• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3600 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۵ مرداد

سهراب مرادي دومين طلاي وزنه‌برداري و كاروان ايران را تصاحب كرد

بازگشت شكوهمندانه

وحيد جعفري

سهراب مرادي، وزنه‌بردار ايران در مسابقات المپيك در حركت يك‌ضرب دسته 94 كيلوگرم، وزنه 182 كيلوگرمي را بالاي سر برد و در حركت دوضرب نيز وزنه 221 كيلوگرم را به‌سادگي مهار كرد تا در مجموع با ثبت ركورد 403 كيلوگرم و با اختلاف هشت كيلوگرم نسبت به نفر دوم، به عنوان نخست اين رقابت‌ها و مدال طلا برسد.

وقتي طلافروشان المپيك در لندن اين فرصت را از سهراب مرادي گرفتند تا نتواند در بازي‌هاي تابستاني 2012 به مدال برسد، وزنه بردار محجوب كشورمان مثل هميشه آرام ماند و هيچ نگفت. او كه قرباني بازي بزرگان شده بود، به خانه بازگشت و در انزواي خود به تمريناتش ادامه داد؛ اما مشكلي به نام دوپينگ مقابل نامش قرار گرفت تا با چالشي ديگر هم مواجه شود و اين تازه آغاز سختي‌ها بود؛ وقتي متوجه شد فدراسيون حسين رضازاده او را به عنوان وزنه‌بردار بازنشسته معرفي كرده كه ديگر قصد روي تخته رفتن ندارد. دو سال گذشت، محروميت سهراب تمام شده و او بازگشته بود؛ اما دسته گلي كه به آب داده بودند، مانعي بود براي حضور او در مسابقات و اين در حالي اتفاق افتاد كه مرادي آماده‌تر از هر زمان ديگري نشان مي‌داد و بازگشته بود تا حق خود را از وزنه‌برداري بگيرد. با تلاش‌هايي كه صورت گرفت در نهايت نام سهراب از ليست وزنه برداران بازنشسته خارج و قرار بر اين شد تا در دو مسابقه بين‌المللي كه يكي در ايران برگزار مي‌شد و ديگري در قاره امريكا به ميدان برود تا جواز حضور در المپيك را كسب كند. سهراب پس از حضور در جام فجر راهي مسابقات وزنه‌برداري پان‌امريكن شد و با قرار گرفتن روي تخته وزنه‌برداري اين مسابقات جواز شركت درالمپيك را به دست آورد.
او قصد داشت در كلمبيا، محل برگزاري مسابقات كه در اوج آمادگي بود همچون كيانوش رستمي كه در جام فجر ركورد دنيا را شكست، ركورد دنيا را از آن خود كند؛ اما مسوولان صلاح نديدند كه مرادي در آن مسابقات چنين كاري را انجام دهد و در كانون توجهات قرار گيرد، چرا كه بايد آرام به پيش مي‌رفت تا دلالان مدال قصد فروش مدال المپيك او را نكنند و خب او هم در سايه ماند تا اينكه در ريو روي تخته درخشيد تا خود را اثبات كند.
او قبل‌تر و به دليل مشكلاتي كه برايش پيش آمده بود در خانه تمريناتش را دنبال مي‌كرد تا به هدف بزرگ خود برسد و در نهايت هم توانست در شبي به‌يادماندني به مدال زرين المپيك -كه چهار سال پيش بايد به سينه مي‌زد- برسد و افتخاري بزرگ براي خود و ايران كسب كند. سهراب ايراني در برزيل با تمام ترس‌هايي كه از گذشته داشت روي تخته رفت و با غلبه بر خاطرات بد دوره قبل و سال‌هاي پس از آن نشان زرين را به گردن آويخت. او حتي اين توان را داشت كه ركورد المپيك را هم جابه‌جا كند؛ اما دو باري كه پشت وزنه قرار گرفت تا به اين مهم برسد، نهايت تلاش خود را به كار نگرفت، تا باز اين شائبه به وجود‌ آيد كه نخواست يا نگذاشتند!

آيان: مرادي مي‌توانست ركوردشكني داشته باشد
جالب اينكه كمي قبل از آغاز مسابقه و در سالن گرم و در حالي كه سهراب مرادي خود را آماده مي‌كرد، تاماش آيان رييس فدراسيون جهاني وارد مي‌شود و ضمن خوش‌وبش با سهراب، براي نماينده كشورمان آرزوي موفقيت مي‌كند. آيان در ادامه مي‌گويد: «مطمئن هستم كه اين وزنه‌بردار قهرمان مي‌شود و اين اتفاق رخ خواهد داد. » بعدتر باز مي‌گويد: «مرادي مي‌توانست ركوردشكني نيز داشته باشد اما نشد. » آيان در ادامه گفت: «از اول هم گفته بودم كه مرادي شانس اصلي قهرماني است. خوشحالم ايران تاكنون دو مدال طلا به دست آورده و اين نشان مي‌دهد كه در كشور شما سرمايه‌گذاري خوبي صورت گرفته است. به‌نظرم طلاي سوم ايران در مسابقات وزنه‌برداري المپيك 2016 دور از دسترس نيست و مي‌تواند ايران را در اين رشته ورزشي جاودانه كند. براي فدراسيون جهاني مهم نيست كه كدام كشور مدال طلا مي‌گيرد. ما خواستار ورزش پاك هستيم و اميدوارم اين مساله بهتر از قبل شود و پيشرفت بيشتري داشته باشد.»

مرادي: جنازه‌ام به المپيك رسيد
خبرگزاري فرانسه (AFP) نوشت: مسابقات وزنه‌برداري تحت‌تاثير مثبت اعلام شدن تست دوپينگ برادران زيلينسكي (آدرين و توماز)، وزنه‌برداران لهستاني قرار گرفت. آدرين زيلينسكي، قهرمان المپيك لندن درست سه روز پس از اينكه تست دوپينگ برادرش مثبت اعلام شد، دوپينگي اعلام و او نيز به‌مانند برادرش از فهرست وزنه‌برداران وزن 94 كيلوگرم بازي‌هاي المپيك ريو خارج شد. البته سهراب مرادي پس از بازگشت به صحنه مسابقات آن هم پس از دو سال محروميت به‌خاطر مثبت بودن تست دوپينگش، در دسته 94 كيلوگرم مسابقات وزنه‌برداري بازي‌هاي المپيك ريو، به‌سادگي به روي سكوي قهرماني رفت. مرادي پس از رسيدن به قهرماني با اشاره به دو سال محروميتش كه او آن را هنوز ناعادلانه مي‌داند، با حالتي عصباني گفت: «محروميت من به‌خاطر دوپينگ ناخواسته بود. نمي‌دانم چرا آنها مرا از ادامه مسابقات كنار گذاشتند. هنوز هم نمي‌دانم دليل اين موضوع چيست. من چيزي در مورد داروهاي مسكن نمي‌دانستم و البته كه صددرصد پاك بودم.» مرادي با ابراز تاسف از اينكه برادران زيلينسكي در اين مسابقات حضور نداشتند، صحبت‌هاي خود را اين گونه دنبال كرد: «احساس مي‌كنم وزنه‌بردار بزرگي هستم. مي‌توانم حس كنم كه برادران زيلينسكي چقدر سخت كار كرده بودند و روياي قهرماني در اين مسابقات را داشتند. چون خودم وزنه‌بردار هستم، به خوبي آنها را درك مي‌كنم. به‌هر حال خارج از مسابقه، همه ما ورزشكار و دوست هستيم.» وزنه‌بردار 27 ساله ايران با اشاره به قهرمان قزاقستاني جهان كه در ماه ژوئن 2016 به‌دليل مثبت اعلام شدن تست دوپينگش با محروميت مواجه شد، اظهار داشت: «اگر ايليا ايلين اينجا بود، با هم رقابت مي‌كرديم. ايليا وزنه‌بردار خوبي است و او را دوست دارم، اما دوست داشتم او اينجا بود و شكستش مي‌دادم. همچنين مايل بودم دو وزنه‌بردار لهستاني (برادران زيلينسكي) هم اينجا حضور داشتند. هر وزنه‌برداري كه تست دوپينگش مثبت اعلام مي‌شود، ناراحت مي‌شود، اما به‌هر حال ورزشكار فرصت جبران پيدا مي‌كند و من اين را امروز به اثبات رساندم. من بعد از المپيك لندن مشكلاتي داشتم و نااميد شدم و به خانه رفتم. زماني كه تصميم گرفتم به تنهايي تمرين كنم، همه به من مي‌خنديدند اما من در سرما هم تمرين مي‌كردم. حتي بعد از مشكل بازنشستگي اجباري نيز همچنان به تمرينم ادامه دادم. مردم به من مي‌گفتند كه چرا تلاش مي‌كنم اما من سخت كار كردم و در نهايت توانستم مدال طلا بگيرم. تمام تلاشم را كردم زيرا شايد اين آخرين حضورم در المپيك باشد و كسي از چهار سال بعد خبر ندارد. فكر نمي‌كردم كه بتوانم روزي در المپيك وزنه بزنم چه برسد به اينكه طلا بگيرم اما اكنون قهرمان المپيك هستم و خدا را شكر مي‌كنم. براي گرفتن مدال طلا بايد خيلي اتفاق‌هاي گوناگوني رخ دهد و اين طور نيست كه فقط تمرين ملاك باشد. من از سال 2009 تاكنون بهترين وزنه‌ها را زدم اما هيچ مدالي غير از مدال آسيايي نتوانسته بودم بگيرم. خدا را شكر كه امروز توانستم طلاي المپيك را به دست آورم. به نظر خودم در يك ضرب خيلي خوب كار كردم. من با آن همه مشكلات و سختي‌هايي كه پشت سر گذاشتم، بايد بگويم كه جنازه‌ام به المپيك رسيد. من در كلمبيا 180 كيلوگرم در دو ضرب زدم و آن موقع به خودم گفتم كه چطور مي‌خواهم در المپيك وزنه بزنم و واقعا نااميد بودم. خدا را شكر كه نخستين مدال المپيك و خوش‌رنگ‌ترين نشان را براي استان اصفهان گرفتم. آرزوي من اين است كه بهداد هم بتواند مدال طلا بگيرد تا ايران سه مدال طلا را در المپيك ريو كسب كرده باشد.»

انوشيرواني: به خاطر برخي مسائل
 از ركوردشكني چشم‌پوشي كرديم
سجاد انوشيرواني‌ ضمن ابراز اميدواري كه سهراب مرادي در رويدادهاي آتي بتواند همراه با ركوردشكني موفق به كسب مدال شود، خاطرنشان كرد: خوشحالم كه سهراب نخستين مدال مهم زندگي ورزشي خود را در المپيك و به رنگ طلا به دست آورد. او مي‌توانست اين مدال باارزش را همراه با ركوردشكني به دست بياورد اما به خاطر برخي مسائل از آن چشم‌پوشي كرديم. سرمربي تيم ملي وزنه در مورد وضعيت بهداد سليمي گفت: بهداد شرايط خوبي دارد و كاملا آماده است، البته بهداد رقيبان قدرتمندي دارد. با اين حال اعتقاد دارم اگر روز، روز بهداد باشد مي‌تواند كار بزرگي انجام دهد. از همه مردم مي‌خواهم دعا كنند تا روند كسب مدال طلا توسط وزنه‌برداران ادامه داشته باشد. من در اين چهار ماه خيلي زجر كشيدم و خوشحالم كه وزنه‌برداري كار را با مدال طلا شروع كرد. او در پاسخ به اين پرسش كه قرار است در اين المپيك جا پاي محمد بنا بگذارد، گفت: من خاك پاي محمد بنا هستم و هرچه طلا بگيريم به نفع كاروان ايران است. بنا استاد من است و از او راهنمايي مي‌گيرم. دست بنا را مي‌بوسم. دو، سه شب است كه با هم صحبت مي‌كنيم او به من خيلي روحيه داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون