به سه عامل مدنظر ما قرار دارد.»
جانشين اداره منابع انساني ستاد كل نيروهاي مسلح حضور در خارج از كشور، مدرك تحصيلي و مدت غيبت را سه عامل مهم براي تعيين مبلغ ريالي جرايم عنوان كرد. به گفته جانشين اداره منابع انساني ستاد كل نيروهاي مسلح، بر اساس برآوردها بين يك تا يك و نيم ميليون نفر در شمول اين قانون قرار خواهند گرفت اما به نظر مي‌رسد هرچه مبلغ ريالي جريمه كمتر باشد استقبال از آن نيز بيشتر شود. جانشين منابع انساني ستاد كل نيروهاي مسلح درباره زمان اجراي اين قانون نيز گفت: «همان‌طور كه لايحه بودجه براي يك سال است موضوع جريمه ريالي مشمولان غايب نيز از ابتداي سال 94 اجرايي شده و تا پايان سال ادامه خواهد داشت و تاكنون هيچ تصميمي در خصوص ادامه آن در سال 95 گرفته نشده است.»

مجازات‌هاي مشمولان غايب

وي در ادامه درباره آن دسته از مشمولاني كه مدت زمان غيبت‌شان از سربازي كمتر از هشت سال است، گفت: افرادي كه امكان استفاده از اين شرايط را دارند اگر چنانچه از سن 19 سالگي وارد مشموليت شده باشند حداقل 27 سال سن دارند و حداكثر سن آنان نيز 50 سال است، بنابراين اگر مشمولي ميزان سنوات غيبتش از سربازي كمتر از هشت سال باشد بديهي است كه در شمول اين مقررات قرار نخواهد گرفت و اگر تا 22 بهمن امسال نسبت به تعيين تكليف سربازي خود اقدام كند هم شش ماه اضافه خدمتش بخشيده خواهد شد و هم به مراجع قضايي معرفي نمي‌شود و علاوه بر آن امكان استفاده از تسهيلات در نظر گرفته شده براي ديگر مشمولان را نيز خواهد داشت و 21 ماه خدمت خواهد كرد. وي درباره مجازات‌هايي كه براي مشمولان غايب و به كارگيرندگان آنان در قانون پيش‌بيني شده است، نيز ادامه داد: محروميت‌هاي اجتماعي، ممانعت از اخذ وام، پروانه كسب و... از جمله محروميت‌هاي پيش‌بيني شده در قانون براي مشمولين غايب است و علاوه بر آن اگر شركت‌هاي خصوصي و دولتي، ارگان‌ها، خبرگزاري‌ها و... نيز اقدام به استفاده از مشمولان غايب كنند براي بار اول به ازاي هر مشمول غايب بايد هزينه سالانه يك سرباز معادل سه ميليون تومان را به عنوان جريمه پرداخت كنند و براي بار دوم نيز به ازاي هر مشمول غايب ملزم به پرداخت هزينه سالانه سه سرباز يعني 9 ميليون تومان خواهند شد. جانشين اداره منابع انساني ستاد كل نيروهاي مسلح درباره اينكه آيا فوتباليست‌هايي كه اخيرا كارت‌هاي معافيت و پايان خدمت جعلي‌شان باطل شد نيز امكان استفاده از اين شرايط را دارند گفت: «اين افراد جرمي را انجام داده‌اند و پرونده آنان در مرجع قضايي در حال رسيدگي است. اگر مرجع قضايي به اين موضوع رسيدگي كند و در اين باره حكم بدهد آنان مي‌توانند از اين شرايط استفاده كنند، فوتباليست‌ها نيز در صورت دارابودن شرايط مي‌توانند با پرداخت جرايم كارت معافيت دريافت كنند.»

 

نظر مردم درباره فروش سربازي به غايبان چيست؟

اما مردم در شبكه‌هاي اجتماعي و خبرگزاري‌ها پس از انتشار صحبت‌هاي سردار كمالي نظرات مختلفي داشتند كه بيشتر آنها اين طرح را عادلانه توصيف نمي‌كردند. عده‌يي از مردم معتقدند در شرايط فعلي كسي كه با مدرك دكترا نزديك به 27 تا 30 سال سن دارد پس از پايان درسش بايد به سربازي برود اما كسي كه درس نخوانده و امروز نزديك به هشت تا 10 سال غيبت دارد مي‌تواند با پرداخت پول معاف شود و اين نوعي بي‌عدالتي است. اگر يك فردي كه30 سال سن دارد كارآيي لازم را براي سربازي ندارد پس بايد همه اين گروه سني از اين معافيت بهره‌مند شوند نه فقط يك گروه خاص. گروه ديگري از مردم بر اين نظر بودند كه اين طرح براي ايراني‌هاي خارج از كشور و فوتباليست‌هاست تا بتوانند با پول شرايط سربازي خود را سامان دهند و در حقيقت بيشتر مردم نه توان پرداخت اين هزينه‌ها را دارند و نه كليت اين طرح عادلانه است. مردم در شبكه‌هاي اجتماعي و سايت‌ها نوشته‌اند كه بايد وضعيت سربازي در كشور ساماندهي شود تا كسي دچار ضرر نشود و شرايط براي همه عادلانه باشد. اما عده‌يي ديگر مي‌گويند بايد تغيير در شرايط معافيت‌ها ايجاد شود تا مردم بتوانند براي خود برنامه‌ريزي كنند، با سخت‌تر شدن شرايط معافيت‌ها عده بيشتري از سربازي غايب مي‌شوند. به نظر مي‌رسد تعداد غايبان سربازي بسيار زياد است كه فقط كساني كه بيش از هشت سال است به سربازي نرفتند نزديك به يك و نيم ميليون نفر هستند. اينكه در آينده چه برنامه‌ريزي براي سربازي از سوي مسوولان صورت مي‌گيرد همچنان براي مردم داراي ابهام است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون