• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3718 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ دي

مجلس كجاي كار ايستاده است؟

توليد علم و ثروت و كاهش هزينه‌ها و مديريت كشور و شهر‌ها را بهبود داده و رونق بخشد. استارتاپ‌ها مي‌توانند ميدان خلاقيت و نوآوري و شكوفايي جوانان اين مرز و بوم به حساب آيند، اسنپ‌ها و فروشگاه‌هاي مجازي مي‌توانند حلقه اتصال اقتصاد كشور به قرن بيست و يك شوند كه اثرات بسيار مهم و مفيدي براي بومي كردن دانش و تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات و ايجاد اشتغال خواهند داشت. مهم‌تر از همه حل برخي از گره‌هاي كليدي كشور و كلانشهرها همچون ترافيك و آلودگي هوا در گرو حمايت و گسترش آنهاست.
با آنكه دركشور ما در زمينه فناوري اطلاعات و تجارت الكترونيك نوآوري‌هايي قابل قياس با دنيا رخ نمي‌دهد، اما هرازگاهي كه كارآفريني با استفاده از فناوري وارداتي يا حتي كپي‌برداري موفق به توليد ثروت و اشتغال‌زايي مي‌شود با تهديدات، مقاومت‌ها و سنگ‌اندازي‌هاي عجيب و غريب مواجه مي‌شود. اخيرا با اظهاراتي از اين دست مخالفت‌ها در خصوص خدمات و تاكسي‌هاي اينترنتي و فروشگاهاي آنلاين در ميان برخي مسوولان شهري و صنفي مواجه شديم كه بسيار نگران‌كننده است. برخي از اين ايده‌ها هيچگاه موفق به خروج از هزارتوي سازمان‌ها و آيين‌نامه‌هاي آنها نمي‌شوند و در نطفه مي‌ميرند. اينها نشان از نبود استراتژي و حمايت مشخص و منسجم از نوآوري و استعدادهاي نوين در عرصه كار وتلاش دارد. و اين سوال را مطرح مي‌كند كه آيا قرار است ايران از نظر فناوري اطلاعات پيشرفت كند؟ يا همچنان ايده‌هاي موفق با ديوار مخالفت‌ها و سنگ‌اندازي‌هاي غيرضرور و زيان‌آور مواجه خواهند شد؟
 ايجاد زيرساخت اساسي براي بهره‌مندي از سريع‌ترين اينترنت دنيا در كشور، تسهيل قوانين و بروكراسي اداري در جهت توسعه صنعت اطلاعات و ارتباطات در كشور، اهتمام ويژه در جهت گسترش تجارت الكترونيك، به كار‌گيري تجارب كشورهايي همچون امريكا، ژاپن، چين و مالزي در بهره‌مندي از دستاوردهاي اين صنعت و در نهايت اختصاص ميلياردها تومان پولي كه براي سانسور و محدودسازي محصولات وارداتي اين تكنولوژي مي‌شود به جوانان و دانشگاه‌ها براي بومي كردن اين صنعت و استفاده از آن براي رونق اقتصادي؛ توليد ثروت و مصالح و منافع اين كشور نيازهاي جدي و ناگزير جامعه امروز ما است.
امروز دولت و وزارت ارتباطات با درك اهميت اين موضوع تلاش دارد كه در حد مقدورات خود زمينه‌هاي لازم براي گسترش اين تكنولوژي را در جامعه فراهم كند و اميد و انتظار اين است كه نمايندگان محترم مجلس نيز در اين خصوص اهتمام جدي و عزمي راسخ داشته و در حوزه وظايف و مسووليت‌هاي خود دستور كارروشن، صريح و مشخصي براي خود داشته باشند.
به ويژه از نمايندگان محترم تهران در مجلس شوراي اسلامي انتظارت جدي وجود دارد كه با توجه به معضلاتي همچون آلودگي‌هاي زيست‌محيطي و به ويژه آلودگي هوا، معضل ترافيك دست‌كم براي كاهش هزينه‌هاي زندگي در تهران، افزايش اشتغال براي جوانان تحصيل كرده و ايجاد مشاغل جديد و روزآمد برنامه داشته باشند. از تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات و از جمله دنياي تجارت الكترونيك حمايت خاص داشته باشند. بنابراين با توجه به اهميت موضوع شايسته است با آينده‌نگري لازم توجه ويژه‌اي به مقوله تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات داشته و اجازه ندهند اين فرصت عظيم و ارزشمند همچون يك تهديد به جامعه و مسوولان نشان داده شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون