• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3718 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ دي

6 كشته و 3 زخمي در تيراندازي انتقام‌جويانه

دستگيري عامل قتل‌عام اراك در عمليات شبانه

اعتماد| مردي 26 ساله كه صبح ديروز با انگيزه «انتقام‌جويي» به دو خانه در اراك حمله كرده و با رگبار كلاشينكف 6 نفر از جمله يك مامور نيروي انتظامي را به قتل رسانده بود، در عمليات شبانه پليس دستگير شد. به گفته دادستان عمومي و انقلاب اراك، متهم كه قصد فرار به تهران را داشت، براي گرفتن پول، سر قراري حاضر شد اما هنگام معامله از سوي ماموران غافلگير شد و به دام افتاد. پليس پيش از اين برادر او را نيز بازداشت و تحقيقات درباره نقشش در قتل‌ها را آغاز كرده است.
ريشه اين جنايت به يك نزاع منجربه قتل در سال گذشته بر مي‌گردد. متهم كه با شهادت چند نفر در دادگاه به عنوان يكي از عاملان اين نزاع دستگير و به جرم ضرب و جرح عمدي زنداني شده بود، 12 دي‌ماه امسال با قرار وثيقه 200 ميليون توماني از زندان آزاد شد اما صبح ديروز، ابتدا با استفاده از اسلحه كلاشينكف، به خانه مامور پليس اراك كه با شهادتش در دادگاه، باعث دستگيري او در پرونده نزاع شده بود، حمله كرد و با رگبار گلوله، اين مامور و سه عضو خانواده او را به قتل رساند. قاتل سپس به خانه پدر و مادر مقتول نزاع سال گذشته رفت و هر دوي آنها را نيز به قتل رساند و پسرشان را هم زخمي كرد. در اين حادثه خونين، در مجموع 6 نفر كشته و 3 نفر زخمي شده‌اند كه اقدامات درماني روي مجروحان ادامه دارد.
يكي از اهالي خيابان طالقاني كه قتل‌هاي اول در آنجا رخ داده به «اعتماد» گفته است: «در اين منطقه بيشتر مغازه است و حادثه هم صبح زود اتفاق افتاده براي همين كسي متوجه تيراندازي نشده. من ساعت 8:30 صبح براي باز كردن مغازه‌ام آمده بودم كه ماموران و ماشين پليس‌ها را ديدم. آن موقع فهميدم كه چهار نفر از جمله آقاي علي معصومي، مامور پليس كشته شده‌اند. در زمان حادثه، دختر 4-3 ساله مامور پيششان نبود براي همين سالم مانده. ماموران پس از بررسي خانه، در ورودي آن را بستند و الان هم هيچ كس در آن نيست.»
دستگيري قاتل و برادرش
 در چند ساعت
دادستان عمومي و انقلاب اراك با اعلام خبر دستگيري متهم در ساعات پاياني شب گذشته گفت:«متهم كه قصد فرار به تهران را داشت براي دريافت پول سر قرار حاضر شده بود و هنگام دريافت پول،‌توسط ماموران دستگير شد.» فرشيد طاهري پيش‌ از دستگيري متهم،  در توضيح جزييات حادثه گفته بود: «سال گذشته، نزاعي بين متهم و فرد ديگري رخ داد كه متهم تنها ضربه‌اي به سر او وارد كرد كه اين ضربه باعث مرگ نشد و مقتول با ضربه چاقوي برادرزاده خودش به قتل رسيد. متهم به جرم شركت در اين نزاع و ايراد ضرب و جرح عمدي دستگير و به يكسال حبس محكوم شد اما 12 دي‌ماه امسال با قرار وثيقه 200 ميليون توماني از زندان بيرون آمد. او پس از آزادي از سوي خانواده و بستگان به عنوان عامل ايجاد نابساماني و مشكلات در خانواده مورد شماتت قرار مي‌گيرد. از طرفي خانواده مقتول نزاع سال گذشته نيز به آنها فشار مي‌آورند كه بايد از اراك كوچ كنند. گويا مجموعه اين فشارها و بگو مگو‌ها موجب سكته پدر متهم و در نهايت وارد آمدن فشار روحي مضاعف بر متهم شده تا آنجا كه ساعت چهار صبح ديروز هم با خانواده خود درگيري داشته و چند تير هوايي هم شليك كرده است.»
طاهري درباره نحوه ارتكاب قتل‌ها نيز بيان كرد: «متهم پس از اين درگيري خانوادگي، ابتدا به منزل خانواده‌اي در خيابان طالقاني كه سال گذشته عليه او شهادت داده و منجر به دستگيري‌اش شده بودند، مي‌رود و چهار نفر از جمله مامور پليس را به قتل مي‌رساند. سپس به سمت خانه پدر و مادر مقتول نزاع سال گذشته در كوي علي‌ابن‌ابيطالب(ع) حركت كرده و با ورود به خانه آنها اقدام به تيراندازي مي‌كند كه پدر و مادر مقتول كشته و پسرشان نيز مجروح مي‌شود.» طاهري با بيان اينكه تمام اين 6 قتل در عرض يك ساعت (5 تا 6 صبح) اتفاق افتاده است به دستگيري برادر قاتل اشاره كرد و گفت: «سه نفر از مصدومان، از جمله يكي از همسايه‌ها كه مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود در بيمارستان تحت درمانند و وضعيت نرمالي دارند. برادر قاتل نيز دستگير شده اما دست داشتن او در قتل‌ها در دست بررسي است.»دادستان اراك همچنين «درگيري با خانواده» و «انتقام‌گيري» را عامل تحريك قاتل دانست و افزود: «قاتل، ساعت خلوت (5:45 براي قتل‌هاي اول و 6:46 براي قتل‌هاي دوم) را براي ارتكاب جنايت انتخاب كرده بود. او مردي 26 ساله است كه به نظر مي‌رسد درگيري با خانواده باعث تحريك او شده و انگيزه‌اش «انتقام‌گيري» باشد. در محل حادثه يك قبضه قمه نيز كشف شده اما مشخص نيست كه از آن استفاده شده باشد. »
انگيزه متهم اصلي،‌انتقام‌گيري است
چند ساعت پس از وقوع حادثه، پليس اراك، تصوير بدون پوشش متهم به نام «عباس صحرايي» را در رسانه‌ها منتشر كرد و از شهروندان خواست اطلاعات خود درباره مخفيگاه او را در اختيار ماموران قرار دهند اما طولي نكشيد كه متهم از سوي پليس دستگير شد. فرمانده انتظامي مركزي با اعلام اين خبر به سايت پليس گفت:« افراد مسلح به 2 خانه مسكوني در اراك وارد شده و 6 نفر را كشتند كه [ درهمان تحقيقات ابتدايي]  هويت‌شان از سوي پليس مشخص شد.
ماموران دو دستگاه خودروي آنها را نيز در يكي از محله‌هاي اراك كشف كردند. علاوه برقاتل كه چند ساعت پس از ارتكاب قتل‌ها در عمليات پليس دستگير شد، فرد ديگري نيز دستگير شده كه تحقيقات، از برنامه‌ريزي قتل‌ها با كمك او حكايت دارد.» سردار كيومرث عزيزي انگيزه قتل‌ها را «انتقام‌جويي» و «اختلافات شخصي» اعلام كرده و ارتباط اين حادثه با بحث قاچاق مواد مخدر را تكذيب كرد.
به گفته يكي از اهالي اراك به «اعتماد»، نزاع سال گذشته كه سرآغازي بر قتل‌هاي ديروز بوده است، در منطقه‌اي مشهور به «تگزاس» رخ داده كه محلي براي تجمع خلافكارها و فروشنده‌هاي مواد مخدر در اراك است.
قتل24 نفر در 20 روز با انگيزه شخصي
با احتساب حادثه اراك، طي20 روز گذشته، 24 نفر در سه استان كشور با انگيزه «انتقام‌گيري» و «اختلافات شخصي» كشته شده‌اند. در نخستين حادثه، 2 دي امسال، داماد يك خانواده به دليل «اختلافات شخصي با خانواده همسرش» به خانه آنها در روستاي جهان‌آباد فهرج كرمان رفت و با شليك گلوله، 10 نفر را كشت. پس از آن در 19 دي ماه نيز جسد 8 نفر از اعضاي يك خانواده در روستاي نصرآباد ايرانشهر استان سيستان و بلوچستان كه با رگبار گلوله به قتل رسيده بودند، توسط پليس در خانه‌شان كشف شد كه انگيزه اختلافات خانوادگي و طايفه‌اي در آن پر رنگ است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون