• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3689 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۸ آذر

وزير علوم در پاسخ به سوال نماينده عضو جبهه پايداري درباره اردوهاي مختلط و فعاليت‌هاي سياسي دانشجويان:

معاونانم را تغيير نمي‌دهم

گروه سياسي| انگار رسم تازه‌اي شده است كه نماينده‌اي وزيري را براي پاسخ به سوالي به مجلس بكشاند و بعد قانع شدنش از پاسخ‌هاي وزير را مشروط به قول وزير براي انجام خواسته‌هاي خود كند. اتفاقي كه ديروز براي فرهادي وزير علوم افتاد كه براي پاسخ به سوال پژمانفر نماينده مشهد رفته بود. سخنان پژمانفر رييس كميسيون فرهنگي و عضو جبهه پايداري به بهانه سوال از وزير علوم در واقع اتهام‌نامه‌اي عليه اصلاح‌طلبان بود. شاهد اين مدعا اينكه او بارها در سخنانش گفت انتقاداتش متوجه وزير علوم نيست و مي‌داند وزير علوم فرد متديني است در عوض بارها در جملاتش اصلاح‌طلبي را با افراط‌گرايي و خارج بودن از چهارچوب نظام برابر دانست. پژمانفر با موضوع اردوهاي مختلط در دانشگاه‌ها شروع كرد كه مي‌گفت اگرچه توسط دانشگاه‌ها برنامه‌ريزي نمي‌شود اما در برد دانشگاه تبليغ مي‌شود و دانشجويان در دانشگاه درباره آن برنامه‌ريزي و صحبت مي‌كنند. بعد هم اتهام زني‌ها شروع شد: «نگاه سهم‌گرانه احزاب اصلاح‌طلب از ابتداي اين دولت براي تصاحب دانشگاه‌ها و بازگرداندن دانشگاه به ريل افراطي‌گري در ادبيات سياسيون و مديران دولت فعلي شايع شد و تلاش بسياري براي احياي وضعيت اسفناك گذشته آغاز شد.» بعد هم با اين عبارت كه مي‌داند بسياري از معاونين و اعضاي ستادي وزير علوم را به او تحميل كرده‌اند، گله‌مند شد كه چرا وزارت علوم با منتخبين وزير سابق به فعاليت ادامه مي‌دهد. پژمانفر نگران بود از اينكه نشريات دانشجويي و چند دانشگاه با هدف ترويج انديشه‌هاي بنياد باران مجوز گرفته‌اند و دستور دادستاني براي ممنوعيت انتشار برخي تصاوير در دانشگاه‌ها دخالت قلمداد مي‌شود و در نشريات و تابلوهاي اعلانات دانشگاه آزادانه عكس برخي‌ها منتشر مي‌شود و مظلوميت براي آنها ايجاد مي‌شود. پژمانفر شروع كرد به بيان آماري از نشريات دانشجويي كه هنجارشكني كرده‌اند و چارچوب نظام را رعايت نكردند: «تعداد آنها 307 نشريه است و با رويكرد اصلاح‌طلبي در حال فعاليتند. همچنين ۱۱ نشريه دانشجويي با رويكرد واگرايي و ۱۵ نشريه با رويكرد ترويجي ايران باستان از مرزهاي گفتمان كشور عبور كردند. متاسفانه نشرياتي كه امروز هنجارها را مي‌شكنند، به‌شدت زياد شده است.» وقتي پژمانفر گله‌مند شد از اينكه بسيج و جريان‌هاي اصولگرا در دانشگاه با محروميت مواجه هستند و از سخنراني‌هاي آنها جلوگيري مي‌شود معلوم شد كه نگراني او بيشتر از استقبال دانشگاه از انديشه‌هاي اصلاح‌طلبي است تا صرف ورود جريان‌هاي سياسي به دانشگاه. پژمانفر مي‌گفت چه برنامه‌اي براي پاسخگويي به سوالات و آشناسازي دانشجويان با واقعيت‌ها از جمله اتفاقات سال ۸۸ وجود دارد. بعد هم گفت: از اردوها و برنامه‌هاي دانشگاه فيلم‌ها و عكس‌هايي كه در شأن مجلس نيست دارد. آماري هم داشت: «۵۷ جلسه سياسي در دانشگاه‌ها برگزار شد كه در آنها هنجارشكني شده و ۱۲ جلسه مذهبي بوده كه محتواي مناسبي نداشتند و ۱۰۸ جلسه فرهنگي داشتيم كه گزارشات آنها نگران‌كننده است و ۹۶ اردوي مختلط داشتيم.» در آخر هم گفت: وزير علوم گزارش دهد چه برخوردي با اين جريان‌ها شده است. گفت كه آقاي فرهادي صداقت شما را تاييد مي‌كنم اما معاونان خودكامه شما مورد تاييد نيستند و تدين و رفتار در چارچوب نظام ندارند.
هيات نظارت بر نشريات دانشجويي داريم
نوبت كه به وزير علوم رسيد او با آرامش گفت: اردوهاي مختلط بخشنامه مرتبط با خود را دارد و برگزاري آن آيين نامه مختصي را دارد اما در مورد سفرهاي آموزشي و پژوهشي و تحقيقات ميداني كه با حضور اساتيد برگزار مي‌شود موضوع متفاوت است و بايد در اينگونه برنامه‌ها جزييات، محل اسكان و نحوه حضور به‌طور كامل مشخص شود. به هيچ‌وجه دانشگاه مجوز برگزاري اردوهاي مختلط را نمي‌دهد، اگر هم برگزار شود ربطي به دانشگاه ندارد. حتي اگر آژانس‌ها بر روي بورد دانشگاه تبليغي داشته باشند، برخورد مي‌شود. اينكه شما مي‌گوييد ۹۶ اردوي مختلط برگزار شده، بايد ببينيم كه در چه دوره‌اي بوده است؛ چرا كه ما ۳۰ اردوي مختلط را كه برگزار شده بود بررسي كرديم و مشخص شد كه تنها چند مورد خارج از ضوابط بوده است و مابقي اردوي تحقيقاتي و... بوده است. درخصوص برخي از حاشيه‌هاي برگزاري همايش‌ها در دانشگاه‌ها هم در مورد اصل موضوع بحث ويژه‌اي وجود ندارد اما درمورد برخي از حاشيه‌ها وزارت علوم با قدرت با آنها برخورد كرده و برخورد لازم متناسب با قانون و آيين نامه صورت گرفت و درمورد موسيقي در دانشگاه‌ها نيز آيين نامه‌هاي لازم وجود دارد. درخصوص وضعيت نشريات دانشجويي هم بايد بگويم نشريات دانشجويي براساس وظيفه و چارچوب خود و دريافت مجوزهاي قانوني فعاليت مي‌كنند. ما هيات نظارت بر نشريات دانشجويي داريم. در نشريات دانشجويي از نهاد نمايندگي رهبري نيز حضور دارند و هيات سه نفره‌اي ناظر بر تشكل‌ها هستند و بالاخره اين نشرياتي كه مجوز مي‌گيرند در چارچوب ضوابط شوراي عالي انقلاب فرهنگي مجوز گرفته‌اند و در حال حاضر 4300 نشريه با مجوز در حال فعاليتند و با تخلفات احتمالي آنها نيز برخورد مي‌شود كما اينكه در سال جاري نشريات در 13 دانشگاه به شكل تذكر كتبي توقيف يا محروميت مورد برخورد قرار گرفتند. فرهادي اين را هم گفت كه در اين مدت بيش از ۱۰۰ كرسي آزادانديشي برگزار شد و حدود ۱۳هزار دانشجو به اردوي مشهد فرستاده شدند و امسال نيز براي ۵۰ هزار دانشجو نيز برنامه‌ريزي كرده‌ايم.
وزير علوم وعده تغيير معاونين را نداد
بعد از آن علي مطهري، رييس مجلس از پژمانفر پرسيد كه از پاسخ‌هاي وزير قانع شده يا آن را به راي بگذارد. پژمانفر هم گفت: «اگر آقاي وزير قول دهند كه به دغدغه‌هاي گفته شده و نگراني‌هاي مطروحه توجه كنند از آنجايي كه ايشان را فردي متدين مي‌دانم نيازي به راي‌گيري نيست و از پاسخ‌هاي ايشان قانع شدم». مطهري هم اعلام كرد كه وزير علوم موضوعات را پيگيري خواهند كرد و به دغدغه‌هاي فرهنگي مطرح شده توجه لازم را دارند. اما كمي بعد گفت كه فرهادي يادداشتي به او داده و در آن تاكيد كرده كه قولي براي تغيير معاونانش نداده اما براي دغدغه‌هاي فرهنگي و پيگيري جدي آنها اعلام آمادگي مي‌كند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون