• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3656 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۴ آبان

به دليل موفقيت مذاكرات اختصاص يافت

جايزه چتم هاوس براي ظريف و كري

يك منبع‌آگاه : وزير خارجه ايران در مراسم دريافت جايزه در لندن حاضر نخواهد شد

گروه ديپلماسي| محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران و جان كري، وزير امور خارجه امريكا روز گذشته جايزه 2016 انديشكده «چتم هاوس» Chatham House Prize را به دليل تلاش براي به ثمر رساندن مذاكرات هسته‌اي ايران با 1+5 به خود اختصاص دادند. جايزه چتم هاوس سالانه به فرد، افراد يا نهاد و موسسه‌اي مي‌رسد كه از نظر كارشناسان اين موسسه روابط بين‌الملل، بيشترين تلاش‌ها را براي توسعه روابط بين‌الملل به كار گرفته باشند. جايزه امسال مشتركا به محمد جواد ظريف و جان كري رسيده است و دليل آن هم نقش حياتي و چشمگيري بوده كه اين دو وزير امور خارجه در مذاكرات هسته‌اي كه در سال 2015 به نتيجه رسيد، ايفا كردند. در توضيح اين جايزه گفته شده است كه توافق هسته‌اي ميان ايران و 1+5، تاريخي‌ترين توافق در چارچوب توسل به ديپلماسي بوده كه در قرن 21 به دست آمده است. چتم هاوس در اين خصوص نوشته است: توافق هسته‌اي از نظر بسياري يك غيرممكن بود. غلبه بر پيچيدگي‌هاي فني وحشتناك در حالي كه اين توافق مخالفاني هم در ايران و هم در امريكا داشت و وجود سه دهه خصومت ميان ايران و امريكا آسان نبود اما هدايت و تعهد ظريف و كري در تداوم و پيش بردن مذاكرات و رساندن آن به سر منزل مقصود بسيار كارساز بود. با حضور حياتي مقام‌هاي ثابت شوراي امنيت، آلمان و اتحاديه اروپا، ظريف و كري موفق به حصول به توافق هسته‌اي شدند. توافقي كه شوراي امنيت سازمان ملل متحد و بيش از 90 كشور بر آن صحه گذاشته‌اند. اين توافق هم پيروزي براي ديپلماسي بود و هم پيروزي در برابر تكثير تسليحات اتمي.
لوران فابيوس كه تا سال ۲۰۱۶ وزير امور خارجه فرانسه بود و كريستيانا فيگوئرس، ديپلمات كاستاريكايي، به دليل نقش عمده‌اي كه در حصول توافقنامه تغييرات آب و هوايي زمستان گذشته در پاريس ايفا كردند، به‌طور مشترك نامزد دريافت ديگر جايزه چتم هاوس بودند. اتاهيرو جگا، رييس كميسيون انتخابات نيجريه به خاطر اراده، درستي، حرفه‌اي بودن در نخستين انتخابات آزاد نيجريه كه در سال ۲۰۱۵ انجام شد نيز نامزد دريافت اين جايزه بود.
چتم هاوس در خصوص پروسه انتخاب برنده يا برندگان نهايي مي‌نويسد: اين پروسه كاملا مستقل، دموكراتيك بوده و همين ويژگي اين جايزه را به جايزه‌اي يكتا در حوزه روابط بين‌الملل بدل كرده است. اين جايزه براي نخستين‌بار سال 2005 داده شد. نام هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه سابق امريكا و نامزد امروز دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا هم در ليست كساني كه اين جايزه را دريافت كرده‌اند، ديده مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون